In Data Days duiden experts de nieuwste ontwikkelingen, delen praktische inzichten en weten als geen ander hoe data en AI organisaties slimmer en toekomstbestendig te maken. Beluister Data Days via je favoriete podcastkanaal, kijk mee op BusinessWise.nl. Presentatie: Justine Wolters. En natuurlijk, de video heeft ondertiteling door AI.
Dik Pijl is sinds 2014 de algemeen directeur van Expert Nederland. Met zijn jarenlange ervaring in de elektronicabranche heeft hij het bedrijf geleid naar een succesvolle toekomst. Voordat hij bij Expert kwam, bekleedde Dik Pijl leidinggevende functies bij BCC en MediaMarkt België. Over het IT-team van Expert en zijn eigen rol als aanjager van vernieuwing zegt hij: „Ons motto is vaak: het moet toch kunnen? Daarmee dagen we elkaar uit en zetten we stappen."
Data laten leven met AI-agents
Expert begon voorzichtig met generatieve AI voor marketing, maar verschoof snel naar een bredere toepassing: het tot leven brengen van data. Dik Pijl: „Ik voelde me soms een geschiedenisleraar: ik had alleen data van dingen die al geweest zijn. Ik wilde dat die data meer ging leven." Daarom ontwikkelde Expert AI-agents die categoriemanagers en servicemedewerkers ondersteunen. En wat blijkt: door agents namen te geven voelt de technologie menselijker en wordt ze sneller omarmd binnen de organisatie.
Lees en bekijk ook deze Data Days-aflevering - Ger Janssen (Philips): 'Responsible AI is voor ons een no brainer'
De kracht van namen geven
Voor Dik Pijl is het geven van namen aan AI-projecten meer dan een gimmick; het is een bewuste strategie. „Als je iets een naam geeft, gaat het leven," legt hij uit. Door agents te benoemen – van Isa tot Karin – krijgen medewerkers het gevoel dat ze samenwerken met een collega in plaats van een koud systeem. Dat verlaagt de drempel om vragen te stellen en stimuleert een intuïtieve manier van werken. Pijl vergelijkt het met een gesprek: „Je praat ineens met iemand, niet staccato in Google-trefwoorden. Dat maakt het menselijker en veel gebruiksvriendelijker."
Balanceren tussen innovatie en franchise-realiteit
Innoveren binnen een franchiseorganisatie vraagt om zorgvuldigheid. "Het is wel het geld van de ondernemers waar je iets mee doet. Dan moet je laten zien dat het waarde heeft," zegt Pijl. Succes zit volgens hem in het opleveren van zichtbare resultaten en werkende pilots. Door kleine stappen te zetten en successen te vieren, blijft het enthousiasme groot, terwijl het vertrouwen van ondernemers behouden blijft.
Lees ook - De Europese Data Act: wat bedrijven moeten weten over de nieuwe spelregels voor data
Toekomst: volledige winkelautomatisering
De grote stip op de horizon is een geïntegreerd IT-platform waarmee ondernemers hun hele winkel kunnen runnen – van boekhouding en voorraadbeheer tot planning en klantenservice. „Dan is de ondernemer IT-technisch volledig ontzorgd. Hij kan zich volledig richten op de klant, en dat is waar het bij Expert om draait," aldus Pijl. Daarmee wil Expert technologie inzetten om de service waar het merk om bekendstaat nóg sterker te maken.
Data Days is opgenomen tijdens Data Expo. Meer weten? Kijk op www.data-expo.nl. Podcasts beluisteren? Dat kan via onder meer via deze link.
Ontvang elke week het beste van BusinessWise, ook over data en AI, in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: