HR

Pascal Besselink: zó kan het nieuwe kabinet de arbeidsmarkt fundamenteel herstellen

DEN HAAG -  Koolmees heeft een aantal fractievoorzitters uitgenodigd voor een eerste gesprek. De kabinetsformatie gaat van start, nu bekend is hoe de zetels verdeeld zullen worden over de partijen. ANP REMKO DE WAAL Verkenner Wouter Koolmees ontvangt Rob Jetten (D66) want: de kabinetsformatie is van start gegaan. Foto: ANP
Verkenner Wouter Koolmees ontvangt Rob Jetten (D66) want: de kabinetsformatie is van start gegaan. Foto: ANP
Leestijd 2 minuten
Over de Expert:
pascal besselink
Pascal Besselink
Advocaat arbeidsrecht bij DAS

Veel werkgevers zijn terughoudend met het aanbieden van vaste contracten. Reden die daarvoor vaak wordt gegeven is het strenge ontslagrecht in combinatie met de wettelijke verplichting om twee jaar loon door te betalen bij ziekte. Deze financiële en juridische risico's maken vaste dienstverbanden voor werkgevers onaantrekkelijk, ondanks politieke ambities om juist meer zekerheid te creëren voor werknemers.

Lees ook: Bedrijfsleven niet, overheid mag wél werken met schijnzelfstandigen: wat betekent dat juridisch?

De wetgever heeft tot nu toe geprobeerd met losse maatregelen het systeem te verbeteren. Zo is er een compensatieregeling voor werkgevers die na twee jaar ziekte een transitievergoeding moeten betalen. Hoewel dit financiële verlichting biedt voor werkgevers, gaat die regeling, als het aan de wetgever ligt, binnenkort alleen nog maar gelden voor kleine werkgevers.

Flexwerkers durven hun rechten niet te benutten

Ook voor flexwerkers is de situatie zorgelijk. Het wetsvoorstel 'Wet meer zekerheid flexwerkers' beoogt hen meer bescherming te bieden, maar uit de praktijk blijkt dat zij zelden een beroep doen op hun rechten. Angst voor het mislopen van werk of contractverlenging houdt hen regelmatig tegen. Ook de impact van de 'Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden ' (VBAR) blijft onzeker.

Lees ook: Effect schijnzelfstandigheid zzp'ers: 'Flexorganisaties moeten strategische keuzes maken en hun toegevoegde waarde herdefiniëren'

Deelmaatregelen zijn onvoldoende

Pascal Besselink Advocaat arbeidsrecht DAS

Concurrentiebeding onder vuur

Een ander heet hangijzer is het concurrentiebeding. Het wetsvoorstel dat dit beding moet hervormen, krijgt waarschijnlijk een vervolg. De maatregel is bedoeld om misbruik tegen te gaan, waarbij het beding wordt ingezet om personeel vast te houden in plaats van bedrijfsbelangen te beschermen. De voorgestelde wijzigingen, zoals een maximale duur van 12 maanden en een verplichte motivering, kunnen het speelveld aanzienlijk veranderen.

Lees ook: 'Moet voor Koolmees niet te lang gaan duren': wat als de directeur tijdelijk een functie elders heeft?

De formatiegesprekken bieden een uitgelezen moment om deze obstakels structureel aan te pakken. Deelmaatregelen zijn onvoldoende. Alleen een samenhangende visie op de arbeidsmarkt kan de balans herstellen tussen zekerheid voor werknemers en werkbaarheid voor werkgevers. De nieuwe regering moet deze hervorming niet uitstellen, maar juist nú de basis leggen voor een toekomstbestendige arbeidsmarkt.

Van zaken naar zetel

In deze podcastserie van BusinessWise en De Ondernemer spreken we ambitieuze ondernemers en bestuurders uit het bedrijfsleven die de stap naar de Tweede Kamer willen maken. Waarom willen zij naar politiek Den Haag, hoe gaan zij 'het bedrijfsleven' vertegenwoordigen? Via deze link vind je alle afleveringen.

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: