Innovatie

Martijn Aslander: Apple en AI, wat kunnen we straks verwachten?

Apple CEO Tim Cook gaat op de foto op Apple’s vorige Worldwide Developers Conference (WWDC). ANP / AFP
ANP / AFP
Leestijd 5 minuten
Over de Expert:
martijn aslander
Martijn Aslander
Spreker, technologie-filosoof en oprichter van Digitale Fitheid
Lees verder onder de advertentie

Sinds de komst van de iPhone en iPad is het aantal programmeurs dat applicaties ontwikkelt voor de apparaten van Apple enorm toegenomen. De markt bestaat inmiddels uit meer dan een mijjard gebruikers.

Doorgaans brengt het bedrijf in het najaar een nieuwe versie uit van de besturingssystemen voor de iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en de Mac. Met de komst van nieuwe besturingssystemen komen er meestal ook nieuwe apparaten zoals MacBooks, iMacs en iPhones. Deze zitten boordevol nieuwe snufjes en toepassingen. Om daar het maximale uit te halen, is het handig als de programmeurs die apps ontwikkelen voor al die platforms inzicht hebben in de architectuur en de updates van de besturingssystemen.

Met miljarden apparaten en meer dan een miljard actieve klanten is dit evenement dan ook heel impactvol te noemen. Het geeft een inkijkje in de roadmap van Apple. Microsoft en Google hebben soortgelijke evenementen, maar die van Apple zijn het best bekeken en krijgen de meeste aandacht.

Vorig jaar was er de grote release van de Vision Pro, waarmee Apple wil pionieren op het gebied van spatial computing.

Vorig jaar was er de grote release van de Vision Pro, waarmee Apple wil pionieren op het gebied van spatial computing. Tegen de gewoonte werd een compleet nieuw soort platform en apparaat onthuld ver voordat er apps en toepassingen voor zijn gemaakt door ontwikkelaars. Het lijkt erop dat ze heel bewust kozen voor een langzame start om zoveel mogelijk feedback en ervaringen te kunnen verzamelen. In april mocht ik voor het eerst zelf spelen met het apparaat dat momenteel zeker niet voor de grote massa gemaakt is, maar wel degelijk indrukwekkende prestaties levert. Het zal een kwestie van tijd zijn voordat er een goedkopere consumentenversie op de markt komt. Apple heeft zelden haast en kijkt graag de kat uit de boom voor ze met een hype meegaan.

Critici roepen al een tijdje dat Apple achterloopt in de zogeheten AI-race, maar voor wie het op de voet volgt is dat onzin. Het gaat al jaren zijn eigen weg en trekt zich weinig aan van hypes. Ze hebben meer dan genoeg budget en kopen regelmatig bedrijven op die over kennis en mensen beschikken die passen in hun strategie. Op het vlak van AI waren ze zelfs een van de meest kooplustige grote techbedrijven en zijn druk bezig met hoe hun eigen chips en software snel en energiezuinig met privacy-waarborgen kunnen inspelen op de latente behoeften van de markt.

Alles wijst erop dat dit jaar tijdens de WWDC op 10 juni de plannen en ideeën voor AI onthuld zullen worden aan de ontwikkelaars en de wereld. Naar verwachting zullen de gebruikers daar dit najaar daar de vruchten van kunnen plukken. Een aantal aspecten zijn boeiend om over na te denken. Apple heeft tientallen miljarden, aandacht en menskracht gezet op het behalen van een klimaatneutrale productieketen in 2030 en ligt voor op schema. Van generatieve AI is bekend dat er flink wat stroom en (koel)water voor nodig is. Als Apple zich in dit veld gaat begeven, zullen ze dat niet op een manier doen die die 2030-doelstellingen in gevaar brengt. En mocht ze dat ook nog eens heel goed lukken, dan is Apple ineens een aantrekkelijk alternatief voor met name overheden en corporates die zich ook aan klimaatbezuinigende zaken hebben gecommitteerd. Dat gaan met name Google en Microsoft dan flink voelen.

Verder staat het bedrijf bekend als privacy-minded. Dat is goed nieuws voor de eindgebruiker, al zal die keuze van Apple niet alleen ideaal zijn. Ook Apple leeft van data van de eindgebruiker, maar zal die niet doorspelen of verkopen aan derden, maar daar wel degelijk haar strategisch voordeel mee doen.

Lees verder onder de advertentie

In de AI-race zullen ethiek en privacy steeds belangrijker worden.

In de AI-race zullen ethiek en privacy steeds belangrijker worden. Op dit vlak heeft het bedrijf een reputatie hoog te houden en zal waarschijnlijk komen met een slimme oplossing waardoor data van de eindgebruiker niet gelekt kan worden in grote AI-platforms. Er zijn geruchten over gesprekken met OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT waarin Microsoft een groot aandeel heeft. Het is niet ondenkbaar dat Apple een manier heeft gevonden om op de nieuwe M4-chips in iPhones lokale taalmodellen supersnel te laten draaien, met de data van je telefoon slimme analyses te doen en die geanonimiseerd te laten ontsluiten met een tool als ChatGPT. Wat je daar zoal mee kunt? Een praktisch voorbeeld: stel je besluit dit jaar het EK voetbal te willen volgen. Met AI zou het een fluitje van een cent zijn om via een spraakcommando te vragen om alle EK-Data en tijden in je privé-agenda te zetten en een overzicht te maken van de afspraken die conflicteren zodat je op tijd die kunt verzetten indien gewenst. De toepassingen zijn echt eindeloos. Op 10 juni horen we meer!

AI is een hype, zoveel is zeker. Maar waar VR en Blockchain de afgelopen jaren niet brachten wat iedereen hoopte en verwachtte, is er een goede kans dat AI de grote doorbraaktechnologie is die we al een tijdje verwachten en die vele andere technologieën zal versnellen. Daar zal maatschappelijk en economisch nog veel om te doen zijn de komende tijd. Apple zal daarin zeker een rol van betekenis spelen, en omdat het de laatste grote techspeler is die zich zichtbaar in dit speelveld zal begeven, belooft het die 10e juni een potentieel legendarische avond te worden. Reden te meer om samen met BusinessWise live te gaan kijken en er commentaar op te geven. We hebben nog enkele plaatsen beschikbaar.

Digitale Fitheid en BusinessWise nodigen je uit om maandag 10 juni de Apple Keynote, de aftrap van het WWDC-event, live mee te komen kijken. Aansluitend is er een aftertalk on stage, met Martijn Aslander, Job van den Berg (AI.nl) en Wout Funnekotter (hoofdredacteur Tweakers). Meer informatie en aanmelden via deze link.

Luister ook naar onze podcast Hoe word ik (een betere onthouder) met Martijn Aslander:

Lees verder onder de advertentie

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week en het laatste nieuws over Studio BusinessWise. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!

Lees verder onder de advertentie