Werd je een paar jaar gelden nog gek aangekeken door collega's als je voor een elektrische auto van de zaak had gekozen, nu krijg je serieuze vragen over hoe dat in praktijk werkt. De antwoorden zijn blijkbaar dusdanig overtuigend dat steeds meer zakelijk gereden auto's elektrisch zijn.
Steeds ruimere actieradiussen
In een paar jaar tijd is de elektrische auto echt volwassen geworden. Actieradiussen worden steeds ruimer, laadtijden steeds korter. In een paar minuten tijd laad je soms tientallen kilometers bij. Een half uurtje snelladen en je kunt weer honderden kilometers verder. Angst dat je ergens zult stranden, is niet meer van deze tijd. Ook al omdat Nederland de meeste laadpalen heeft van heel Europa en het (snel)laadnetwerk op dit moment hard groeit. Ook in het buitenland.
Vooral voor de zakelijke rijder is dit een feit dat de overstap naar elektrisch nog gemakkelijker maakt. Aan het rijden zelf zal het immers niet liggen. Wie eenmaal elektrische heeft gereden, wil niet meer anders. Geen motorgeluid en de volle kracht van vermogen en koppel beschikbaar vanaf de eerste druk op het 'stroompedaal'. Wie veel onderweg is en vaak moet starten en optrekken zal de stilte aan boord en de kracht op waarde weten in te schatten.
Elektrisch rijden is automaat rijden
Nog een voordeel van elektrisch: je rijdt altijd automaat. Kilometervreters weten hoe comfortabel dit is. Al helemaal wanneer files dagelijks onderdeel zijn van je routes. Heb je daarnaast de beschikking over cruise control met radar en stuurt je auto bij wanneer je de wegbelijning dreigt te passeren? Dan transformeert filerijden van stressmoment in zenmoment.
Bij zo'n zenmoment hoort vanzelfsprekend ook rust over het bereik van de elektrische auto. Daar wil je je niet druk over maken. Zoals gezegd worden actieradiussen steeds ruimer. De Renault Scenic E-Tech electric is daarvan een perfect voorbeeld. Op een volle accu rijdt de ruime gezinswagen tot 625 kilometer.
Snelladen en weer snel op weg
Naast riante rijbereiken zorgt moderne accutechnologie voor steeds hogere laadsnelheden. Zo kan de Scenic E-Tech electric tot wel 150 kW snelladen. Dat betekent dat je een batterij van 15 naar 80 procent oplaadt in 37 minuten.
Het mooie is echter dat je niet altijd helemaal vol hoeft te laden. Je kunt er immers voor kiezen om bij de snellader bij te laden voor het restant van de reis en de rest thuis aan het laadpunt op de oprit of in de straat. En 100 kilometer bijladen is een kwestie van slechts vijftien minuten. Dus snel weer op weg. De elektrische Scenic heeft bovendien als optie een 22 kW boordlader, waarmee laden van 15 tot 80 procent aan een 22 kW-sterke thuis- of straatlader al in 3 uur is gebeurd. Als je de sterkste (87 kWh) accu hebt. Kies je de 60 kWh-versie (actieradius tot 430 km), dan kost dit slechts 1 uur en 50 minuten.
Zakenauto van het Jaar 2026
Alleen al de enorme actieradius van de Scenic E-Tech electric maakt het model meer dan geschikt als zakelijke auto. Comfort, veel (laad)ruimte, flinke uitrusting doen daar nog een extra schepje bovenop. Zoveel zelfs dat de elektrische Scenic door een vakjury van de AM Driving Business Awards is uitgeroepen tot Zakenauto van het Jaar 2026. Een hele serieuze eer. Eerder werd de auto al beloond met de titel der internationale titels: Car of the Year 2024.
Toch neemt dit niet weg dat het model ook als gezinsauto heel veel te bieden heeft. Neem de bagageruimte: minimaal 545 liter, maximaal 1670 liter. Heb je onderweg stroom nodig? Bijvoorbeeld omdat je producten wil demonstreren? Of omdat je graag kampeert? Dan is de Scenic E-Tech electric eveneens je beste maatje: dankzij de V2L-aansluiting (Vehicle-to-load), kun je apparatuur tot 3700 watt op het speciale stroompunt aansluiten.
Uitrusting en leaseprijs Renault Scenic E-Tech electric
De Renault Scenic E-Tech electric zit vanaf de basis goed in de uitrusting. Tot maar liefst 30 geavanceerde hulpsystemen maken het rijden veilig en comfortabel, grote lcd-schermen zorgen voor overzichtelijke rij-informatie en bediening. Google-services biedt onder andere navigatie en accurate spraakbediening en Apple CarPlay en Android Auto zorgen voor entertainment. Een hele bijzondere optie is het Solarbay panaromadak: dit is met een druk op de knop (deels) te verduisteren. Standaard op de iconic-topversie, als optie leverbaar op de techno en esprit Alpine.
Dit jaar slechts 17 procent bijtelling
De Renault Scenic E-Tech electric is leverbaar in vier uitrustingsniveau's en twee batterijpakketten (tot 430 of 625 kilometer). De leaseprijzen beginnen bij € 279 per maand voor financial lease en € 499 voor operational lease. Interessanter is echter dat de bijtelling begint bij € 207 euro per maand. Afhankelijk van de uitvoering, krijg je vanaf € 5 meer per maand een flink pakket aan aantrekkelijke extra's meegeleverd.
Dit alles alleen nog dit jaar, want vanaf 2026 wordt de bijtelling voor elektrische auto's gelijkgetrokken met die voor auto's op brandstof, 22 procent over de gehele cataloguswaarde. Boek daarom snel een proefrit in de Zakenauto van het Jaar 2026.
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: