Strategie

Een zakelijk event produceert 3,5 kilo afval per bezoeker: hoe kun je dit duurzamer organiseren?

Fleur van den Berg van Jaarbeurs Utrecht op de  NIMA Marketing Day. Foto: Ruud Voest Fleur van den Berg van Jaarbeurs Utrecht op de  NIMA Marketing Day. Foto: Ruud Voest
Fleur van den Berg van Jaarbeurs Utrecht op de NIMA Marketing Day. Foto: Ruud Voest
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Fleur van den Berg is account- en eventmanager en begeleidt samen met haar collega's zakelijke evenementen in de congrescentra van Jaarbeurs. Daarnaast is ze lid van het interne Green Team, waar ze klanten én collega's adviseert over het organiseren van duurzame evenementen.

Duurzaamheid is geen trend meer, geen vinkje op een checklist, maar een absolute noodzaak

Fleur van den Berg Jaarbeurs

Volgens Van den Berg is duurzaamheid bij Jaarbeurs een integraal onderdeel van elk evenement, of het nu gaat om een congres, beurs, festival, netwerkborrel of bedrijfsfeest. ,,Duurzaamheid is geen trend meer, geen vinkje op een checklist, maar een absolute noodzaak."

Lees ook: Gamification 2.0: hoe bouw je aan diepe merkloyaliteit in een wereld vol algoritmes?

Lees verder onder de advertentie

Wat is de grootste vervuiler?

De evenementenbranche staat bekend als een vervuilende industrie, vervolgt de account- en eventmanager. Een gemiddeld meerdaags zakelijk event produceert volgens haar 3,5 kilo afval per bezoeker per dag. Bedrukte goodiebags en promotiematerialen worden vaak over het hoofd gezien bij verduurzamen, maar zijn wel een grote vervuiler. Zo'n dertig procent van het voedsel dat wordt bereid voor zakelijke events, eindigt als verspilling. Met andere worden: er valt in de evenementenbranche nog heel veel te winnen.

Grote impact, kleine stappen

In 2016 besloot Jaarbeurs vol in te zetten op duurzaamheid. Dat moment viel samen met de introductie van de Sustainable Development Goals (SDG's): zeventien doelen die wereldwijd zijn opgesteld voor een eerlijkere, groenere en duurzamere toekomst. De directie omarmde deze doelen en sprak een ambitieus voornemen uit: Jaarbeurs wil de meest duurzame evenementenlocatie van Europa worden.

Om die ambitie breed binnen de organisatie te laten landen, werden speciale Green Teams opgericht – inmiddels bekend als Impact Teams. Deze teams richten zich op vier thema's: diversiteit en inclusie, maatschappelijke impact, vitaliteit en klimaat en circulariteit. Ook stelde Jaarbeurs een Chief People & Sustainability Officer aan, die duurzaamheid structureel op de agenda houdt.

Lees verder onder de advertentie

Van den Berg: „Er lag een groots nieuwbouwplan klaar voor Jaarbeurs Utrecht. Alle zalen zouden worden gesloopt en vervangen. We wilden die nieuwbouw zo duurzaam mogelijk aanpakken, met álle zeventien SDG's als uitgangspunt. Maar toen kwam corona. Het bouwplan ging van tafel. Gelukkig bleef onze duurzaamheidskoers overeind."

Lees ook: Celvin de Bie (Head of Marketing Intertoys): 'Specialisme en emotie zijn onze sleutel naar groei'

Jaarbeurs wil inspireren

Jaarbeurs wil met haar duurzaamheidsvisie niet alleen zelf vooruit, maar vooral ook anderen inspireren: bezoekers, partners en bedrijven, vertelt Van den Berg. „Het ging bij ons niet vanzelf. We hebben onderweg ook onze lessen geleerd, vooral op het gebied van catering. Je moet echt goed kijken naar je doelgroep. Welke mensen komen naar je evenement? Daar pas je de catering op aan. Vegetarische burgers serveren op een motorbeurs bleek geen succes. Daarom ontwikkelden we nu burgers die half uit vlees en half uit plantaardige ingrediënten bestaan. Zo besparen we flink op CO2-uitstoot, zonder concessies.''

Lees verder onder de advertentie

Door kennis en ervaring te delen, maken we samen onze hele branche duurzamer

Fleur van den Berg Jaarbeurs

Als accountmanager met duurzaamheid als focus, zit Van den Berg regelmatig aan tafel met verschillende partijen, ook met bedrijven die geen directe partners zijn. ,,Onlangs sprak ik met een AV-leverancier waar we geen zaken mee doen, maar van wie we wel kunnen leren. Zij rijden elektrisch en gebruiken boten om via de grachten te bevoorraden. Door kennis en ervaring te delen, maken we samen onze hele branche duurzamer."

Haar advies voor bedrijven met grote duurzaamheidsambities maar nog te veel beren op de weg zien: begin gewoon. ,,Kies één thema en ga ermee aan de slag. Vaak wordt er te groot gedacht, maar impact maak je juist door klein te starten. Zoek leuke partnerschappen, werk samen met goede doelen. Denk klein, doe groot en zet vandaag nog de eerste stap.''

Lees ook: De kracht van audiobranding: 'Muziek is geen bijzaak, maar essentieel om je als merk te onderscheiden'

Lees verder onder de advertentie

Checklist: in zeven stappen naar een duurzaam event

Hoe organiseer je een écht duurzaam evenement? Jaarbeurs stelde een praktische checklist op met zeven aandachtspunten. Van den Berg deelt ze graag, want verduurzamen begint met bewust kiezen.

1. Kies een duurzame locatie

Ga voor een locatie die goed bereikbaar is met het openbaar vervoer, gebruikmaakt van hernieuwbare energie en afval zorgvuldig scheidt.

2. Vraag om bewijs

Laat locaties en leveranciers hun duurzaamheid onderbouwen, bijvoorbeeld met certificeringen zoals Green Key of via hun jaarverslagen. Transparantie maakt het verschil.

Lees verder onder de advertentie

3. Creëer intern draagvlak

Duurzaamheid werkt alleen als je iedereen meekrijgt. Betrek collega's bij het proces, bijvoorbeeld via 'goede-doelendagen' of inspirerende duurzaamheidsroutes.

4. Duurzame catering

Werk samen met cateraars die lokale, seizoensgebonden producten gebruiken. Jaarbeurs kiest bijvoorbeeld voor GreenDish en Winnow. Zij zetten technologie in voor afvalreductie, zoals slimme prullenbakken die meten wat er wordt weggegooid.

5. Afvalbeheer en recycling

Bied oplossingen voor hergebruik. Jaarbeurs helpt exposanten met duurzame standbouwpakketten waarin onder andere tapijten en meubels worden hergebruikt.

Lees verder onder de advertentie

6. Zet in op inclusiviteit en diversiteit

Duurzaamheid gaat verder dan het milieu. Werk samen met partijen die evenementen organiseren voor iedereen: toegankelijk, inclusief en met maatschappelijke impact.

7. Denk digitaal

Vermijd papieren materialen en kies voor digitale alternatieven, zoals e-signing en digitale tickets. Ook het opschonen van IT-systemen helpt om je digitale voetafdruk te verkleinen.

Lees ook: Rituals-CEO Raymond Cloosterman: 'Veelvoorkomende misvatting dat duurzaamheid en luxe niet samengaan'

Lees verder onder de advertentie

Dit is een interview tijdens de NIMA Marketing Day. Kijk voor alle informatie over het event via deze link en voor meer interviews op businesswise.nl/marketing.

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in:

Lees verder onder de advertentie