Waarom het vinden van financiering voor duurzame projecten anders is
Geld ophalen voor een duurzaam project van 240 miljoen euro is niet te vergelijken met het binnenhalen van een paar ton voor een startup. Ritzen heeft ervaring met allebei. Als oprichter van Rockstart hielp hij meer dan 350 startups en haalde hij ruim 1,7 miljard euro op voor die bedrijven. Zijn belangrijkste les: „Je moet relaties opbouwen met mensen. Je moeten mensen de kans geven om je te leren kennen."
Je moet relaties opbouwen met mensen. Je moet mensen de kans geven om je te leren kennen.
Don Ritzen Oprichter Shift
Les 1: Vertrouwen is belangrijker dan een perfecte pitch
Veel ondernemers zien investeerders als iemand die je op een evenement ontmoet, waarna je pitcht en meteen een deal sluit. In werkelijkheid is het proces veel langer en draait het om vertrouwen. Ritzen: „Je creëert een vertrouwensbasis door eerlijk te zijn over de uitdagingen."
Door eerlijk te zijn over zowel successen als problemen, laat je zien dat je transparant bent en openstaat voor hulp. Dat vergroot de kans dat investeerders zich aan je binden.
Les 2: Begin met je eigen netwerk
Ritzen startte zijn zoektocht naar financiers voor Shift bij mensen die hij al kende uit zijn Rockstart-netwerk. „Het werkt als je via je netwerk investeerders ontmoet. Dat kunnen mensen zijn die je goed kent, maar ook mensen met wie je één keer hebt samengewerkt", aldus Ritzen.
Bestaande contacten hebben vaak al vertrouwen in je kwaliteiten. Dat maakt de eerste gesprekken makkelijker en vergroot de kans op een 'ja'.
Les 3: Vroege instappers zijn goud waard
Investeringen komen vaak in fases. Sommige investeerders willen pas instappen als er al concrete resultaten zijn, zoals een definitief ontwerp of vergunningen. Erik Schut behoort bij Shift als één van de vroege investeerders. Deze zijn volgens Ritzen cruciaal om het project in beweging te krijgen. Schut: „Niet iedereen heeft het lef om in zo'n vroege fase in te stappen, maar het is wel belangrijk voor de haalbaarheid van het project."
Door in een vroeg stadium mee te doen, geef je het project geloofwaardigheid en trek je later makkelijker nieuwe financiers aan.
Les 4: Proactief updaten voorkomt problemen
Niemand wil verrast worden met slecht nieuws, zeker niet in grote projecten. Volgens Schut kan het voorkomen in de beginfase dat het financieel iets minder gaat, maar belangrijk is dan om transparant en eerlijk te zijn richting je investeerders. Schut: „Een investeerder wil niet verrast worden van: oh ja, by the way, volgende week is het geld op."
Je wil niet verrast worden van: oh ja, by the way, volgende week is het geld op.
Erik Schut oprichter van Enfuro Ventures en BFly Ventures
Door investeerders proactief te informeren over voortgang en uitdagingen, bouw je vertrouwen op en vergroot je de kans dat ze je blijven steunen – ook als er extra middelen nodig zijn.
Les 5: Match je investeerder met je missie
Niet elke investeerder past bij elk project, hoe goed de pitch ook is.„Soms denk je: deze investeerder past heel goed bij mijn plan. Maar dan blijkt hij in andere sectoren te investeren. Dan is het gewoon geen match", vertelt Ritzen.
Wees duidelijk over je missie en zoek investeerders die die missie delen. Dat voorkomt tijdverspilling en teleurstellingen.
Les 6: Zet financiële én impactrendement op de kaart
Om de financiering rond te krijgen voor het landmark werkt Shift werkt met een steward ownership-structuur. Hierbij krijgen investeerders een vast rendement, maar geen zeggenschap over de missie. Dat vraagt om financiers die impact boven maximale winst zetten.
Ritzen: „Juist investeerders die al zijn ingestapt zeggen: ecologisch rendement en het maatschappelijk rendement is voor ons nog veel belangrijker. En dat willen we maximaliseren."
Door helder te zijn over het rendement én het maatschappelijke effect, trek je investeerders aan die passen bij je waarden.
Luister alle tips nu in de nieuwste aflevering van BusinessWise Weekly
Praktische tips om investeerders te vinden voor grote duurzame projecten
Begin dichtbij – Start met mensen in je bestaande netwerk.
Wees open – Deel successen én problemen.
Zoek vroege believers – Zij geven je eerste geloofwaardigheid.
Update proactief – Laat investeerders nooit verrast worden.
Filter op match – Zoek investeerders die je missie delen.
Benadruk impact – Leg uit welke maatschappelijke waarde je creëert.
Denk in fases – Financiering komt vaak stap voor stap.
BusinessWise Weekly is een wekelijkse podcast waarin presentator Olivier de Neve je bijpraat over de actualiteit die ertoe doet op de werkvloer, bij het koffieapparaat en in de strategie-presentatie van volgende week. Samen met scherpe denkers uit het bedrijfsleven vertaalt hij het zakelijke nieuws naar concrete inzichten, duiding die verder gaat dan het persbericht en die ene LinkedIn-post. Elke vrijdag een nieuwe aflevering.
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: