Hoe zwengel je binnen grote bedrijven innovatie aan? In 'De intrapreneur' praten we daar over met de mensen die het doen. In deze aflevering: Markus Fritz, General Manager en intrapreneur bij het Renaissance Amsterdam Hotel – onderdeel van het Marriot. ,,We willen het vakmanschap terugbrengen."
Markus Fritz is geboren en getogen in Oostenrijk, waar hij opgroeide in een echt horecagezin: zijn familie runde meer dan 30 jaar een eigen restaurant. Hij deed een hotelschoolopleiding in zijn thuisland waarna een serieuze carrière in de internationale hotelindustrie volgde. Na 25 jaar voor Hilton te hebben gewerkt in onder andere Londen, Praag, Sofia, Kaapstad en Keulen, woont hij sinds 5 jaar in Nederland samen met zijn vrouw en zoon.
Met zijn ruime ervaring is hij nu de drijvende kracht achter de vernieuwing van het Renaissance Amsterdam Hotel. Als General Manager vervult hij zijn rol als intrapreneur met verve. Fritz: ,,Het is belangrijk om open-minded te zijn, maar ook om markttrends te volgen, te begrijpen wat gasten willen en hoe je team daaraan kan bijdragen. Je investeert daarmee in je eigen educatie en die van je team."
De juiste attitude
Fritz is verantwoordelijk voor het coördineren van de renovatie en herpositionering van het hotel. Hij is de schakel tussen de bouw- en projectmanagementbedrijven en de dagelijkse hoteloperatie. Innoveren en ondernemen zijn belangrijke onderdelen van die rol. ,,De herpositionering transformeert het hotel van een zakelijk hotel naar een uniek lifestylehotel. Met oog voor vakmanschap en aandacht voor de lokale community als belangrijke speerpunten. Dat past bij de huidige trends en de wensen van de gast. Het hotel wordt daarmee een compleet nieuwe speler op de markt," aldus Fritz.
Wat zijn werk zo bevredigend maakt, is de vrijheid om nieuwe ideeën uit te voeren en te zien hoe deze bijdragen aan het succes van het hotel. ,,Je kunt niet ondernemend zijn als je je niet vrij voelt."
Vaardigheden kun je ontwikkelen, maar de juiste houding is essentieel
Fritz wil daarvoor een faciliterende leider zijn. ,,Ik heb niet altijd het beste idee, maar anderen kunnen dat wel hebben. Mijn rol als manager is om dat tot stand te brengen en de juiste mensen te verzamelen. We hebben daarvoor goede vaardigheden en talenten nodig, maar met name de juiste attitude. Vaardigheden kun je ontwikkelen, maar de juiste houding is vanaf het begin essentieel. Ik neem medewerkers mee in wat we willen bereiken vanuit zakelijk perspectief, maar ook vanuit team- en gemeenschapsperspectief. Teamleden moeten zich betrokken voelen en zich kunnen vinden in de overtuigingen van het hotel. Dat heeft grote invloed op de ervaring van onze gasten."
Vakmanschap
Het vernieuwende van het hotel zit hem met name in echt vakmanschap. Fritz: ,,De laatste jaren draait alles om automatisering, maar wij willen juist het vakmanschap terugbrengen, vooral in de food & beverage sector. Dat kan in de komende 15 tot 20 jaar nog wel eens vergeten worden. Ons speciale food & beverage-aanbod sluit aan bij het lifestylemerk en de trends, zoals gezond, lokaal, en duurzaam. Je hoeft daarvoor niet een heel concept te vernieuwen, maar je kunt er een persoonlijke draai aan geven en daarmee iets nieuws op de markt brengen. Soms hebben kleine dingen een grote impact op de klantervaring."
We brengen oude kennis terug en geven er onze eigen draai aan
Zo willen ze in het hotel ook open en transparant laten zien hoe ze hun producten maken. ,,De gast weet meer dan ooit, bijvoorbeeld door series op Netflix of andere media. Daarom willen wij iets bieden wat ze thuis niet hebben. We hebben bijvoorbeeld onze eigen bakkerij, waar we laten zien hoe we ons (pizza)deeg maken. Of bij de bar laten we zien hoe we onze cocktails bereiden. Alles vers en ter plekke. Het is voor gasten een ervaring an sich om te zien hoe dat wordt gedaan. We brengen oude kennis terug en geven er onze eigen draai aan qua smaak, uiterlijk en beleving", vertelt Fritz.
Community
Een ander belangrijk doel van de herpositionering is het betrekken van de lokale gemeenschap bij de hotelactiviteiten. Fritz: ,,We willen niet alleen winst maken, maar ook iets teruggeven aan de gemeenschap. Ik zeg altijd: winst moet duurzaam zijn. Zo komt ons zelfgemaakte deeg vaak terug in het hotel. Daarvoor kopen we bijvoorbeeld bloem in bij een lokaal Nederlands bedrijf. Ook willen we samenwerken met goede doelen. We zoeken naar manieren om liefdadigheid te betrekken bij wat we doen in het hotel. Daarnaast willen we de jeugd op een leuke manier de kans geven om kennis te maken met onze branche."
En niet alleen de lokale gemeenschap is belangrijk in die visie, ook de eigen medewerkers. Fritz: ,,Mensen brengen veel tijd door op de werkvloer. Medewerkers moeten een fijne werkplek hebben waar ze zichzelf kunnen zijn. Als je dat kunt realiseren, zullen ze ook een betere drive hebben en op een hoger niveau presteren."
---
In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!