Wat maakt HR zo mooi?
,,Het werken met mensen, zorgen dat zij met plezier naar hun werk gaan en samen bouwen aan effectieve teams. Altijd goed luisteren naar wat er speelt binnen het bedrijf en flexibel inspelen op veranderingen. Fantastisch om daarmee bezig te zijn."
HR is allang niet meer 'personeelszaken'.
,,Het is niet langer alleen de plek waar contracten worden geregeld. Onze taak is om ervoor te zorgen dat we de juiste kwaliteiten en skills in huis hebben en houden en dat mensen met plezier naar hun werk komen en zich kunnen ontwikkelen. Onze mensen zijn de kern van onze ambitie."
Hoe ga je om met de vergrijzing binnen het bedrijf?
,,We hebben een bedrijf met ruim 33.000 mensen en we zien een stijging in de gemiddelde leeftijd. Dat vraagt om specifieke aandacht. Als medewerkers langer blijven werken, moeten we bijvoorbeeld goed kijken naar hoe we het werk organiseren en welke (hulp)middelen we kunnen inzetten om onze medewerkers langer gezond aan het werk te houden. We zetten ook stappen met automatisering en robotica, zoals bij onze pakkettensorteercentra, zodat we het werk voor mensen verlichten."
Wat staat er bovenaan op jouw HR-agenda?
,,De arbeidsmarkt wordt krapper en de vraag naar mensen blijft groeien, vooral in e-commerce. Hierdoor moeten we voortdurend innoveren en aantrekkelijk blijven als werkgever. En de betrokkenheid van onze mensen is cruciaal in het realiseren van onze ambitie om de favoriete bezorger te zijn."
Hoe organiseer je die innovatie binnen HR?
,,Een deel van onze HR-collega's zit dicht op de dagelijkse business en komt vanuit die praktijk met nieuwe ontwikkelingen en topics die relevant zijn. Daarnaast heb ik een aantal expertteams die ook met een outside-inblik centraal innovaties aanjagen, bijvoorbeeld door te kijken naar andere bedrijven en technologische ontwikkelingen. Zo hebben we Charlie, onze digitale recruiter, die onze recruitmentaanpak volledig transformeert en versnelt, met behoud van de menselijke kant. Charlie zorgt ervoor dat we snel de beste match kunnen maken, zonder vooroordelen. Het heeft onze kandidaat-tevredenheid verhoogd. En denk bijvoorbeeld ook aan het schrijven van functiebeschrijvingen met behulp van AI."
Dat is niet het eerste dat ik zou verwachten.
,,Mensen zijn veel tijd kwijt met het schrijven van vacatureteksten en functiebeschrijvingen. Door gebruik te maken van AI zijn we daar nu veel sneller in en kunnen we ons bijvoorbeeld richten op onze wervingsstrategieën. We doen hierin veel zelf en hebben communicatiespecialisten en marketeers voor de arbeidsmarkt in dienst. Zij weten welk kanaal voor welke doelgroep het beste werkt. Een manager van circa 40 jaar benader je bijvoorbeeld via LinkedIn, niet via TikTok."
Zijn bepaalde doelgroepen, Gen-Z bijvoorbeeld, moeilijker te verleiden? Zij hebben vaak andere wensen dan die veertiger. Andere werkuren, opleiding, vormen van overleg.
,,Dat is soms een uitdaging. Je kunt niet de ene groep wel iets geven en de andere niet. En je wilt ook niet alleen maar jonge mensen hebben. Oudere mensen zijn vanwege hun ervaring ook ongelooflijk belangrijk. Ik geloof in de kracht van diverse teams, maar dat vraagt wel dat je aandacht hebt voor de verschillende behoeften. We helpen leidinggevenden om teams in hun kracht te zetten en oog te hebben voor die behoeften en verschillende drijfveren in een team. Bijvoorbeeld door het aanbieden van DISC-trainingen op teamniveau."
Hoe draagt technologie bij aan de toekomst van werk bij PostNL?
,,Technologie is een drijvende kracht achter verandering. Van geautomatiseerde sorteercentra tot digitaal klantcontact, het is onze toekomst. Neem die sorteercentra. Door in een sorteercentrum te automatiseren kun je het werk met minder mensen doen. Onze taak is het vervolgens om voor die werknemers ander werk te vinden binnen PostNL door middel van bij- of herscholing. Dat levert heel mooie resultaten op, bijvoorbeeld met ons interne opleidingstraject waarin een medewerker vanuit het sorteercentrum op een nieuwe rol binnen de IT-afdeling terechtkomt."
Ik zeg corona. En dan zeg jij?
,,Dat had een gigantische impact. In algemene zin heeft de pandemie de technologische vooruitgang versneld, met name op het gebied van communicatie. Binnen een paar weken leerde iedereen digitaal vergaderen. Ik had bij wijze van spreken voor corona nog nooit op Teams gezeten. Het heeft ons geleerd flexibeler te werken. Zeker in het begin ging er steeds meer dicht en ging iedereen online shoppen. Daarop moesten wij onze business snel aanpassen om die pakketten te kunnen verwerken. Onze pakket- en postbezorgers waren nog wel op straat en voor veel mensen het contact met de buitenwereld. Die maatschappelijke relevantie van onze business én de enorm leuke reacties en attenties die onze bezorgers hebben ontvangen, heeft een enorme positieve boost gegeven."
En nu?
,,Online bestellen en bezorgen groeit, maar is wel op een ander niveau dan tijdens corona. Ook nu passen we ons weer aan en kijken we hoe we bijvoorbeeld omgaan met zaken als aanwezigheid op kantoor. We zien dat het 'fysiek' samenwerken positief bijdraagt aan de teamspirit. Met dit in gedachte hebben we het thuiswerkbeleid iets aangescherpt om het teambelang meer aandacht te geven."
Hoe zie je de toekomst van HR voor PostNL?
,,Technologie verandert de benodigde vaardigheden bij ons en onze mensen. We leiden managers op om de mogelijkheden van nieuwe technologieën te benutten. De grootste uitdaging op dit moment is het behouden van een gemotiveerd personeelsbestand. Dit zorgt voor een lager ziekteverzuim en hogere productiviteit. Diversiteit is daarbij essentieel. Bij PostNL willen we dat iedereen zich kan herkennen in het bedrijf en we streven naar meer gender- en culturele diversiteit. Onze klantenkring en de samenleving zijn immers ook multicultureel."
Hoe uit zich dat nog meer?
,,Het thuisgevoel binnen onze organisatie is juist vanwege de diversiteit van onze mensen veel waard. Onze interne netwerken voor medewerkers helpen daarbij. Een voorbeeld is onze Cross Culture Community die collega's uit diverse culturen verbindt en samen bijvoorbeeld laat stilstaan bij verschillende feestdagen. Je leert niet alleen persoonlijk meer over elkaar, maar leert ook over verschillende culturen en gebruiken. Die verbinding is belangrijk voor een fijne werkplek. Mijn grootste wens is nog altijd dat iedereen fluitend naar zijn werk gaat."
Beluister onze speciale 'Hoe word ik' met daarin Jeroen Veldstra als gast: