- Nederlandse werknemers verliezen jaarlijks meer dan een volledige werkweek aan het zoeken naar de juiste data. Dit komt overeen met een verlies aan productiviteit van 10,6 miljard euro.
- Door slechte datakwaliteit besteden werknemers jaarlijks gemiddeld 37,8 uur aan het corrigeren van data. Dit leidt collectief tot een kostenpost van 9,43 miljard euro voor bedrijven.
„Dit onderzoek onderstreept dat inefficiënte datastrategieën en slechte datakwaliteit Nederlandse bedrijven jaarlijks miljarden aan productiviteit kosten", vertelt Martin Frederik, Country Manager Benelux bij Snowflake. „Het is cruciaal dat organisaties beginnen met een solide datafundament: niet alleen om de juistheid van data te waarborgen, maar ook om ervoor te zorgen dat data eenvoudig en veilig toegankelijk is."
Recent onderzoek van Savanta onder 1088 werknemers in de Benelux, uitgevoerd in opdracht van Snowflake, laat zien dat er een groot onbenut potentieel ligt voor Nederlandse bedrijven en dat een sterke datastrategie noodzakelijk is om maximaal te profiteren van de mogelijkheden van AI.
Zoeken naar data heeft de grootste impact op productiviteit
Bijna vier op de vijf Nederlandse werknemers (78 procent) besteden wekelijks gemiddeld 54 minuten aan het vinden van de juiste data. Omgerekend is dat ruim een werkweek (42,6 uur) per werknemer per jaar, goed voor een kostenpost van naar schatting 10,6 miljard euro.
Dit tijdverlies belemmert niet alleen het dagelijkse werk, maar ook datagedreven besluitvorming en het opleveren van projecten. Uit het onderzoek blijkt dat de tijd die in België wordt besteed aan het zoeken naar data nog hoger is, met gemiddeld 64,8 minuten per week.
Datakwaliteit veroorzaakt inefficiëntie en gebrek aan vertrouwen
Slechts 30 procent van de Nederlandse werknemers heeft veel vertrouwen in de kwaliteit van de data waarmee zij werken. 59 procent controleert regelmatig de juistheid van data, wat leidt tot inefficiënties en verlies van vertrouwen. Uit het onderzoek blijkt dat bijna de helft (48 procent) wekelijks tijd besteedt aan het corrigeren van data, waarvan 14 procent dit zelfs dagelijks doet. Hierdoor gaat gemiddeld bijna een volledige werkweek (37,8 uur) per werknemer per jaar verloren, wat resulteert in een extra kostenpost van 9,43 miljard euro.
Lees ook - Overtuigen met cijfers: hoe data storytelling kan versterken
Opgeteld bij de kosten van het zoeken naar data, komt dit neer op een verlies van maar liefst 20,03 miljard euro per jaar. Tijd en middelen die Nederlandse bedrijven veel strategischer en effectiever kunnen inzetten. Martin Frederik: „Zo kunnen teams zich concentreren op innovatie, groei en het leveren van echte bedrijfswaarde. In het AI-tijdperk is dit al mogelijk met eenvoudige, betrouwbare en verbonden dataplatformen die alle gestructureerde en ongestructureerde data van een organisatie samenbrengen en de essentiële context bieden voor accurate AI, zonder in te boeten op veiligheid of governance. Voor Nederlandse bedrijven ligt hier een enorme kans."
Lees ook - Waarom 'Europese data-hysterie' tegen Meta volgens Remy Gieling overtrokken is
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: