Branded content

'De reis naar duurzamere logistiek'

Aangeboden door PostNL
Suzanne Debrichy, Strategic Lead Environment bij PostNL. Foto: Madebylon Photography
Suzanne Debrichy, Strategic Lead Environment bij PostNL. Foto: Madebylon Photography
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Suzanne, 2040 lijkt nog ver weg. Waar staat PostNL nu op het gebied van duurzaamheid?

,,Het is niet langer weg te denken uit ons beleid. Er is een toegewijd ESG-team als onderdeel van onze strategie afdeling. Zo borgen we dat deze belangrijke thema's opgenomen zijn in de korte en lange termijn visie voor het bedrijf. Elke PostNL-collega krijgt met duurzaamheid te maken. Van duurzame bekers en elektrische bussen tot onze interne academie, waar medewerkers inspiratie kunnen opdoen. We organiseren twee keer per jaar een ESG-dag en delen maandelijks een moment waarop we nieuwe ontwikkelingen toelichten. Dit houdt het onderwerp levendig en zo blijft iedereen betrokken."

In 2040 90 procent minder uitstoot: hoe pak je zoiets aan?

,,Als je kijkt naar de impact die wij kunnen maken, kom je natuurlijk al heel snel uit bij de CO2-uitstoot van onze voertuigen verminderen. Die CO2 zorgt ervoor dat de aarde opwarmt. Dat willen wij voorkomen! Tegelijkertijd stoten onze voertuigen ook fijnstof en stikstof uit. Fijnstof heeft een effect op de gezondheid. En stikstof op de biodiversiteit. Daarom vinden wij het belangrijk om niet alleen fossiel- maar ook emissievrij te bezorgen. Dat realiseren we middels het elektrificeren van onze bezorgbussen, maar ook bij ons groot transport hebben we al de eerste elektrische exemplaren aan het wagenpark toegevoegd."

Als werkgever voor meer dan 30.000 mensen hebben wij ook dagelijks een stroom gebruikte materialen: restafval waar we iets mee moeten

Waar kan ik verder aan denken?

,,Circulariteit is wat mij betreft de sleutel om de klimaatdoelstellingen te halen. Als werkgever voor meer dan 30.000 mensen hebben wij ook dagelijks een stroom gebruikte materialen: restafval waar we iets mee moeten. Ook op dat punt gaan wij mee in de klimaatdoelstellingen: in 2040 geen restafval meer door slimmer te kiezen voor bijvoorbeeld herbruikbare materialen."

Lees verder onder de advertentie

Wat merkt de consument van deze duurzame keuzes?

,,De consument wil zelf ook steeds meer een bewuste keuze kunnen maken. Daarom zorgen wij er bijvoorbeeld voor dat we met onze PostNL-punten en pakketautomaten altijd dicht bij de consument in de buurt zijn. Hij kan de pakketautomaat in zijn buurt als standaard bezorgoptie aanvinken. We leveren bij de pakketautomaat meerdere pakketten tegelijk af, dit scheelt ritten. En daarmee kunnen we een heleboel onnodige kilometers en uitstoot besparen."

Hoe zorg je dat post- en pakketbezorgers ook kunnen bijdragen een de duurzaamheidsdoelen?

,,Je wilt voor mensen in het werkveld kijken naar doelstellingen die relevant zijn voor het werk. Denk bijvoorbeeld aan de transitie naar elektrisch rijden. Dat vraagt om een aanpassing van het rijgedrag. Daarom hebben wij op dat vlak speciale dagen georganiseerd, waarop de leveranciers van de elektrische voertuigen demonstraties gaven. En de chauffeurs een proefrit konden maken. We erkennen dat het voor mensen echt wel een verandering is. Daarom proberen we zo goed mogelijk te ondersteunen met informatie, demonstratiedagen en trainingen en delen we de ervaringen van de chauffeurs om van te leren."

Suzanne Debrichy, Strategic Lead Environment bij PostNL. Foto: Madebylon Photography.
Suzanne Debrichy, Strategic Lead Environment bij PostNL. Foto: Madebylon Photography.

Wat zijn jouw persoonlijke drijfveren op dit gebied?

,,Ik ben bij PostNL begonnen in een commerciële functie. Vanuit die rol nam ik deel aan een intern programma waarin ik nadacht over mijn toekomstdromen. Daar leerde ik dat ik graag een rol wilde vervullen, waarmee ik impact kon maken. Ik wilde iets bijdragen voor de lange termijn, dus kreeg ik van PostNL de kans om bij Stadslogistiek aan de slag te gaan, om de binnenstad te verduurzamen. Dat groeide langzaam maar zeker uit tot de rol waarin ik voor het hele bedrijf mag nadenken over de strategie op het vlak van duurzaamheid. In mijn rol hoop ik een bijdrage te leveren aan onze toekomst zodat onze kinderen later niet het vuile werk op moeten knappen."

Er zijn een heleboel uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, dat wil ik ook niet onder stoelen of banken steken

En je grootste uitdaging?

,,Er zijn een heleboel uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, dat wil ik ook niet onder stoelen of banken steken. Natuurlijk wil je iedereen van de organisatie bij dit belangrijke thema betrekken, maar hoe maak je nou iedereen enthousiast? En ook als niet iedereen enthousiast is, zijn er alsnog bepaalde zaken die wij nou eenmaal moeten doen. Er komt immers ook best wat wet- en regelgeving op ons af: in ons volgende jaarverslag moeten we nog gedetailleerder laten zien wat we op het gebied van duurzaamheid doen en al hebben gedaan. Als groot bedrijf ben je in zo'n geval altijd als eerste aan de beurt. Dat vraagt natuurlijk best wat van een organisatie. En kan zo nu en dan een flinke klus zijn. Het zorgt wel voor nog meer inzichten die elk jaar gebruikt worden om te verbeteren. Daarnaast zorgt het voor transparantie en een eerlijke vergelijking tussen organisaties. "

Nog even terug naar 2040. Voelt ver, hoe maak je dat nu al concreet?

,,Het voelt misschien niet altijd zo, maar we zitten midden in een transitie naar een circulaire economie. We weten allemaal: zoals het nu gaat, kan het niet langer. Volgens mij hoeven we daarvan nog maar weinig mensen te overtuigen. Er zal in onze e-commerce en postmarkt nog veel veranderen en dat willen we samen aanpakken met een plan dat zowel goed is voor de planeet als gebaseerd is op een succesvol businessmodel. Bijvoorbeeld door andere productproposities te introduceren. Denk aan de inzet van herbruikbare verpakkingen, het bezorgen van een gerepareerd koffiezetapparaat en het ophalen van spullen die kunnen worden gerecycled. Dat past bij de circulaire economie. Hoe dan ook komt er de komende jaren veel op ons af, maar ik denk dat we daar met ons grote netwerk een mooie rol bij kunnen spelen."

Lees verder onder de advertentie

Beluister onze speciale 'Hoe word ik' met daarin Suzanne Debrichy als gast:

In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!