Wat zegt een kijkje in de keuken veel. Het maakt mij nieuwsgierig. Hoe zou het zijn om hier te werken? Wat als je 's middags in alle haast de afwas toch vergeet? Krijg je dan 's avonds een passief-agressief appje? Of is er een lieve collega met meer tijd die het wel even voor je doet?
#teamworkmakesthedreamwork
De communicatie binnen een bedrijf zegt veel over het welzijn van de medewerkers. Hoe beter de communicatie, hoe gelukkiger de mensen. Dat laatste heb ik geleerd van Patrick van Hees, expert op het gebied van geluk. Interessant, want dan is dus je communicatie een belangrijke 'regelaar voor geluk'. Ik vroeg Patrick hoe dat werkt. Wat blijkt? Er is geen one-size-fits-all oplossing.
Geluk betekent voor iedereen iets anders. De voordelen zijn wel universeel. Ben je gelukkig, dan zit je goed in je vel, ben je minder snel ziek en kun je beter met tegenslagen omgaan. Ook je omgeving profiteert ervan als jij gelukkig bent. Zo ben je creatiever en productiever, socialer en humaner, en doe je eerder iets voor een ander. Het omgekeerde is ook waar. Ongelukkig zijn heeft niet alleen effect op hoe jij je voelt, maar ook op hoe je met je omgeving omgaat. Ongelukkige mensen zijn bijvoorbeeld eerder geneigd tot polarisatie.
Karine van den Noort
Karine van den Noort is communicatie-expert en oprichter van De Communicatie Experts. Een netwerk van ruim 30 freelance communicatieprofessionals, dus geen eenzame borrels meer met Kerst. Met haar team ondersteunt ze dagelijks organisaties die effectiever willen communiceren. Zodat ze hun doelen sneller halen, meer impact maken en daadwerkelijk een verandering teweeg brengen.
Geluk op de werkvloer, hoe doe je dat?
Belangrijk dus is geluk ook op de werkvloer serieus te nemen. Dat is nog niet zo gemakkelijk. Gemiddeld zijn mensen 7 procent minder gelukkig tijdens hun werk dan daarbuiten. Want hoewel werk zelfvertrouwen geeft, sociale interactie stimuleert én er een salaris tegenover staat, zorgt werk ook voor minder autonomie en stress. Het goede nieuws: als bedrijf of leidinggevende kun je bijdragen aan het geluk van je medewerkers.
Hier zijn een paar tips die echt werken:
Zorg voor betekenis
Bijdragen aan iets groters dan jijzelf geeft voldoening, en dát maakt gelukkiger. Als medewerkers het gevoel hebben dat ze met hun baan of functie bijdragen aan een betere wereld, zullen ze gemotiveerd en geïnspireerd zijn. Belangrijk dus, dat jouw medewerkers weten waar ze het voor doen. En dat jij het ze kunt vertellen.
Stimuleer echte verbindingen
Wist je dat we 30 keer vaker lachen als we samen met andere mensen zijn? We hebben elkaar nodig om gelukkig te zijn. Veel thuiswerken draagt niet per se bij aan werkgeluk. Je bent misschien productiever en efficiënter thuis, maar hebt mogelijk minder plezier. Daarnaast is het kunnen delen van je gevoelens met anderen erg belangrijk. Te soft? Zeker niet. Mensen zullen je sympathieker vinden als je open bent over je binnenwereld. Ook verstevigt het je relatie met de ander als je open durft te zijn.
Werkgeluk en privégeluk gaan hand in hand
Wil je gelukkige medewerkers? Dan zul je verder moeten kijken dan alleen de werkvloer. Hoe gelukkiger iemand privé is, hoe productiever op het werk. Hoewel je als werkgever misschien weinig invloed hebt op iemands privéleven, is de manier waarop je ermee omgaat wel essentieel. Aandacht hebben voor belangrijke privémomenten van een medewerker draagt zeker bij aan werkgeluk.
Communicatie essentieel voor werkgeluk
De oprechte verbinding tussen mensen valt of staat met goede communicatie. Concreet: breng het contact of de boodschap dichtbij mensen. Fijn dat je een bericht deelt op het intranet, maar wordt dat ook gelezen? Of zijn medewerkers druk met hun eigen dagelijkse sores? Onthoud ook dat medewerkers graag gezien willen worden. Een leidinggevende die jou niet echt kent en waar je niet jezelf kunt zijn, is niet iemand waar je je graag voor inzet. Zorg er dus voor dat je als leider echt contact maakt met je team.
Investeren in werkgeluk is dus méér dan de moeite waard. Het is dan ook een van de hoofdthema's van het Communicatie Fest op 12 september. Tijdens dit event stap je in een ervaring over hét thema van nu: Staying Human. Patrick van Hees en andere sprekers nemen je mee in de wereld van morgen. Want er wacht een nieuw communicatietijdperk. Waarin oprechtheid en menselijke verbinding belangrijker zijn dan ooit.
Communicatie Fest: er zijn nog enkele tickets!
Donderdag 12 september, Flevoland. Met thema's als:
- Zo gaan AI, de metaverse en digital twins ons werk en onze communicatie veranderen
- Het belang van werkgeluk
- Daar zitten jouw luisterblokkades
- Het ontdekken van onderling begrip
- Hoe AI en menselijkheid elkaar versterken
Kijk voor meer informatie en de laatste tickets op: www.stayinghuman.nl.
In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!