Leiderschap

Gerben van Driel legt uit: wat je zou moeten willen leren van Sam Altman (en wat vooral wat niét)

OpenAI CEO Sam Altman. Foto: REUTERS/Shelby Tauber/Pool/File Photo OpenAI CEO Sam Altman. Foto: REUTERS/Shelby Tauber/Pool/File Photo
OpenAI CEO Sam Altman. Foto: REUTERS/Shelby Tauber/Pool/File Photo
Leestijd 5 minuten
Over de Expert:
gerben van driel
Gerben van Driel
Presentator, presentatie-expert

„For any big project - building the pyramids, flying to the moon or building an atom bomb - you need a lot of people cooperating."

Aan het woord: historicus Yuval Harari. Auteur van bestseller Sapiens. Het is 4 februari 2020 en hij wordt geïnterviewd door Adriaan van Dis in een speciale DWDD. Ik zit aan de buis gekluisterd. En sta op het punt de woorden te horen die vanaf dan mijn mantra zullen zijn:

„How do you get many people to co-operate?
It's always the same answer: you tell them a story…
and convince everybody to believe in the same story."

Ik kan er nog steeds geen speld tussen krijgen. In je eentje is je impact maar beperkt. Wil je 'jezelf schalen', dan zul je het vermogen moeten hebben je visie zó aan anderen voor te spiegelen dat zij het óók gaan zien. En hun inspanningen vervolgens gaan afstemmen op de jouwe.

Communicatieve vaardigheden zijn daarmee een sleutel tot leiderschap. Heb je een idee dat een 10 waard is maar communiceer je het als een 3? Jammer joh, gaan we niet doen. Andersom zijn je kansen stukken groter (helaas…).

Empire of AI

Ik zag het afgelopen week weer volop terug terwijl ik het boek Empire of AI las van Karen Hao. Over de opkomst van OpenAI. En de grote man daarachter, Sam Altman.

Selfmade man. In de zin dat hij geen wortels, reputatie of netwerk had in Silicon Valley, maar toch uitgroeide tot één van de hoofdrolspelers in AI. En de machtigste mensen - en een ongelofelijke hoeveelheid investeringen - wist te mobiliseren om zijn visie na te jagen.

Hoe flikt zo'n Altman dat? Alleen maar door een goed verhaal bedenken en vertellen? Natuurlijk niet. Ik kan het weten. Ik kan dat namelijk als geen ander. Maar ben toch nog steeds ver weg van wereldheerschappij.

Nu zoek ik ook geen macht en invloed. En het begint natuurlijk wél met ambitie. Die heeft Altman volop. Dan nòg zijn Keulen en Aken niet in één dag gebouwd. Ook niet in Silicon Valley. Dus ook Altman heeft hard moeten werken om stap voor stap te komen tot de plek waar hij toegang had tot machtige mensen en hun middelen. Maar ook in dat groeiproces naar de top zijn communicatieve vaardigheden cruciaal.

Lees ook: Bestseller-auteur Karen Hao: 'OpenAI is specifiek opgericht om Google tegen te werken'

Het geheime recept van Sam Altman

Wat is zijn geheim? Karen Hao sprak hem én velen uit zijn omgeving. En op bladzijde 34 geeft ze zijn formule. Read and learn:

1. 'Remarkable Listening Skills'

Ja, je leest het goed. Voordat je kunt leiden en inspireren moet je éérst je mond kunnen houden en luisteren. Het maakt je charismatisch. Bill Clinton was er bijvoorbeeld ook een meester in. Aanwezig zijn in de ruimte. Je hoofd leeg maken. De ander onverdeelde aandacht geven. Altman wordt gezien als 'the Michael Jordan of Listening.' dat levert hem niet alleen sympathie op, maar ook waardevolle informatie. Die hij kan gebruiken bij stap 2.

2. 'Willingness to help'

Aristoteles schreef het 2500 jaar geleden al: een cruciaal element van overtuigingskracht is de mate waarin de ontvanger het idee heeft dat de zender diens belang dient. Altman heeft kennelijk een grondhouding van „Hoe kan ik je helpen?" Overigens niet uniek in Silicon Valley. De 'Pay it Forward' mentaliteit is er wijdverbreid (meer daarover in de podcast Even bellen met Silicon Valley). Mensen lopen sneller achter je aan als

3. 'His ability to frame whatever he has to offer in terms of exactly what you want'

Een ijzersterk, maar onmogelijk zonder stap 1 en 2. Luister goed naar wat de ander beweegt en zoekt en haak daar vervolgens op in met hetgeen jij te bieden hebt. Met de intentie om de ander verder te helpen. Simpel voorbeeld: kanker bestrijden? 10x zo productief zijn? Werelddominatie? Mijn AI is dan precies wat je nodig hebt!

Is Sam Altman daarmee dan 1 groot succesverhaal c.q. rolmodel? Nee. Vind ik niet. Het is net een mens. Zijn kwaliteit blijkt ook een kwetsbaarheid.

Karen Hao beschrijft in haar boek hoe hij er op microniveau een handje van heeft iedereen naar de mond te praten. Bij conflicten binnen zijn bedrijf geeft hij kemphanen los van elkaar allebei gelijk. Er ontstaat zo ruis, wantrouwen en onduidelijkheid. En een vermoeden dat Sam een verborgen agenda heeft.

Geen non-profit meer

Op macroniveau zie je hetzelfde ontstaan. OpenAI begon ooit als non-profit en 'for the benefit of humanity'. Door Altman uitvoerig beleden. Maar diezelfde Altman lijkt OpenAI de afgelopen jaren steeds meer te transformeren naar een op macht beluste commerciële geldmachine. Sinds deze week is het officieel een for-profit company.

En dan begeef je je als leider op gevaarlijk ijs. Je verliest draagvlak en oogst morele verontwaardiging. Perfect verklaarbaar vanuit de evolutionaire psychologie.

95 procent van onze geschiedenis leefden we in stamverband. Om te overleven was het cruciaal om samen te werken. Tegelijkertijd is het mens eigen om het voor jezelf nét iets beter te willen regelen dan voor de rest. Dat ondermijnt de groep. En moet dus worden tegengegaan. Zo zijn wij geprogrammeerd.

De strijd tussen Goed en Kwaad

Je ziet het terug in de geschiedenis van storytelling. Archetypische verhalen gaan allemaal over de strijd tussen Goed en Kwaad. Wat is dan het Kwaad? Dat is altijd iets of iemand die over lijken gaat uit eigenbelang. En het Goed? Dat is altijd iemand die tegen hoge persoonlijke kosten probeert dat Kwaad te overwinnen ten behoeve van de groep.

Horen wij bij de koffieautomaat een verhaal over hoe iemand zichzelf tegenspreekt, beloftes niet nakomt of uit eigen belang handelt? Dan worden we alert. Of boos. En schieten in de weerstand.

Dus wil je mensen meekrijgen? Doe dan als Altman en pas de 3 elementen van zijn succesformule toe.

Wil je een zo breed mogelijk draagvlak en op handen gedragen worden? Doe dan niet als Altman. Zorg ervoor dat je oprecht staat voor het grotere belang en dat je woorden en je acties met elkaar overeenkomen.

Don't just talk the talk. Walk the walk. And keep walking.

Luister ook naar Gerben van Driel in Even bellen met Silicon Valley:

Lees ook: Gerben van Driel: 'Hoe Improvisatietheater je helpt innovatiever te worden'

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: