Leiderschap

Mira van Houwelingen van Travix: 'Je kunt met AI de tone of voice optimaal aan de doelgroep aanpassen'

Mira van Houwelingen van Travix Travix
Travix
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Mira van Houwelingen is er ook ingetrapt: denken dat je CMO's alles weten. Nu ze zelf CMO is, blijft er van die aanname weinig over: ,,Ik weet nu dat de rol van CMO niet veel anders is dan de eerdere rollen die ik heb vervuld. Het is hetzelfde spel, alleen met andere spelers. Ik zie het als een speeltuin, waarin we hetzelfde spel spelen, maar met andere spelregels."

Van hotel spelen tot droomstage

Gelukkig houdt Mira wel van rollenspellen. Als klein meisje vulde ze haar dagen met 'hotel spelen'. Samen met haar zus speelde ze dat ze de receptie bemande. Met twee oude draaitelefoons van haar oma voerde zij met haar zus verhitte discussies over de ultieme klantbeleving.De droom om samen een hotel te beginnen is op de achtergrond geraakt. Haar zus maakte carrière als IT-consultant en Mira koos voor een studie International Management.

Tijdens een van haar stages viel ze met haar neus in de boter: ze mocht aan de slag voor de Stella McCartney lijn van Adidas. Een absolute droomstage. En, als je zo ambitieus bent als Van Houwelingen, stopt je carrière niet bij het waarmaken van je droom, maar is het de opmaat naar het waarmaken van de volgende droom: studeren in Australië. Van Houwelingen: ,,Ik wilde heel graag naar Sydney, maar ik wilde er niet alleen maar backpacken. De management master die ik in Sydney wilde volgen, was een kans om toch in Australië terecht te komen. Het was geen makkelijke opgave, maar na 5 interviews kreeg ik te horen dat ik mocht komen."

Nieuwe uitdaging

Na afronding van haar master stelde ze zichzelf een nieuwe uitdaging: een traineeship bij Unilever. Van Houwelingen: „Ik had gehoord dat de kans maar 5 procent is dat je werd aangenomen. Als ik zoiets hoor, dan wil ik het gewoon heel graag proberen, en ga ik ervoor met alle energie die ik heb. Ik denk dat mijn enthousiasme me heel ver heeft gebracht in mijn carrière, en dat het aanstekelijk werkt."

Toch zitten er soms ook nadelen aan haar enthousiasme. Van Houwelingen: ,,Mijn mentor bij Unilever zei: jij denkt dat als je een paard tekent, wij bij de staart al begrijpen wat je aan het doen bent. Je gaat vaak te snel, en moet soms een stapje terug doen zodat mensen je kunnen volgen. Ik heb veel aan die feedback gehad, en probeer er rekening mee te houden. Maar het blijft een uitdaging voor mij, om ook aan anderen duidelijk te maken wat ik in mijn hoofd heb en waarom."

Lees verder onder de advertentie

Sneller dan verwacht CMO

Hoe snel Van Houwelingen ook denkt, ook voor haar kwam haar rol als CMO eerder dan verwacht. ,,Ongeveer 1,5 jaar geleden gaf ik een gastles aan de Rotterdam School of Management (RMS) en een meisje in de zaal vroeg wat mijn volgende carrièrestap zou zijn. Mijn antwoord was toen: CMO. Die kans kwam eerder dan verwacht, al had ik het natuurlijk wel gehoopt."

Voordat ze werd aangesteld als CMO bij Travix was ze Head of Marketing Nederland bij Getir. Eerder leidde ze de marketingafdelingen bij Moët Hennessy en Rituals. Van Houwelingen: ,,Dat lijkt een logische route naar dit doel, maar ik heb me altijd veel meer gefocust op het proces dan op het doel. Als ik zag dat ergens een uitdaging lag, en de kansen klein waren, nam ik de uitdaging aan. Ik heb dan ook geen seconde hoeven nadenken toen ik deze rol kon vervullen en de uitdaging met twee handen aangepakt."

Als ik zag dat ergens een uitdaging lag, en de kansen klein waren, nam ik de uitdaging aan

Mira van Houwelingen CMO van Travix

Waar Van Houwelingen wel aan moest wennen, is dat mensen haar anders benaderen in deze positie. Van Houwelingen: ,,Ik vind het heel belangrijk om feedback te krijgen, en soms vroeg ik me af in hoeverre mensen echt alles tegen me durfden te zeggen. Inmiddels is denk ik wel duidelijk dat je tegen mij alles kunt zeggen, en dat ik ervan houd om de contouren te schetsen, en het team alles laat inkleuren. Ik haal mijn energie vooral uit het proces van creatie, op basis van data en insights, en volg de ontwikkelingen op de voet: TikTok en de opkomst van AI bijvoorbeeld. Ik zie geen bedreigingen, wel kansen. Midjourney en ChatGPT vind ik echt fantastisch, omdat ze een belangrijk hulpmiddel zijn om de customer journey te optimaliseren. Je kunt met AI de tone of voice echt optimaal aan de doelgroep aanpassen."

Eigen merk

Iemand die continu nieuwe doelen stelt, stopt natuurlijk niet bij een rol in de boardroom. Van Houwelingen heeft alweer een nieuwe stip aan de horizon gezet: ,,Ooit wil ik een eigen merk op de markt brengen, iets dat echt in de schappen komt te liggen. Dat mag ook een digitaal schap zijn. En die droom van een hotel samen met haar zus? Die laat ze even voor wat het is. Maar bij Van Houwelingen weet je het maar nooit.

Lees verder onder de advertentie