De tv-uitzending van Radar sprak boekdelen, de aandacht in andere media idem: er zijn volop problemen met de terugroepactie van onveilige Babboe-bakfietsen. Eigenaren wachten maandenlang op een nieuwe, anderen kunnen zich niet vinden in de compensatie die ze krijgen.
De Accell Group riep in februari jl. 22 duizend onveilige bakfietsen terug en dan sta je daar in september, met duizenden ontevreden klanten en negatieve publiciteit, als CEO op het podium voor 2000 dealers. Tjeerd Jegen kwam met een analyse. ,,Babboe is als onderdeel altijd separaat gehouden van Accell, als startup, online en heel ondernemend. Het nadeel van die strategie is geweest dat het Babboe-team heel erg gefocust is geweest op klanten helpen. Er is een fiets verkocht, een mecanicien wordt naar het huisgestuurd, fiets afgeleverd en de klant is blij. Waar het bij Babboe aan ontbroken heeft, en dat is mijn eigen inschatting, is dat het kwaliteitssysteem niet aangaf dat er iets structureels aan de hand was, als er bijvoorbeeld bij twintig fietsen iets misging. Het systeem haalde geen structurele problemen uit het portfolio," wist NieuwsFiets.nu te noteren.
Kwaliteit moet niet iets zijn dat in de procedure zit, dat moet in je DNA en je cultuur zitten
Terugroepactie Babboe niet aan zien komen
,,Een recall zie je als fabrikant normaal gesproken aankomen. Dan werk je aan een oplossing en heb je onderdelen klaar staan. Deze recall hebben wij niet aan zien komen, dus al dat voorwerk gebeurde nu voor de schermen, in plaats van achter de schermen. Het duurt maanden voordat je onderdelen hebt, waarmee je de fietsen kan fixen."
,,We hebben hier wel van geleerd. De kosten van dingen niet goed doen zijn altijd hoger dan wel goed doen. Dat is ook cruciaal voor dit bedrijf. Kwaliteit moet niet iets zijn dat in de procedure zit, dat moet in je DNA en je cultuur zitten. We hebben Babboe nu volledig geïntegreerd in Accell. Elke kwaliteitsissue zal vanaf nu, net als bij Sparta, Batavus en KOGA, netjes worden geregistreerd. En als het nodig is, komen we in actie en doen we een recall op eigen kracht en niet omdat de NVWA ons dat vertelt. We gaan geen enkele Babboe verkopen tot alle problemen opgelost zijn en dan gaan we het merk weer rustig opstarten."
Studio BusinessWise over de situatie bij de Accell Group
In een eerdere aflevering van Studio BusinessWise werd de situatie bij de Accell Group besproken. Onder meer de dalende verkoop, overschot aan dure voorraad en de problemen met Babboe komen aan bod. Roelof Hemmen sprak in de studio met Ronald van Zetten, voormalig CEO van HEMA, die uit eigen ervaring vertelt hoe je omgaat met crises, expert Serge van Rooij legt uit hoe je dan de communicatie aanpakt en durf-investeerder Eva de Mol vertelt hoe investeerders in dergelijke situaties reageren.
'Accell straks weer solide partner'
Tjeerd Jegen, ook op het Accell-congres: ,,Ik ben druk bezig om de financiële herstructurering bij Accell af te ronden. Het is eigenlijk heel simpel: minder schuld, minder rente en meer liquiditeit om te investeren. Als we dat rond hebben, zullen we dat ook communiceren. Dat betekent dat Accell weer een financieel solide partner is om mee samen te werken."
Bron: NieuwsFiets.nu
In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!