'Het kerstpakkettenbudget van bedrijven is in tien jaar tijd flink gestegen. In 2015 gaven bedrijven 35 à 40 euro uit aan een pakket, nu is dat zo'n 60 euro. Met uitschieters naar 150 à 200 euro tot zelfs 330 euro', zegt mede-eigenaar Julie Poierrié van Kerstpakketten.nl uit Nistelrode. Haar bedrijf levert dit jaar circa 200.000 kerstpakketten aan circa 8.500 klanten.
Hogere budgetten
Waarom bedrijven meer uitgeven aan een kerstpakket? Dat heeft waarschijnlijk te maken met de schaarste op de arbeidsmarkt, beaamt Poierrié. ,,Werkgevers laten daarmee hun waardering zien voor werknemers. Dat werkt natuurlijk twee kanten op: werknemers voelen zich gewaardeerd met een goed gevuld pakket, als onderdeel van de secundaire arbeidsvoorwaarden. Als die voorwaarden niet zo goed zijn, stappen ze misschien makkelijker over naar een andere baan.''
Het meest verkochte kerstpakket bij Kerstpakketten.nl, de grootste online aanbieder van het land, is het massapakket van vijftig euro met A-merken in de categorie food. Poierrié: „Zeker nu alles duurder is geworden. Mensen geven minder geld uit aan dure voedselproducten, dus doet de werkgever dat met een luxe kerstpakket voor ze. Denk aan tapas, Nespresso en speciaal bieren. Maar één vlieger gaat nog steeds op: ook al is de gemiddelde prijs van een kerstpakket flink gestegen, werkgevers willen het liefst nog steeds veel voor weinig.''
Lees ook: Het woord van de week: kerstpakket (want hadden we niet liever zelf iets willen uitkiezen?)
Noodpakketten
Ook de noodpakketten als kerstpakketten liepen als een tierelier, vervolgt Poierrié. ,,Daar hebben we er zo'n duizend van verkocht.''
Demissionair minister Van Oosten presenteerde half november het informatieboekje 'Bereid je voor op een noodsituatie'. Als onderdeel van de Denk vooruit-campagne krijgen ruim 8,5 miljoen huishoudens het informatieboekje deze periode thuisgestuurd. Met praktische tips helpt het boekje om te zorgen dat mensen zich bij een noodsituatie (zoals een grote stroomstoring) de eerste 72 uur kunnen redden. Zo wordt iedereen aangeraden een noodpakket samen te stellen: kaarsen, houdbaar eten, een zaklamp met batterijen, een radio, een klein EHBO-setje, een deken en drie liter water. De Veiligheidsregio Kennemerland riep werkgevers op om dit jaar geen kerstpakketten uit te delen, maar noodpakketten. Poierrié: ,,De noodpakketten gingen zo hard, dat ze nu moeilijk leverbaar zijn, daarom hebben we ze offline gehaald.''
Omdat louter een noodpakket misschien toch een beetje saai is, hebben veel bedrijven ervoor gekozen om iets extra’s toe te voegen. Denk aan een mooie luxe deken
Jurgen Volmbroek uwkertspakket.nl
Jurgen Volmbroek van uwkertspakket.nl uit Hengelo – onderdeel van promoshoponline.nl - heeft de afgelopen weken ruim 10.000 noodpakketten verkocht aan circa 650 bedrijven in heel Nederland. En alle noodpakketten zijn intussen uitverkocht, laat hij weten. ,,We verkochten ze vorig jaar ook al, maar omdat de overheid dit jaar veel aandacht heeft geschonken aan het samenstellen noodpakketten, zijn we daarop ingesprongen.'' De kosten: gemiddeld tussen de 50 en 75 euro. Volmbroek: ,,We hebben een groot deel van de richtlijnen gevolgd. Omdat louter een noodpakket misschien toch een beetje saai is, hebben veel bedrijven ervoor gekozen om iets extra's toe te voegen. Denk aan een mooie luxe deken of gezellige versnaperingen.''
Hitster
Ook populair als onderdeel van het kerstpakket is het spel Hitster. Volmbroek: ,,In nagenoeg alle varianten: van rock en guilty pleasure tot christmas. Verder veel verkocht: bbq-pakketten, soms inclusief Kamado. Kortom, luxe.''
Net als Poierrié ziet Volmbroek ook dat de gemiddeld prijs van kerstpakketten de afgelopen tien jaar is gestegen. ,,Ik denk inderdaad dat het met de grote personeelstekorten te maken heeft. Bedrijven doen er alles aan om hun werknemers binnenboord te houden, daar hoort een luxe kerstpakket bij.''
Wat Volmbroeks personeel krijgt tijdens kerst? ,,Ze mogen het eigenlijk niet weten, maar vooruit: een kerstpakket met Hitster, lekkere versnaperingen en een Arabisch geurdingetje van Ashleigh & Burwood.''
Bij Kerstpakketten.nl mag het personeel de allergrootste doos pakken en zelf vullen met spullen die nog over zijn, zegt Poierrié. ,,Ze hoeven zich geen zorgen te maken: voor onze eigen mensen is genoeg over.''
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: