Werknemers in het Verenigd Koninkrijk zouden tegen 2026 19 uur per week kunnen besparen dankzij de introductie van generatieve AI-tools in hun dagelijkse workflow. Dat blijkt uit onderzoek van de educatieve uitgeverij Pearson, schrijft ITPro. Het bedrijf onderzocht de uren die momenteel landelijk in het VK worden besteed aan bepaalde werktaken per week, en berekende wat dit over drie jaar zou zijn wanneer generatieve AI op de werkplek wordt toegepast.
Op bijna elke werkplek besteden mensen hun dag aan veelvoorkomende, tijdrovende taken die de productiviteit of hun werk-privébalans aantasten
Veelvoorkomende, tijdrovende taken
Onderzoekers identificeerden vervolgens de taken waarbij de meeste tijd zou worden bespaard door de technologie, met name LLM-chatbots en AI-tekst-naar-visuele mediageneratoren. ,,Op bijna elke werkplek besteden mensen hun dag aan veelvoorkomende, tijdrovende taken die de productiviteit of hun werk-privébalans aantasten," zegt Oliver Latham van Pearson. ,,Als die taken met generatieve AI kunnen worden geoptimaliseerd, zouden werkgevers en hun werknemers tijd kunnen herverdelen naar zaken die een meer menselijke touch vereisen en meer betekenen voor hun klanten."
Kennis in expertisegebieden behouden
Het onderzoek toont aan dat het gebruik van AI om kennis in expertisegebieden te behouden, het Verenigd Koninkrijk 679.000 werkuren per jaar kan besparen. Verder blijkt dat het gebruik van AI om educatieve programma's voor personeel te ontwikkelen jaarlijks 665.000 uren kan besparen. Het gebruik van AI voor het creëren van visuele ontwerpen of displays kan 525.000 uren besparen, voor het bijhouden van operationele dossiers gaat het om 512.000 uren. AI-technologie zou ook 490.000 uren kunnen besparen bij het opstellen van juridische of reglementaire documenten, met nog eens 406.000 uren minder bij het bijhouden van gezondheids- of medische dossiers.
,,Werkgevers zouden kunnen overwegen hoe ze deze nieuwe technologie in hun teams kunnen integreren en rollen opnieuw moeten ontwerpen om mensen vrij te maken voor waardevollere, menselijke taken," vult Latham aan. ,,Ze moeten ook nadenken over de behoefte aan training en ondersteuning voor werknemers, zodat ze het effectief en verantwoordelijk kunnen gebruiken."
Er is echter altijd de vraag of die 19 uur per week zullen worden gebruikt voor meer lonend werk - of dat ze werkgevers simpelweg in staat zullen stellen om het personeelsbestand te verminderen.
Aaron Mirck over AI op de werkvloer
Hoe kijkt tech-expert Aaron Mirck naar de inzet van generatieve AI-tools op de werkvloer? Zitten daar vooral positieve kanten aan (of niet)? ,,Ik denk dat we een genuanceerde blik nodig hebben op de inzet van generatieve AI op de werkvloer. Kritisch en nieuwsgierig. AI biedt kansen, omdat het taken kan automatiseren of werkzaamheden vlotter laat verlopen. Dat doen we nu overigens al. Word en autocorrect verbeteren je spelling, we gebruiken AI's van zoekmachines om informatie te vinden en AI van social media om in contact te komen met onze doelgroep. De eerste belangrijke nuance is: AI is niet nieuw.''
De tweede belangrijke nuance is dat er veel aandacht is voor economische kansen, maar nog weinig voor maatschappelijke kosten van AI, aldus Mirck. ,,AI-systemen vergen veel rekenkracht, wat een klimaatuitdaging oplevert. Het internet zorgt nu al voor 4 procent van alle CO2-uitstoot, evenveel als de luchtvaartindustrie. Dat wordt alleen maar meer, onder meer dankzij de toenemende populariteit van AI. OpenAI, het moederbedrijf van ChatGPT, gebruikt in 2027 evenveel stroom als heel Nederland. Problematisch is dat nog weinig bestuurders hiervan doordrongen zijn en kennis over de klimaatimpact van de onzichtbare 'cloud' ontbreekt. Tools als ChatGPT en CoPilot maken volgens rechthebbenden inbreuk op het auteursrecht, omdat de tools zonder toestemming artikelen van The New York Times gebruiken. Met name bedrijven in de gamesector zien af van het gebruik van dit soort generatieve AI-tools, omdat ze vrezen voor rechtszaken. Het roept de vraag op hoe duurzaam (in de betekenis van 'langdurig') het gebruik van generatieve AI is.''
Ook kan je je afvragen of we na verloop van tijd niet afhankelijk worden van digitale ondersteuning. We kunnen inmiddels minder goed zelf de weg vinden omdat we ons richtingsgevoel minder vaak gebruiken dankzij Google Maps, et cetera, en ons gevoel voor spelling en grammatica holt achteruit dankzij autocorrectfuncties. Nu besteden we het schrijven van teksten uit aan een AI. Terwijl schrijven ons oefent in kritisch denken. De vraag is of we niet terechtkomen in een tijdperk van slimme technologie en domme gebruikers. Kritisch denken is precies zo'n vaardigheid waarvan het belangrijk is dat je collega's die oefenen.
Waar- en onwaarheden over AI
Er lijkt vaak nog een flinke terughoudendheid te zijn om de AI-tools op de Nederlandse werkvloer in te zetten. Ziet Mirck dat ook? ,,Ik geef veel lezingen over AI en merk inderdaad terughoudendheid om 'iets' met AI te doen. Dat heeft weinig te maken met de zorgen die ik hierboven noem, maar helaas met twee hardnekkige fabeltjes: dat AI ons allemaal werkloos maakt en het idee dat AI op een dag slimmer is dan de mens en ons in ons voortbestaan bedreigt. Beide zijn onwaar. AI-bedrijven maken ons wijs dat we voor een Terminator-achtig scenario moeten vrezen. Dat is namelijk geweldige marketing: ze ontwikkelen briljante technologie, die op een dag zelfs zo slim zou zijn dat het de mens bedreigt.''
,,De weifelende houding van het Nederlands bedrijfsleven zorgt ervoor dat er ruimte ontstaat om ethischere alternatieven voor populaire generatieve AI-tools te overwegen, met meer oog voor privacy van gebruikers, in achtneming van het auteursrecht en meer beperkte klimaatimpact. Gehoopt wordt op Europese reuzen, in elk geval uitdagers, als Mistral en Aleph Alpha. Het is de wet van de remmende voorsprong; hopelijk zorgt een huidige AI-achterstand voor een uiteindelijke voorsprong in het gebruik van ethischere AI-technologie.''
,,Bovendien valt er nog genoeg productiviteit te winnen door slimmer om te gaan met huidige AI-technologie. Dagelijks brengt de gemiddelde Nederlander meer dan twee uur door op social media, ongeveer tweeënhalf uur op de smartphone en zo'n drie uur met e-mail. Door AI's als LinkedIn, Outlook, Gmail en WhatsApp vaker links te laten liggen, wordt er meer productiviteitswinst geboekt dan met tools als ChatGPT. Helaas is er voor gedragsverandering minder aandacht dan een flitsende app met een CEO die hoopt zeven biljoen dollar aan groeikapitaal op te halen.''
Raad jij werkgevers aan om je boek 'AI, voorbij de hype' te lezen voordat ze verdere stappen zetten met AI op de werkvloer? ,,Ik raad dat werkgevers absoluut aan. Ook deze blog op De Ondernemer kan ik van harte aanbevelen'', besluit de tech-expert.
Bron: ITPro
In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week en het laatste nieuws over Studio BusinessWise. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!