Strategie

Waarom 'ergens beter in worden' belangrijker is dan 'goed presteren'

Michael Jordan met collega basketballer Charles Barkley tijdens een wedstrijd in 1996. Foto: AFP/ANP
Michael Jordan met collega basketballer Charles Barkley tijdens een wedstrijd in 1996. Foto: AFP/ANP
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

In het boek Nine Things Successful People Do Differently, geeft auteur Heidi Grant Halvorson antwoord op de vraag. Beter worden begint met accepteren dat er fouten worden gemaakt.

Wie uitdagingen aangaat moet zich concentreren op 'beter worden' – niet op 'goed presteren' of 'er goed uitkomen'. Wie zich tot doel stelt beter te worden, verhoogt zijn motivatie, maakt de opdrachten interessanter en geeft zichzelf energie. Dat zorgt voor een beter resultaat, schrijft Business AM.

Doelstellingen die focussen op 'beter worden' zijn bijna waterdicht. Als we onze activiteiten beschouwen als een onderdeel van een leer- en vervolmakingsproces en daarbij aanvaarden dat er fouten zullen worden gemaakt, blijven we gemotiveerd, ook als zich onvermijdelijk tegenslagen voordoen, aldus de auteur.

Lees verder onder de advertentie

Wanneer je taak A interessant vindt, zal je ook taak B goed doen omdat je taak A interessant vond

Uit onderzoek blijkt ook dat een focus op 'beter worden' onze ervaring verbetert: we vinden wat we doen interessanter omdat we in termen van progressie denken, en niet in termen van perfectie. En wat we interessant vinden, blijven we doen, ook als we vermoeid raken. Sterker nog: interessante zaken geven ons energie.

Hernieuwde energie stroomt door

In een andere studie concludeerden de onderzoekers dat als we onze activiteiten interessant vinden, we niet alleen beter presteren maar dat we ook veel beter zijn in opvolgingstaken. Met andere woorden: als je taak A interessant vindt, zal je ook taak B goed doen omdat je taak A interessant vond. De hernieuwde energie stroomt dus door naar een volgende taak.

Bron: Business AM

Lees verder onder de advertentie

In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte.