Strategie

Ook ING schrapt banen vanwege AI: 'Meer dan een derde van onze mensen is werkzaam als engineer'

Het ING-hoofdkantoor in Amsterdam Zuidoost. Foto: ANP/ HOLLANDSE HOOGTE/ MARCEL ANTONISSE Het ING-hoofdkantoor in Amsterdam Zuidoost. Foto: ANP/ HOLLANDSE HOOGTE/ MARCEL ANTONISSE
Het ING-hoofdkantoor in Amsterdam Zuidoost. Foto: ANP/ HOLLANDSE HOOGTE/ MARCEL ANTONISSE
Leestijd 4 minuten

„Er kunnen rollen verdwijnen, bijkomen of anders worden ingevuld. Buiten de lopende adviesaanvragen is het op dit moment nog niet duidelijk om welke specifieke rollen het gaat", aldus Van der Pol. Onlangs heeft ING Nederland conform de Wet melding collectief ontslag (WMCO) een prognose ingediend bij het UWV. Verspreid over meerdere bedrijfsonderdelen kunnen in het komende jaar functies vervallen. Van der Pol: „We passen onze organisatie continu aan om processen te verbeteren, efficiënter te werken en beter in te kunnen spelen op digitalisering en AI en veranderende klantbehoeften. Het gaat echt nog om een prognose."

Medewerkers worden in elk geval zorgvuldig geïnformeerd en begeleid, met als doel: van werk naar werk zowel binnen als buiten ING, ondersteund door een sociaal plan.

Lees ook: ABN AMRO kondigt aan tot 2028 om AI duizenden banen te schrappen, AEX stijgt daarna fors

Van machine learning naar generatieve AI

ING – dat volgens Van der Pol een sterke staat van dienst heeft op het gebied van innovatie - gelooft dat AI een grote impact kan hebben op samenlevingen, economieën, mensen en productiviteit. Van der Pol: ,,We zijn een digitale leider in bankieren en weten dat technologie een positieve impact kan hebben op klanten en de samenleving. We gebruiken al jaren AI en machine learning, bijvoorbeeld om klantinteracties te verbeteren via chatbots. Generatieve AI is nu de volgende, veel krachtigere en impactvolle stap.''

ING test generatieve AI op de volgende gebieden: contactcenters, gepersonaliseerde marketing, Wholesale Banking Lendig & duurzame financiering, softwareontwikkeling en KYC. KYC staat voor Know Your Customer: de bank vindt het belangrijk om de klant en zijn of haar financiële activiteiten te kennen. Wholesale Banking richt zich op (het verlenen van kredieten aan) grote bedrijven, financiële instellingen, overheden en multinationals. ,,Daarbij kijken we ook naar het waarborgen van veiligheid van het gebruik van data. We hebben immers te maken met de gegevens van onze klanten'', aldus Van der Pol.

De realiteit is dat op korte termijn sommige functies waarschijnlijk efficiënter door AI-oplossingen worden uitgevoerd

Karin van der Pol ING

Continu veranderingsproces

Door de geschiedenis heen ziet ING dat nieuwe technologieën altijd invloed hebben op het soort banen dat nodig is. ,,Dat weten we ook uit decennia van innovatie in de financiële sector. Automatisering van backofficeprocessen heeft tot veranderingen geleid. In plaats van collega's in bankkantoren is meer dan een derde van onze mensen op dit moment werkzaam als engineer. De realiteit is dat op korte termijn sommige functies waarschijnlijk efficiënter door AI-oplossingen worden uitgevoerd, wat waarschijnlijk leidt tot minder mensen die deze taken doen. Dat is onderdeel van het continue veranderingsproces dat dagelijks realiteit is voor alle grote organisaties. Ook kunnen functies veranderen door het gebruik van AI. En er komen nieuwe rollen bij.''

ING heeft volgens Van der Pol een staat van dienst in het verantwoord omgaan met deze veranderingen voor alle stakeholders. ,,Op lange termijn stelt het aanpassen aan veranderende omstandigheden en technologieën ons in staat om verder te blijven groeien.''

Lees ook: Duizenden banen op de tocht, aantal sectoren extra zwaar getroffen

Massa-ontslagen door AI

Zeker 8 procent van de banen in Nederland verdwijnt door AI, schreef het AD afgelopen weekend. ABN Amro kondigde vorige week aan dat komende jaren 5200 banen worden geschrapt. 'Bijna een kwart van de banen verdwijnt. AI zal veel van dat werk gaan overnemen, zodat de bank winstgevender wordt. Hetzelfde gebeurt bij de Volksbank en ING', aldus het AD. Niet alleen bij banken wordt geschrapt. Computerbedrijf HP kondigde aan tussen de 4000 en 6000 medewerkers te laten gaan. Ook navigatiebedrijf TomTom ontslaat honderden mensen. 'De bedrijven willen bezuinigen en zien AI als handig middel'.

AI is de volgende stap in de technologische revolutie waar we middenin zitten. Dit heeft volgens hoogleraar strategie en innovatie Henk Volberda (UvA) groot effect op ons werk. Volberda is een van de onderzoekers van het internationale Future Job Report 2025. Een van de belangrijkste conclusies uit dat rapport: de komende vijf jaar zal 22 procent van de banen veranderen. Momenteel wordt de helft van alle werkzaamheden door mensen gedaan, in 2030 zal dat nog maar een derde zijn. „Als jij werk doet met veel routinematige en herhalende activiteiten die geautomatiseerd of gestandaardiseerd kunnen worden, dan is de kans groot dat jouw baan straks niet meer bestaat'', aldus Volberda in het AD. Niet iedereen hoeft zich volgens de hoogleraar zorgen te maken. „Als je iets doet waarin creativiteit heel belangrijk is, hoef je je minder druk te maken, daar is AI niet zo goed in. Daarnaast kan AI geen patiënten wassen en geen huizen bouwen. Die mensen blijven hard nodig. Ik maak me vooral zorgen over de werknemers die nu overtollig raken en geen andere functie kunnen doen.''

Lees ook: AI-ontslagronde ING waarschuwing voor starters: 'Ontwikkel je zo breed mogelijk, straks bestaat je beroep misschien niet meer'

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: