Stellantis bestaat uit Franse, Italiaanse en Amerikaanse activiteiten. Tavares betwijfelt echter of deze constructie houdbaar is, gezien de druk van verschillende belanghebbenden in de thuismarkten. „Ik maak me zorgen dat de driehoekige balans tussen Italië, Frankrijk en de VS zal instorten", schrijft Tavares in een boek dat donderdag in Frankrijk verscheen. Hij geldt als een van de invloedrijkste en meest gerespecteerde leiders in de wereldwijde auto-industrie.
Een mogelijk scenario is dat een Chinese fabrikant op een dag een bod doet op de Europese activiteiten
Carlos Tavares
„Een mogelijk scenario is dat een Chinese fabrikant op een dag een bod doet op de Europese activiteiten, terwijl de Amerikanen de Noord-Amerikaanse operaties terugnemen", schrijft Tavares. Het voortbestaan van de autogroep als zelfstandig bedrijf vereist volgens hem dat het management dagelijks de eenheid bewaakt, omdat uiteenlopende belangen de groep uit elkaar dreigen te trekken. Stellantis ontstond door een fusie in 2021 van het Italiaans-Amerikaanse Fiat Chrysler en de Franse PSA Group.
Lees ook: Hoe Sander Jansen topman bij Stellantis werd: 'Ik werk het liefst met mensen die ik moet afremmen'
Geopolitieke spanningen en Chinese concurrenten
Het uitgestrekte imperium van veertien merken blijkt complex te besturen nu de vraag naar auto's stagneert, Chinese fabrikanten agressiever concurreren en geopolitieke spanningen toenemen. Tegelijkertijd verandert de technologie in de sector in rap tempo.
Tavares trad in december af na grote verliezen in marktaandeel in de VS en Europa, die leidden tot een scherpe daling van de winst. Onder zijn leiding verplaatste Stellantis productieactiviteiten naar landen met lagere lonen, zoals Marokko. Die stap stuitte op tegenstand van vakbonden en de Italiaanse regering.
Bron: ANP
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: