In eerdere afleveringen van deze serie BusinessWise Roundtable werd generatiemanagement behandeld op basis van talentontwikkeling, verbinding op de werkvloer en inclusiviteit. Met steeds meer verschillende generaties samen op een werkvloer of kantoor kun je je afvragen: hoe ziet ons werk er over twintig jaar uit?
Randstad Employer Brand Research-onderzoek
Thomas Hendriks van BusinessWise ontvangt Nienke Duisterhout, strategisch programmamanager HR bij PostNL, Aurélie Dekempeneer, recruitment manager bij DPG Media in België en Nederland en Melanie Koelemaij, HR directeur bij Randstad Nederland. Aanleiding voor het gesprek is het REBR-onderzoek (Randstad Employer Brand Research) naar de aantrekkelijkheid van bedrijven, dat Randstad in januari 2024 uitvoerde in 32 landen.
Het praktische zal straks helemaal geautomatiseerd zijn en dat levert meer tijd op voor het menselijke, het filosoferen
Aurélie Dekempeneer
Aurélie Dekempeneer, de jongste van de HR-experts aan tafel, verwacht vooral dat de tijdrovende onderdelen van haar werk tegen die tijd geautomatiseerd zijn en dat ze geen lange emails of rapporten meer hoeft te schrijven. De nu al razendsnelle ontwikkeling van kunstmatige intelligentie belooft wat dat betreft veel. ,,Het praktische zal straks helemaal geautomatiseerd zijn en dat levert meer tijd op voor het menselijke, het filosoferen. Werk zal veel meer ingericht zijn op projecten die je samen met anderen uitvoert."
'Van functies gaan we afscheid nemen'
Nienke Duisterhout noemt de nieuwsgierigheid van mensen als een belangrijke drijfveer voor de toekomst. ,,Van functies gaan we afscheid nemen. Zelfkennis wordt veel bepalender: waar krijg je energie van? Het gaat om de wendbaarheid, opnieuw dingen willen leren. Robotisering gaat veel werk overnemen, maar hoe ver dat zal gaan kunnen we nu nog niet voorspellen.
'De rol van de intercedent verandert'
Melanie Koelemaij gaat in op de door Randstad geïntroduceerde term van verbindend werkgeverschap. ,,De rol van de intercedent verandert. Werk wordt overgenomen door automatisering of andere afdelingen. De connectie met de klant en de uitzendkracht - wij noemen dat talent - wordt steeds belangrijker. Net als de rol van Jong Randstad, een community van jonge mensen die samen weer een netwerk vormen. ,,Dat creëren wordt steeds belangrijker."