Strategie

Terugleveren aan het stroomnet: na Utrecht krijgt nu Eindhoven 'rijdende batterijen'

V.l.n.r. Laurens van de Vijver (CEO MyWheels), Maarten Venselaar (Portefeuilleregisseur Mobiliteit Enexis), Robin Berg (CEO We Drive Solar), Marco Knoot (Marketing Director Renault Group Nederland), Robert Strijk (wethouder Mobiliteit gemeente Eindhoven), Rik Thijs (wethouder Klimaat en Energie gemeente Eindhoven) http://vandervaartphotography.com/
http://vandervaartphotography.com/
Leestijd 3 minuten
Over de Expert:
joost van rooij
Joost Van Rooij
Chief Marketing Officer The Sharing Group

Eindhoven wordt na Utrecht de tweede stad van Nederland waar het Vehicle-to-Grid (V2G)-systeem wordt geïntroduceerd. Dit energiesysteem zorgt ervoor dat de elektrische deelauto's energie kunnen terugleveren aan het stroomnet. Robert Strijk, wethouder Mobiliteit voor de gemeente Eindhoven, zegt: „Het principe van elektrische deelauto's die ook energie terugleveren past perfect bij onze visie op een slimme, schone en leefbare stad. De technologie belooft een dubbele winst: duurzame mobiliteit én een slim energiesysteem. Tegelijk willen we realistisch blijven en gaan we in de praktijk onderzoeken of deze auto's inderdaad bijdragen aan netbalancering en een lager autobezit. Dan kunnen we bepalen of het werkt voor onze stad."

Met de uitbreiding naar Eindhoven zetten we een volgende stap in onze missie om de mobiliteitstransitie te versnellen

Laurens van de Vijver CEO MyWheels

Laurens van de Vijver, CEO van MyWheels: „Met de uitbreiding naar Eindhoven zetten we een volgende stap in onze missie om de mobiliteitstransitie te versnellen. Voertuigen die rijden én energie leveren is niet langer toekomstmuziek maar realiteit. Zo lossen we mobiliteits- en energievraagstukken tegelijk op."

In totaal worden er dit jaar 28 Renault 5 E-Tech-auto's ingezet in Eindhoven. Volgend jaar wordt dit aantal uitgebreid naar honderd auto's. Dankzij de V2G-technologie kunnen deze deelauto's laden én leveren aan het net. Verspreid door de stad worden 50 bidirectionele laadpalen geïnstalleerd, elk met twee aansluitingen.

Marco Knoot, Marketing Director, Renault Group Nederland: „Met V2G Eindhoven bouwen wij voort op het succes van Utrecht energized en zetten wij samen met onze partners een nieuwe stap richting een slim en duurzaam energiesysteem." Robin Berg, CEO van We Drive Solar, vult aan: „De start in Eindhoven bevestigt dat bidirectioneel laden klaar is voor toepassing in elke stad. We bouwen verder aan een toekomst waarin elke elektrische auto bijdraagt aan een stabiel en duurzaam energienet."

Lees ook: 'Oplossing netcongestie ligt bij bedrijven, niet bij overheid'

Uitbreiding in Utrecht

Afgelopen zomer is in Utrecht begonnen met het eerste V2G-deelautoproject. Uit resultaten van netbeheerder Stedin blijkt dat het stroomnet in de avonduren tot 300 kiloWatt aan netcongestie werd verminderd en er 65.000 kilowattuur werd teruggeleverd aan het net.

Daarom is deze winter besloten om het Utrechtse wagenpark uit te breiden met 120 nieuwe deelauto's. Deze V2G-auto's leveren 1 megawattuur op, dat gelijkstaat aan de piekvraag van duizend huishoudens tijdens de avonduren.

BusinessWise Weekly

In augustus was Joost van Rooij, Chief Marketing Officer van The Sharing Group het moederbedrijf van MyWheels, te gast in de podcast BusinessWise Weekly. Van Rooij vertelde toen over de pilot in Utrecht en hoe deelauto's door middel van V2G-technologie kunnen fungeren als een soort rijdende batterijen. „Het is een slimme oplossing die direct kan bijdragen aan het balanceren van het net, waardoor er hopelijk snel weer gebouwd kan worden."

De CMO gaf toen al aan dat meerdere steden als Eindhoven, Rotterdam en Amsterdam met argusogen keken naar de pilot. „Ze zijn serieus met ons in gesprek om te kijken wat mogelijk is." Hij sprak daarbij over de overkoepelende missie van het moederbedrijf genaamd The People's Powerplant: „Je bent niet meer alleen energieconsument, maar ook energieproducent. Het probleem is alleen de opslag van stroom. Dat probleem proberen wij nu deels op te lossen."

Lees ook: Wat kunnen bedrijven zelf doen in de strijd tegen netcongestie?

Luister de aflevering met slimme tips terug via onderstaande link:

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: