HR

Bijna de helft van de werknemers vertrouwt AI meer dan collega's

Werknemers vertrouwen AI meer dan hun collega's. Foto: Shutterstock/A3pfamily Shutterstock
Shutterstock
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Bijna de helft van de Amerikaanse werknemers vertrouwt kunstmatige intelligentie meer dan hun eigen collega's, zo blijkt uit een nieuw rapport van Calypso AI.

De bevindingen tonen aan dat AI vaak als betrouwbaarder wordt gezien dan mensen, waarbij 45 procent van de werknemers aangeeft AI meer te vertrouwen.

Bijna de helft gebruikt verboden AI-tools

De wijdverspreide toepassing van AI-tools zoals ChatGPT, Gemini en Copilot heeft de efficiëntie voor veel bedrijven en sectoren vergroot. Tegelijkertijd stelt het organisaties bloot aan toenemende risico's op het gebied van cyberbeveiliging, naleving en reputatie.

Lees verder onder de advertentie

Een eerder onderzoek van beveiligingsbedrijf Anagram toonde al aan dat bijna de helft van de werknemers verboden AI-tools op het werk gebruikte. Daarnaast gaf 58 procent toe gevoelige gegevens in grote taalmodellen te hebben geplakt, waaronder klantgegevens en interne documenten.

Lees ook: Welke AI-chatbots voor zakelijke inzichten kun je écht vertrouwen?

'AI voelt objectief'

Het nieuwe Calypso AI-onderzoek, waaraan 1.000 kantoormedewerkers deelnamen, onthulde dat het gebruik van AI op de werkvloer hoog is: 52 procent van de werknemers zou AI gebruiken om hun werk gemakkelijker te maken, zelfs als dit in strijd is met het bedrijfsbeleid.

Lees verder onder de advertentie

Dit geldt met name voor leidinggevenden, van wie 67 procent aangaf AI te zullen gebruiken, zelfs als dit tegen de regels is.

Mike Ford, CEO van Skydeo, vertelde aan Newsweek dat deze statistiek meer over mensen zegt dan over AI: „Werknemers vervangen het vertrouwen in mensen niet zomaar door machines. Ze reageren op jaren van inconsistent leiderschap, onduidelijke communicatie en interne politiek. AI voelt objectief. Het heeft geen favorieten, neemt geen credit voor andermans werk en verandert niet van gedachten bij de volgende vergadering."

34 procent van de ondervraagden gaf aan ontslag te nemen als hun werkgever AI zou verbieden

Dit kan vergaande gevolgen hebben voor bedrijven en hun AI-beleid, aangezien 34 procent van de ondervraagden aangaf ontslag te nemen als hun werkgever AI zou verbieden.

Lees verder onder de advertentie

David Brudenell, de uitvoerend directeur van Decidr, een wereldwijd enterprise AI-platform, zei: „Leiders moeten het vertrouwen behouden door transparant te zijn over hoe AI werkt en ervoor te zorgen dat mensen zich nog steeds gewaardeerd en verbonden voelen. De winnende bedrijven zullen die betrouwbaarheid koppelen aan menselijk inzicht en creativiteit, zodat werknemers het hele systeem vertrouwen, en niet alleen de software."

Tot op heden gaf 28 procent toe AI te hebben gebruikt om toegang te krijgen tot gevoelige gegevens, terwijl eveneens 28 procent zei dat ze bedrijfseigen informatie hebben ingevoerd zodat de AI een taak kon voltooien.

Lees ook: 'Benoem een Chief AI Officer' en andere tips om AI te verankeren in je bedrijfsstrategie

Lees verder onder de advertentie

Een waarschuwing

Donnchadh Casey, CEO van CalypsoAI, in een verklaring: „Deze cijfers zouden een waarschuwing moeten zijn. We zien leidinggevenden die AI in sneltreinvaart implementeren zonder de risico's volledig te begrijpen. We zien medewerkers die het onbegeleid gebruiken, en zelfs vertrouwde beveiligingsprofessionals die hun eigen regels overtreden. We weten dat ongepast gebruik van AI catastrofaal kan zijn voor bedrijven, en dit is geen toekomstige dreiging; het gebeurt vandaag de dag al binnen organisaties."

HR-consultant Bryan Driscoll „Het gaat minder over blindelings vertrouwen in een machine en meer over diepe scepsis ten opzichte van mensen. Werknemers zien AI als onpartijdig, in elk geval vergeleken met collega's die politiek, vooroordelen of wrok meenemen in beslissingen. Maar dat vertrouwen komt vaak voort uit de aanname dat de technologie boven menselijke gebreken staat. Dat is niet zo. Als de gegevens waarop het is getraind bevooroordeeld zijn, zal de uitvoer dat ook zijn."

David Brudenell, de uitvoerend directeur van Decidr: „AI verdient vertrouwen omdat het consistent, snel en vrij van kantoorpolitiek is. Dit zijn kwaliteiten die mensen niet altijd leveren. De toekomst is niet dat AI mensen vervangt, het is dat AI de meest betrouwbare teamgenoot in de ruimte wordt."

Lees verder onder de advertentie

Het echte probleem: afnemend vertrouwen in mensen

De verschuiving naar het vertrouwen in AI in plaats van collega's, laat zien dat werknemers consistentie en transparantie verlangen, aldus Driscoll.

„Als werkgevers het onderliggende probleem – het afnemende vertrouwen tussen mensen – niet aanpakken, zal AI die kloof vullen, in voor- en tegenspoed. Dat zou algoritmische besluitvorming kunnen verankeren in de kernactiviteiten voordat we de risico's ervan hebben afgewogen," besluit hij.

Bron: Newsweek

Lees verder onder de advertentie

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: