Strategie

6 tips van experts om jouw hybride werkbeleid tot een succes te maken

Terug naar kantoor of blijft hybride werken de norm? Beeld: Shutterstock Terug naar kantoor of blijft hybride werken de norm? Beeld: Shutterstock
Terug naar kantoor of blijft hybride werken de norm? Beeld: Shutterstock
Leestijd 4 minuten

De afgelopen jaren is het thuiswerken een essentieel onderdeel geworden van een gezonde werk-privébalans. Maar ondanks de wens van werknemers om thuis te werken blijkt uit recent onderzoek van KPMG dat veel CEO's dat anders zien. De meerderheid van de ondervraagde CEO's verwacht dat hun personeel over een aantal jaar weer vijf dagen naar kantoor gaat.

Afiena van den Broek, senior HR directeur bij Oracle, en Boudewijn Dekker, oprichter van het recruitmentplatform JobQ, geven tips waar een succesvol thuiswerkbeleid aan moet voldoen.

Lees ook: Hybride werken: Dit zijn de meest en minst flexibele landen van Europa

1. Maak vooraf afspraken

Een bedrijf kan een goed thuiswerkbeleid opstellen als er vooraf duidelijke afspraken worden gemaakt tussen het personeel en de leidinggevenden, stelt Van den Broek. Bij Oracle wordt hun medewerkers meegegeven: „Bespreek met je leidinggevende hoe je wil gaan werken."

2. Leg het hybride werkbeleid vast op papier

Beide experts geven aan dat het verstandig is om de afspraken tussen werkgever en werknemer goed op papier te zetten. Van den Broek: „Je moet het goed vastleggen en goede afspraken met elkaar maken. Zoveel dagen thuis en zoveel op kantoor. Want wat doen we als het niet werkt?" Ook Dekker vindt dat vastleggen van de regels ervoor zorgt dat onduidelijkheid wordt weggenomen. „Papier is duidelijker dan een norm die heerst."

Boudewijn Dekker en Afiena van den Broek in BusinessWise Weekly over thuiswerken. Foto: BusinessWise Boudewijn Dekker en Afiena van den Broek in BusinessWise Weekly over thuiswerken. Foto: BusinessWise
Boudewijn Dekker en Afiena van den Broek in BusinessWise Weekly over thuiswerken. Foto: BusinessWise

3. Zorg voor technische ondersteuning

Als je er als werkgever voor kiest om het personeel de vrijheid te geven om thuis te werken is het verstandig om hen ook te helpen bij het faciliteren van de juiste infrastructuur en de juiste technische ondersteuning. „Je moet het technisch gezien goed inregelen, zowel op kantoor als thuis."

4. Bewaak het welzijn van de werknemers

De experts zijn het unaniem eens over het belang van een goed welzijn van de werknemers. Dit omvat ook de thuiswerkplek. „Hiervoor is een passend budget beschikbaar waarmee je een goede stoel, een goed bureau en geschikte apparatuur kunt aanschaffen", aldus Van den Broek over het beleid bij Oracle. De hele dag voorovergebogen aan de keukentafel werken is dus niet de bedoeling. „Als je überhaupt niet meer op kantoor komt, dan is je formele werkplek thuis. Dat is dus ook een stukje verantwoordelijkheid voor een werkgever."

Er zijn altijd mensen die thuis vrij weinig aan het werk zijn, maar er zijn ook genoeg mensen die dat op kantoor doen

Boudewijn Dekker JobQ

5. Houd de werkuren in de gaten

En nee, dan gaat het er niet om of werknemers te weinig werken. „Natuurlijk zijn er altijd mensen die thuis vrij weinig aan het werk zijn, maar er zijn ook genoeg mensen die op kantoor vrij weinig aan het werk zijn, dus ik denk dat dat totaal geen verschil maakt", aldus Dekker. Volgens hem is het belangrijk dat een leidinggevende in de gaten houdt dat iemand niet te veel werkt. „Als je een bepaalde persoonlijkheid en drive hebt om alles perfect te willen afronden en het juist moeilijk vindt om op een gegeven moment de laptop dicht te doen, dan moet je daar als management zeker op sturen."

6. Wanneer de werknemer vraagt om flexibiliteit stem dan in

Volgens Dekker moet de werknemer die thuis wil werken al vanaf het moment dat je hem aanneemt de autonomie voelen. Dekker: „Als een individuele werknemer vraagt of hij thuis zou kunnen werken, dan zou er maar één goed antwoord zijn: natuurlijk!" Ook Van den Broek vindt dat een goede werkgever maatwerk levert. „Je moet niet iets beloven wat je niet kan waarmaken, dan werkt het niet. Ik zou het beleid zo inrichten dat het aansluit bij je organisatie."

Deze tips komen uit de podcast BusinessWise Weekly. Beluister hier de aflevering en leer bijvoorbeeld over hoe Oracle haar werknemers de vrijheid geeft om te werken waar en wanneer ze willen.

BusinessWise Weekly is een wekelijkse podcast waarin presentator Olivier de Neve je bijpraat over de actualiteit die ertoe doet op de werkvloer, bij het koffieapparaat en in de strategie-presentatie van volgende week. Samen met scherpe denkers uit het bedrijfsleven vertaalt hij het zakelijke nieuws naar concrete inzichten, duiding die verder gaat dan het persbericht en die ene LinkedIn-post. Elke vrijdag een nieuwe aflevering.

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: