Branded content

Verbindend werkgeverschap: Innovatie en leren

 
 
Leestijd 2 minuten

Welke rol speelt digitale vaardigheid bij persoonlijke ontwikkeling? Hoe kunnen bedrijven training en ontwikkeling (fysiek en digitaal) afstemmen op de behoeften van verschillende generaties? In de derde aflevering van het gesprek tussen verschillende generaties staan innovatie en leren centraal. 'Gen Z moet leren om te bellen.'

Lees verder onder de advertentie

Thomas Hendriks van BusinessWise ontvangt vier gasten: Sabijn Vissers (54) is branchemanager Overheid (en andere rollen) bij Randstad. Peter van der Meijden (45) is directeur bij DSV solutions. Karlijn Ausema (35), is Learning & Development Manager & Facilitator bij Peak4 en Daan van Splunteren (28) is manager operations bij Clink Hostels, Amsterdam. Aanleiding voor het gesprek is het REBR-onderzoek (Randstad Employer Brand Research) naar de aantrekkelijkheid van bedrijven, dat Randstad in januari 2024 uitvoerde in 32 landen.

Bijscholing op maat

,,Hoe kun je extra arbeidspotentieel realiseren op een plek waar blijkbaar geen arbeidspotentieel is?" Sabijn Vissers legt meteen een belangrijk punt op tafel. Er is volgens haar behoorlijk wat aanbod, maar de match is vaak onvoldoende. ,,Dus krijgen steeds meer mensen op maat bijscholing. En daarbij wordt ook gekeken naar generaties. Iemand van 50-plus zal bijvoorbeeld meer vaardigheden op het gebied van digitalisering kunnen ontwikkelen. Een Gen Z'er zal leren om te bellen, iets dat ze niet meer doen."

Karlijn Ausema vertelt over het gebruik van VR in ontwikkelprogramma's. ,,Dat is een heel gemakkelijke manier om veel te leren. Mensen moeten een feedbackgesprek voeren en hebben niet veel meer nodig dan een bril waardoor zij in een virtueel gesprek belanden. Het is klein, maar wel impactvol."

Lees verder onder de advertentie

Fysieke innovatie

Peter van der Meijden vertelt over fysieke innovatie bij hem op de werkvloer. ,,We zijn enorm bezig met automatisering en mechanisering. Manuele processen die door robotisering worden overgenomen. Heel gaaf, maar het betekent wel dat mensen andere rollen moeten krijgen. We hebben genoeg werk, maar je ziet wel dat de rollen veranderen. Mensen zitten in zo'n snelle transitie dat we met man en macht moeten bijtrainen!"

Bij Clink Hostels ziet Daan van Splunteren AI steeds meer taken automatiseren, ook customer care. ,,Boekingen, telefoon opnemen, maar ook het beantwoorden van reviews. Maar de meeste respons lees je nog wel even door, zeker de reacties op een klacht. De human touch blijft belangrijk in onze business."

Ervaringsgericht leren

Waar alle vier achter staan is dat leren ervaringsgericht moet zijn. ,,Als je het niet zelf doet en ervaart ga je je gedrag er niet door veranderen." En tot slot een mooi, voor alle vier herkenbaar rondje over bellen. Direct contact maakt het verschil. ,,Is er onenigheid met een klant, zie ik strings aan emailverkeer. Pak de telefoon en bel die klant!"

BusinessWise Roundtable: serie 5, aflevering 3 BW
BW