Strategie

Werkgevers laten kansen liggen voor CO2-reductie: slechts 17 procent legt het vast in de cao

A person using laptop on esg concept top up laptop screen. Werkgevers laten grote kans liggen voor CO₂-reductie in Nederland. Foto: Dillxr/Shutterstock.
Werkgevers laten grote kans liggen voor CO₂-reductie in Nederland. Foto: Dillxr/Shutterstock.
Leestijd 4 minuten

Om inzicht te krijgen in hoe werkgevers omgaan met duurzame mobiliteit, wordt sinds 2020 jaarlijks onderzoek gedaan onder organisaties met meer dan 100 werknemers. Dit jaar blijkt dat 55 procent bewust nadenkt over het eigen mobiliteitsbeleid. Toch bevat slechts 17 procent van de cao's concrete afspraken over verduurzaming van werkreizen.

De volgende stap is om de zakelijke kansen van verduurzaming écht te benutten

Thierry Aartsen Demissionair staatssecretaris Openbaar Vervoer en Milieu

Dat is opvallend, want bij 8 op de 10 werkgevers met meer dan 100 werknemers valt het personeel onder een cao. Door afspraken vast te leggen, kan beleid structureel worden verankerd. Werkgebonden personenmobiliteit is nu goed voor 46 procent van alle reisuitstoot in Nederland en moet richting 2030 fors omlaag om klimaatdoelen te behalen.

Demisionair staatssecretaris Thierry Aartsen: „Het is een goede ontwikkeling dat steeds meer werkgevers bewust nadenken over mogelijkheden en innovaties om de reiskeuzes van hun medewerkers te verduurzamen. De volgende stap is om de zakelijke kansen van verduurzaming écht te benutten, zodat reizen van en naar het werk schoner én goedkoper wordt. Duurzamer reizen levert zo winst op voor het milieu, werknemers én werkgevers."

Lees ook: Uitstootvrije mobiliteit: hoe gaat Europese Commissie de auto-industrie redden?

Van bouw tot zorg: duurzame mobiliteit krijgt per sector andere invulling

De uitkomsten laten grote verschillen per sector zien:

Bouw en industrie

Slechts 9 procent van de cao's bevat afspraken over duurzaamheid. Autogebruik domineert: 99 procent biedt gratis parkeren, 89 procent vergoedt parkeerkosten en leaseauto's zijn ruim beschikbaar.

Commerciële dienstverlening

Flexibiliteit staat voorop, met mobiliteitsbudgetten (29 procent) en leasefietsregelingen (32 procent). Slechts 14 procent van de cao's bevat afspraken over duurzame mobiliteit.

Niet-commerciële dienstverlening (zorg, onderwijs, overheid)

Hier zijn vaker duurzame alternatieven beschikbaar. 82 procent vergoedt ov, 51 procent biedt leenfietsen en 75 procent geeft een thuiswerkvergoeding. Het aandeel cao's met duurzame mobiliteitsafspraken is hier het hoogst: 22 procent.

Lees ook: 'Duurzaamheid levert nú al op, en in de toekomst', weet Ankie van Wersch (MVO Nederland)

Auto blijft favoriete vervoermiddel

Ondanks de verschillen per sector blijft het reisgedrag van werknemers opvallend stabiel in de afgelopen zes jaar: zo'n 60 procent reist meestal met de auto of motor naar het werk. Het vervoermiddel blijft dan wel grotendeels hetzelfde, maar er wordt wel minder vaak gereisd van en naar het werk, door het toegenomen aandeel in thuiswerken de afgelopen jaren. Ook accepteert inmiddels zeven op de tien werkgevers hybride werken volledig binnen de organisatie, en hebben de meest werkgevers goede ICT-faciliteiten (89 procent).

Ook geeft zes op de tien werkgevers aan dit jaar hun wagenpark (sneller) te willen verduurzamen, al dan niet ter vervanging van minder duurzame voertuigen. Dit levert directe CO₂-reductie op zonder dat werknemers hun reisgedrag hoeven te veranderen. Dat is een positieve verandering, want met elektrische of zuinige auto wordt tijdens de rit veel CO₂ bespaard ten opzichte van dezelfde reis met een fossiele auto. Zonder daarvoor de auto te hoeven laten staan.

Dit biedt een grote kans om de klimaatakkoorddoelen voor 2030 te behalen. Er moet namelijk 1,5 Mton minder CO₂-uitstoot door werkgebonden mobiliteit zijn. Dat komt neer op 10 miljard kilometer minder autorijden op fossiele brandstof, of wel zo'n 250 duizend keer rond de aarde.

Lees ook: Van crypto naar auto's: hoe Tristan Hamelink general manager van NIO werd

Over ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Duurzame mobiliteitskeuzes van werkgevers dragen bij aan het verlagen van emissies van broeikasgassen. Dit is nodig om te kunnen voldoen aan de doelen uit de Klimaatwet. De Rijksoverheid helpt werkgevers in Nederland bij het maken van slimme keuzes in het verduurzamen van hun werkgebonden personenmobiliteit. Dit doet ze door werkgevers te motiveren met goede voorbeelden, te informeren over slimme en schone reismogelijkheden en te faciliteren met subsidies en concreet handelingsperspectief.

Ook geeft zes op de tien werkgevers aan dit jaar het wagenpark sneller te willen verduurzamen, bijvoorbeeld door elektrische of zuinige auto's in te zetten. Dit levert directe CO₂‑reductie op zonder dat werknemers hun reisgedrag hoeven aan te passen.

Lees ook: Waarom treinkaartjes in Nederland zo duur zijn (en wat eraan gedaan kan worden)

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: