Strategie

Hoe AI bedrijven helpt om concurrenten te leapfroggen: 'Met vernieuwende AI-toepassingen kan Europa grote sprongen maken"

Wouter Huygen, CEO Rewire. Foto: eigen beeld. Wouter Huygen, CEO Rewire. Foto: eigen beeld.
Wouter Huygen, CEO Rewire. Foto: eigen beeld.
Leestijd 6 minuten

Het nieuwe kantoor van Rewire gonsde afgelopen zaterdag van de activiteit. De Amsterdamse AI-consultant was gastheer van een drukbezochte 'Power of Europe'-hackathon. Op uitnodiging van medeorganisatoren Mistral, Orq.AI, Weaviate, Koyeb en Kilocode werkten talenten uit heel Europa koortsachtig aan innovatieve AI-toepassingen, ontwikkeld volgens de Europese tech-stack.

„Echt fantastisch om te zien wat er in ongelooflijk korte tijd kan worden gebouwd", glundert Principal Advanced Analytics Simon Koolstra, die namens Rewire in de jury plaatsnam. „Met ongeveer twintig teams vol gemotiveerde talenten, die moderne technologie en AI optimaal benutten, is één dag voldoende om goede ideeën om te toveren tot indrukwekkende productdemo's."

Veel van onze opdrachtgevers beginnen pragmatisch

Wouter Huygen

„Hoewel de strijd om de miljarden verslindende foundation models ongetwijfeld al in Amerikaans voordeel is beslecht, toont de hackathon volgens Rewire-CEO Wouter Huygen dat er grote kansen liggen voor bedrijven die bereid zijn door op een andere, vernieuwende manier naar AI te kijken. „Veel van onze opdrachtgevers beginnen pragmatisch", aldus Huygen. „De meeste trajecten richten zich aanvankelijk op efficiëntiewinst in kernprocessen en schaalbaarheidsproblemen. We zien de laatste tijd echter ook steeds meer C-level managers die begrijpen dat de werkelijke belofte van deze technologie veel groter is."

„Zij komen binnen met een ambitie en visie waarbij ze AI-technologie willen inzetten om hun corebusiness letterlijk opnieuw uit te vinden, en de concurrentie zo te leapfroggen. Vaak zijn dit ook de bedrijven die de beste resultaten boeken. Ook al omdat hun ambitie ze meer doorzettingskracht geeft om de complexe transformatie succesvol door te voeren."

Lees ook: Simon Koolstra (Rewire): 'Begin zo snel mogelijk aan experimenteren met AI'

Het leapfroggen van je concurrentie gaat niet in één keer. Welke stappen moet je zetten?

„Het vergroten van persoonlijke efficiëntie met tools als Copilot is inmiddels gemeengoed, en levert daarom geen concurrentievoordeel meer op: the rising tide lifts all the boats. Volgende stap zijn AI-assistants met voldoende domeinkennis om gespecialiseerde kenniswerkers te ondersteunen. Zo zie je nu bijvoorbeeld al steeds meer AI Health Agents patiëntgeschiedenis en scans om sneller ziektes te kunnen diagnosticeren en gepersonaliseerde behandelplannen te ontwikkelen."

AI-beleggingsadviseurs beheren je portefeuille op basis van persoonlijke voorkeuren, analyseren de marktdynamiek, beoordelen risico's en passen strategieën aan met realtime data. AI-recruiters doorzoeken in no-time duizenden LinkedIn-pagina's, vacaturesites en referrals op zoek naar de juiste kandidaat, en passen direct het ideale profiel aan. Meestal is dit soort agents er niet om hun 'menselijke collega's' te vervangen, maar juist om hun 'menselijke meerwaarde' optimaal te laten schitteren.

Lees ook: 'Benoem een Chief AI Officer' en andere tips om AI te verankeren in je bedrijfsstrategie

Wat gebeurt er in situaties waarin AI-systemen het werk van mensen volledig overnemen?

„Ik gaf eerder al het voorbeeld van verzekeraars en callcenters. Innovatieve voorlopers zetten AI hier niet in om hun medewerkers te ondersteunen, maar voor het gehele proces van de grond af aan opnieuw in te richten. De Agentic AI-systemen die we hierbij inzetten begrijpen de workflows, kunnen volgende stappen voorzien en zijn zelfs in staat om te reageren op onverwachte omstandigheden."

Als je je supply chain management opnieuw inricht met een AI-systeem in de kern, kan zo’n systeem direct reageren

Wouter Huygen

„Stel je bijvoorbeeld voor dat je je supply chain management opnieuw inricht met een AI-systeem in de kern. Zo'n systeem kan direct reageren als er door een oorlog bijvoorbeeld een langdurige blokkade van de internationale vaarwegen ontstaat. Het systeem werkt dan automatisch je voorraadbestand bij, brengt klanten op de hoogte van de vertraging en gaat waar nodig op zoek naar andere leveranciers en het aankopen van alternatieve producten of onderdelen."

Zo fungeren deze systemen als een soort verkeerstoren die het hele systeem realtime bijstuurt?

„Inderdaad. Bovendien raken dit soort systemen steeds meer verweven met het centrale bedrijfsmodel van de onderneming. De manier waarop mensen in die onderneming samenwerken verandert structureel, net zoals eerder bij digitale transformaties. Omdat deze systemen de manier van werken end-to-end automatiseren, is er minder noodzaak voor allerlei aparte afdelingen of silo's."

„De vereiste specialistische kennis huist immers steeds meer in de AI-modellen. De rol van je medewerkers verandert zo steeds meer in die van een toezichthouder. Zij gebruiken hun kennis en ervaring niet om de werkzaamheden uit te voeren, maar om de door AI-systemen uitgevoerde processen steeds verder te optimaliseren. Eén specialist kan daardoor veel meer werk verrichten."

Lees ook: Robots voor een prikkie: Hugging Face CEO maakt AI-aangestuurde robots open source

Hoe beïnvloedt deze ontwikkeling de diensten en business models van je onderneming?

„Hier komen we bij de echte disruptieve ontwikkeling van de manier waarop we in de toekomst gaan samenwerken en ondernemen. Goed voorbeeld is het ontstaan van zogenaamde 'service as a software'-platformen. Hierbij veranderen diensten of services die voorheen 'met de hand' werden uitgevoerd door verregaande automatisering en digitalisering in tegen betaling te gebruiken software."

„Zo helpen wij nu een apothekersketen om hun handmatige en vaak verouderde processen via een AI-systeem te automatiseren. Deze farmaceutische sector is zeer gefragmenteerd, met een paar duizend apotheken die allemaal met dezelfde problemen worstelen. Onze opdrachtgevers kan straks op twee manieren groeien: andere apotheken opkopen en onboarden, of het AI-systeem op de markt brengen waarmee andere partijen gebruik kunnen maken van alle samengebrachte kennis en expertise."

Des te gefragmenteerder de sector, des te groter de mogelijkheden

Wouter Huygen

„Dit noemen we platform-gedreven disruptie. Als je meerdere van die stappen hebt gezet, kun je hele sectoren gaan consolideren. Des te gefragmenteerder de sector, des te groter de mogelijkheden. Goed voorbeeld is de Chinese financiële dienstverlener Ant Financial. Dat verbindt consumenten en commerciële partijen via zijn Alipay-betaalplatform. Bovenop dat platform bouwt Ant een zeer veelzijdige marktplaats voor financiële diensten zoals leningen, verzekeringen en investeringen. "

Wat is de rol van kunstmatige intelligentie bij de uitbouw van dit financiële platform?

„Ant Financial gebruikt geavanceerde AI en data-analyse om kredietwaardigheid te beoordelen, vooral voor kleine ondernemers en consumenten die niet over de juiste informatie, kredietgeschiedenis en onderpand beschikken. Hierdoor kan het snel en massaal microkredieten verstrekken. Door het risico over te dragen aan partnerbanken, kan het nog sneller opschalen zonder veel eigen kapitaal."

„De integratie van al die verschillende diensten en datastromen creëert een ecosysteem dat zowel consumenten als aanbieders echte meerwaarde biedt. Aanbieders komen eenvoudig in contact met hun doelgroep en kunnen veel sneller en schaalbaarder werken. Voor consumenten zijn de aangeboden financiële diensten zijn toegankelijker en goedkoper dan bij traditionele banken. Ook veel andere sectoren zijn rijp voor dit soort AI-gedreven herschikking of disruptie."

Lees ook: Oracle investeert 1 miljard dollar in AI en cloudinfrastructuur in Nederland

Wat kunnen we leren van de wijze waarop platformen hele sectoren kunnen disrupten?

„AI verandert de manier waarop we werken, maar steeds vaker ook wie het werk doet en hoe we beslissingen nemen. Dit komt doordat je steeds meer sectorspecifieke kennis van jouw bedrijf kan onderbrengen in AI-oplossingen. Die voeren het werk vele malen sneller en efficiënter uit. Deze oplossingen kunnen zich hierdoor ook tot krachtige, op zichzelf staande diensten ontwikkelen."

„Dat betekent dat je je bedrijf op een nieuwe manier kunt organiseren. In plaats van een vaak complex organogram van managementlagen, functies en silo's ontstaat zo een veel plattere organisatie die vele malen efficiënter opereert. Leiders die dit begrijpen, passen hun visie en ambitie aan om hun organisaties, sectoren en de gehele wereld op een nieuwe manier vorm te geven met AI."

Wouter Huygen
CEO van Rewire

AI-consultancy Rewire is er voor de bedrijven die een fundamentele switch maken. De organisatie ontwikkelt en implementeert AI-oplossingen voor de kernprocessen van organisaties, ofwel het 'rewiren' van een bedrijf.

Lees ook: Laura Brandwacht (Rewire): 'Als je AI succesvol wilt toepassen, moet je eerst de gebruikers goed begrijpen'

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: