Vrijwel geen bedrijf kan er nog omheen: generatiemanagement is voor organisaties een uitdaging. Van Boomer tot Gen Z en van Millennial tot Generatie X. In hoeverre pas je de gang van zaken aan voor de talentvolle Gen Z'er die je met moeite hebt binnengehaald? Hoe leidt de Millennial manager zijn team en vooral: hoe krijg je het ons-gevoel terug in het bedrijf?
In de vierde serie van de BusinessWise Roundtable ontvangt Thomas Hendriks van BusinessWise Nienke Duisterhout, strategisch programmamanager HR bij PostNL, Aurélie Dekempeneer, recruitment manager bij DPG Media in België en Nederland en Melanie Koelemaij, HR directeur bij Randstad Nederland. Aanleiding voor het gesprek is het REBR-onderzoek (Randstad Employer Brand Research) naar de aantrekkelijkheid van bedrijven, dat Randstad in januari 2024 uitvoerde in 32 landen.
Carrièrepad verdwenen
De drie HR-experts delen meningen en ervaringen, waarbij de jongste van de drie, Aurélie Dekempeneer al snel deelt dat zij het carrièrepad voor instromers in tien jaar tijd heeft zien verdwijnen. ,,Het is nu veel persoonlijker, waar zitten je sterktes, waar krijg je energie van?" Nienke Duisterhout van PostNL merkt dat nieuwe werknemers vooral bezig zijn met een rol waarmee zij impact kunnen maken. Melanie Koelemaij voegt daaraan toe dat groei niet alleen zit in steeds een nieuwe baan, maar ook in nieuwe uitdagingen binnen je huidige baan.
Wees nieuwsgierig
Zelf hebben de drie HR-experts ook nog steeds de drang naar meer, naar anders. ,,Wees nieuwsgierig naar wat er om je heen gebeurt," is daarbij het advies van Duisterhout, ,,maar kies daarbij ook je eigen koers." Samen komen de drie tot de conclusie dat zelfkennis vandaag de dag een belangrijke rol speelt bij het vinden van de meest geschikte rol binnen een bedrijf. Andere termen die daarbij werden gebruikt zijn wendbaarheid en leergierigheid en vooral niet bang zijn om feedback te vragen. Daar profiteert iedereen van.