Varen met zakelijke relaties in een nautisch decor dat bestaat uit de mooiste, grootste en oudste (zeil)schepen ter wereld, duizenden plezierbootjes en honderdduizenden mensen op de kade: Chris Janssen van SAIL 2025 hoeft niet lang na te denken op de vraag waarom nagenoeg alle 40.000 zakelijke arrangementen van het allergrootste event van Nederland zijn verkocht. ,,Stel dat je, al varend, in zo'n internationaal decor in het centrum van een wereldstad een bedrijfspresentatie mag geven of kan netwerken. Beter kan toch niet?''
Tientallen majestueuze Tall Ships, 120 twee- en driemasters van de Hollandse Vloot, 650 historische schepen (Varend Erfgoed), twee fregatten en een onderzeeër van de Koninklijke Marine, moderne schepen die bijvoorbeeld op zonne-energie varen en duizenden plezierbootjes: het wordt komende vijf dagen beredruk op het IJ en in het Noordzeekanaal. SAIL keert na tien jaar terug met een driedubbel jubileum, aldus Janssen: tien edities, vijftig jaar SAIL en de 750ste verjaardag van Amsterdam.
De verkoop van zakelijke arrangementen is onze belangrijkste inkomstenbron
Chris Janssen SAIL
„De belangstelling vanuit de zakelijke markt is deze editie weer groot geweest'', zegt Janssen, hoofd communicatie van het vijfdaagse evenement dat naar schatting zo'n 2,3 miljoen bezoekers gaat trekken. „De verkoop van zakelijke arrangementen is onze belangrijkste inkomstenbron: 40% van het totaal. Het gaat om 8000 zakelijke arrangementen per dag, verdeeld over vijf dagen. Wij zijn er als organisatie heel blij mee. Er wordt wel eens gezegd dat SAIL steeds commerciëler is geworden, maar we zijn een stichting zonder winstoogmerk. We hebben te maken met een grote begroting. Ook wij hebben te maken met torenhoge inflatie en strengere regelgeving, met oplopende kosten. SAIL is vrij toegankelijk, dat willen we graag zo houden. Daarvoor zijn commerciële samenwerkingen essentieel. Ze dragen vaak zelfs bij aan de inhoud van het evenement.''
Lees ook: Een zakelijk event produceert 3,5 kilo afval per bezoeker: hoe kun je dit duurzamer organiseren?
Een andere belangrijke bron van inkomsten zijn partnerships met bedrijven en subsidies, aldus Janssen. Pijler nummer drie bestaat uit onder meer de verkoop van rondvaarttochten, de verkoop van concertkaartjes, merchandise en publiekscatering.
SAIL past heel er goed bij KPN, omdat we een bedrijf zijn dat midden in de samenleving staat en zich letterlijk bezighoudt met verbinding
Mark Versteegen KPN
Presenting partners SAIL
KPN is een van de acht presenting partners van SAIL 2025. „SAIL is het grootste, gratis toegankelijke evenement van ons land. SAIL past heel er goed bij KPN, omdat we een bedrijf zijn dat midden in de samenleving staat en zich letterlijk bezighoudt met verbinding. Daarom zijn we tien jaar geleden ook ingestapt als hoofdsponsor'', zegt directeur sponsoring Mark Versteegen van KPN. „We moeten zorgen dat die 2,3 miljoen bezoekers letterlijk met elkaar verbonden blijven. Dat ze hun ervaringen kunnen delen op TikTok en Instagram. Dat doen we onder meer door de bestaande zendmasten te optimaliseren, bovendien plaatsen we er twee extra 5G masten bij. Dat is nodig, want het gebied is normaal gesproken veel dunner bevolkt.'' KPN zorgt er ook voor dat de organisatie en de hulpdiensten onderling met elkaar verbonden zijn, aldus Versteegen.
Versteegen vindt SAIL ook bij KPN passen omdat het een evenement is dat verbroedert. ,,Iedereen komt samen: man en vrouw, jong en oud. Toch is het niet voor iedereen vanzelfsprekend om te komen, ook al willen ze wel, denk aan kwetsbare ouderen of kinderen die langdurig ziek zijn. Samen met het KPN Mooiste Contact Fonds nemen we komende dagen meer dan 5000 mensen mee voor een vaartocht. Ze worden begeleid door 600 medewerkers van KPN die zich als vrijwilliger hebben opgegeven.''
Vaartochten voor zakelijke relaties
Daarnaast neemt KPN uiteraard ook zakelijke relaties mee voor een vaartocht, aldus Versteegen. „We hebben de komende dagen een aantal schepen gehuurd voor zakelijke relaties. En zo bedienen we uiteindelijk iedereen tijdens SAIL: de bezoekers, de organisatie, mensen voor wie het niet zo vanzelfsprekend is om naar SAIL te komen en zakelijke relaties.''
Mijn doel is dat onze zakelijke relaties met een glimlach naar huis gaan
Jasper Ambagtsheer Geometius
Directeur en medeoprichter Jasper Ambagtsheer van Geometius gaat ook met zakelijke relaties varen op het IJ. Woensdagavond, om precies te zijn. Geometius levert meetsystemen en software voor werkzaamheden in de grond, weg- en waterbouw, waarbij nauwkeurige plaatsbepaling een vereiste is. Zijn bedrijf heeft de Lutgerdina afgehuurd, een historische zeilklipper. Deze 128 jaar oude boot is in eigendom van SailWise, een stichting die watersportvakanties verzorgt voor mensen met een beperking. Ambagtsheer is een groot zeilliefhebber en kijkt er naar uit om een paar uur tussen al die indrukwekkende schepen te varen.
,,Ons bedrijf bestaat dertig jaar en SAIL is een prachtig evenement om bij te zijn. Dat ik bij Lutgerdina uitkwam, is niet zo gek: ik sympathiseer met de stichting en doe af en toe vrijwilligerswerk voor ze. Mijn doel is dat onze zakelijke relaties met een glimlach naar huis gaan, dat ze lekker hebben gegeten en een mooie avond hebben gehad. Dat is voor mij echt voldoende. Zie het als de viering van onze verjaardag. Natuurlijk praat je bij en verstevig je de zakelijke relatie, maar we hebben loyale en trouwen klanten waar we al jarenlang mee samenwerken. Dat zijn de grote baggeraars en ingenieursbureaus, maar ook zzp'ers die onze apparatuur gebruiken. We nodigen ze allemaal uit.''
Wanneer je elkaar beter leert kennen, komen de deals er vanzelf wat makkelijker uitrollen
Renske Rietbergen SailWise
Verbinding aan gaan met klanten
Directeur Renske Rietbergen van SailWise is er blij mee dat de Lutgerdina deze week tijdens SAIL voor zakelijke vaartochten wordt ingezet: een deel van de opbrengsten gaat naar SailWise, zodat meer mensen met een beperking kunnen genieten van een watersportvakantie. ,,Onze boot wordt in totaal negen keer ingezet tijdens SAIL. Er is plek voor dertig mensen, de catering wordt verzorgd door Theater Amsterdam. We dragen een deel van de opbrengst af aan SAIL, verder zijn er kosten zoals catering. Wat overblijft is om de watersportvakanties voor onze doelgroep te financieren. We kregen de eerste boeking vorig jaar al binnen, de laatste een week of drie geleden. Het is een geweldige manier voor bedrijven om met klanten in verbinding te zijn én te blijven. Het is een prachtig schip. En je kunt niet van de boot af, dus de gesprekken komen vanzelf. En wanneer je elkaar beter leert kennen, komen de deals er vanzelf wat makkelijker uitrollen, toch?''
Lees ook: Teamspirit vergroten en netwerken? 'Padel is laagdrempelig en voor iedereen toegankelijk'
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: