Een witte boterham met chocopasta. Daar willen de oprichters van Tommy Tomato een gezond alternatief voor bieden. Na vier jaar verzorgt het bedrijf inmiddels voor 30.000 kinderen op lagere scholen, nu voornamelijk nog in de Randstad, een warme lunch barstensvol groente. En het gaat niet alleen om gezond eten, de kinderen leren het ook herkennen en bereiden. Tommy Tomato maakt het leren over en het eten van gezonde voeding een leuke en interactieve ervaring door middel van speelse opdrachten en educatieve kooklessen op school, van groep 1 tot en met groep 8. En nee, de meeste scholen hebben geen keukens. Maar een mobiele warmplaat en enkele pannen kunnen overal worden ingezet.
Voedselverspilling
'Plant een zaadje, oogst een gezonde generatie'. Het motto van het Haarlemse bedrijf is meteen ook een antwoord op de vraag hoe zij vorm geven aan de toekomst. En daarbij draait het niet alleen om een gezonde lunch voor kinderen. Lokale landbouw profiteert mee en Tommy Tomato draagt bij aan het verminderen van voedselverspilling. En dan is er ook nog een sociaal element, want de lunches worden naar scholen gebracht door een legertje 65-plussers.
Impact
Als Bas Turk in de vodcast antwoord geeft op de vraag hoe hij vorm geeft aan de toekomst, noemt hij vijf zaken waarop Tommy Tomato impact maakt: lagere zorgkosten, armoede, het leerklimaat, motivatie voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en de eiwittransitie. 'We koken zonder vlees.'
Meer over deze winnaar lees je hier. Daar vind je ook informatie over de andere winnaars die door EY werden gekroond en hoe je aan te melden voor EY Entrepreneur Of The Year 2025.