De medewerkers van de koffiegigant - werkzaam in de Verenigde Staten en Canada - waren al verplicht drie dagen per week op kantoor te werken. Vanaf oktober worden dat vier dagen.
We herstellen onze kantoorcultuur omdat we vinden dat we ons beste werk leveren als we samen zijn
Brian Niccol CEO Starbucks
Via een blog op de website van Starbucks onderbouwt CEO Brian Niccol de keuze. „Bij Starbucks staan koffie en menselijke verbinding centraal. We herstellen onze kantoorcultuur omdat we vinden dat we ons beste werk leveren als we samen zijn."
Luister ook onze podcast: Terug naar kantoor? Waarom juist hybride werken gestimuleerd moet worden
Verplichte verhuizing
Daarnaast wordt ook remote werken een halt toegeroepen. „We willen dat leidinggevenden en managers fysiek aanwezig zijn bij hun teams." Afgelopen februari werd alle vice-presidenten en hoger gevraagd te verhuizen naar Seattle of Toronto. Deze verplichting wordt nu uitgebreid naar alle leidinggevenden in het Support Center. Daarvoor krijgen zij twaalf maanden de tijd.
Deze regel geldt niet voor de rest van het personeel. In toekomstige vacatures en bij interne functiewisselingen wordt echter voortaan vereist dat medewerkers in Seattle of Toronto wonen.
Niccol werd in september aangesteld als CEO van de koffieketen. Hij werd in eerste instantie niet verplicht om naar Seattle te verhuizen, omdat hij met zijn jet kon forenzen tussen zijn woning in Californië en het hoofdkantoor. Inmiddels woont hij nu wel in de stad.
Lees ook: Thuiswerken: mag je medewerkers dwingen om weer naar kantoor te komen?
Succesvol hybride werken
Is de keuze van Starbucks nog wel van deze tijd? In onze podcast BusinessWise Weekly bespreken we het belang van een goed thuiswerkbeleid. Afiena van den Broek, Senior HR Directeur bij Oracle, is van mening dat als je als werkgever flexibel werken goed wil inrichten, het bij het DNA van de organisatie moet passen. „Wij zijn er op ingericht. Iedere medewerker, elke manager. Alles wat je nodig hebt, kun je bij. Waar je ook bent. Dat is technisch gezien ook heel goed ingericht."
Boudewijn Dekker, oprichter van het recruitmentplatform JobQ, ziet zelfs dat hybride werken een belangrijke voorwaarde is in de keuze om van baan te switchen. „Mensen denken: ik wil wel die overstap maken, maar alleen op mijn voorwaarden."
In de podcast BusinessWise Weeky (luister hieronder en/of via je favoriete podcastapp) delen zij tips om om jouw hybride werkbeleid tot een succes te maken.
BusinessWise Weekly is een wekelijkse podcast waarin presentator Olivier de Neve je bijpraat over de actualiteit die ertoe doet op de werkvloer, bij het koffieapparaat en in de strategie-presentatie van volgende week.
Samen met scherpe denkers uit het bedrijfsleven vertaalt hij het zakelijke nieuws naar concrete inzichten, duiding die verder gaat dan het persbericht en die ene LinkedIn-post. Elke vrijdag een nieuwe aflevering.
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: