Maatschappelijke impact

Een financieel fitte werkvloer? Met deze adviezen versterk je het vertrouwen binnen je team

 
Daniëlle Justus is HR Directeur bij CSU. Daniëlle Justus is HR Directeur bij CSU. Foto: CSU
Daniëlle Justus is HR Directeur bij CSU. Foto: CSU
 
Geschreven door:
Leestijd 5 minuten

Het is van 24 tot en met 28 maart de Week van het Geld. De perfecte periode om nog eens de nadruk te leggen op het belang van een financieel fitte werkvloer. Daar weet Daniëlle Justus, HR Directeur bij CSU, alles van. Zij deelt adviezen voor alle werkgevers en leidinggevenden om geldproblemen bij hun team te herkennen en aan te pakken.

Daniëlle Justus is HR Directeur bij CSU, het schoonmaakbedrijf actief in de dienstensector. De onderneming met het hoofdkantoor in Uden is vanuit elf vestigingen landelijk actief en telt ruim 15.000 werknemers. 15.000 mensen die zo gelukkig en gemotiveerd als mogelijk elke dag hun werk doen. Dat geluk wordt soms stukken minder door persoonlijke, financiële problemen. Met een gerichte aanpak wil CSU deze financiële zorgen bespreekbaar maken en investeren in de financiële geletterdheid.

Vraag werknemers met geldzorgen hoe het met ze gaat, gaat alles goed thuis of zijn er andere zaken die in hun leven spelen?

Daniëlle Justus

Impact van financiële problemen werknemers

Waarom die zeer actieve houding van het van origine Brabantse bedrijf? ,,In algemene zin weten we dat zo'n kwart van de Nederlanders te maken heeft met financiële vraagstukken. Dat heeft een grote impact op hun welzijn en daarmee ook op het werk. Wij willen bij CSU voor alle werknemers een omgeving creëren waarbij ze zich veilig genoeg voelen om hun problemen met ons te delen en wij ze, waar nodig, voldoende kunnen supporteren'', vertelt Justus.

Lees ook: Burn-out, buitensporige productiviteit, angst en depressie: Millennials zijn de meest uitgeputte generatie

De meeste mensen schamen zich voor hun financiële problemen. Hoe komt een werkgever überhaupt te weten dat personeel moeilijk rond kan komen? Justus: ,,Aan de ene kant heb je wat wij de hardere signalen noemen. Je moet dan denken aan werknemers die om een voorschot vragen, zich vaker ziek melden of aan loonbeslagen. Het zijn signalen waar je op kan acteren. Aan de andere kant van het spectrum gaat het erom dat je in verbinding bent met je mensen. Dat is soms lastiger, want je kunt het niet altijd zien. Wanneer je deze mensen direct benadert, jaag je ze misschien weg. Je vraagt niet: 'Hoe staat het met jouw financiële situatie?'.''

Man met geldzorgen. Shutterstock
Shutterstock

Hoe benader je werknemers met geldzorgen?

Het vraagt daarom ook om een meer subtiele benadering, benadrukt de HR Directeur. ,,We leren onze mensen op een juiste manier dit soort gesprekken te voeren, onder meer met gerichte persoonlijke begeleiding. Daarnaast bieden we als extra hulpmiddel trainingen aan om onze managers hierin te ondersteunen. Vraag werknemers met geldzorgen hoe het met ze gaat, gaat alles goed thuis of zijn er andere zaken die in hun leven spelen? Veel subtieler, maar je biedt mensen wel de ruimte en het vertrouwen om hun problemen op tafel te leggen. Maar uiteindelijk is de keuze altijd aan de werknemer om iets wel of niet bespreekbaar te maken. Dat is het recht op privacy. Wel proberen we door middel van de juiste communicatie, vragen en hulpmiddelen mensen het gevoel te geven dat we oog voor hun situatie hebben, ze hoeven zich niet te schamen.''

Elk geval is uniek. Elke eventuele oplossing is anders. Er is geen vastomlijnd tovermiddel

Daniëlle Justus

Boekje met bespaartips en een werkurenberekenaar

De hulpmiddelen die Justus noemt bestaan onder meer uit een boekje met daarin bespaartips en een geldkrant vol met verwijzingen naar diverse hulporganisaties. ,,Verder hebben we een werkurenberekenaar samen met het Nibud ontwikkeld. Daarmee kun je zien wat het betekent wanneer je meer of minder uren gaat werken en welke invloed het op bijvoorbeeld de toeslagen heeft. Ook gaan we op regelmatige basis met de werknemers om tafel. Dat is maatwerk. Elk geval is uniek. Elke eventuele oplossing is anders. Er is geen vastomlijnd tovermiddel. Wat wel zeker is, is dat we het maximale willen doen om onze mensen bij problemen te helpen.''

Lees ook: Waarom een sterk inclusiebeleid juist nu essentieel is volgens Chantal Korteweg

Vorm van preventie

Inmiddels geeft 83 procent van de CSU-werknemers aan zichzelf als financieel fit te zien. ,,Dat zijn hartstikke mooie cijfers'', aldus Justus. Wanneer personen zich niet financieel fit voelen, helpt CSU. ,,Dat doen we door bepaalde interviews met werknemers te delen en de eerder genoemde geldkrant. Op die manier activeer je iedereen om toch weer eens even na te denken over je financiële situatie. Zie het ook als een vorm van preventie, zodat ze zelf in actie kunnen komen of op tijd om hulp vragen.''

Tips voor financieel fitte werkvloer

Heeft de HR Directeur van CSU enkele korte adviezen voor andere werkgevers - ook die van kleinere bedrijven - om hun personeel te helpen bij financiële problemen of het herkennen ervan? ,,Het start met het bieden van een veilige werkcultuur'', zegt Justus nog maar eens. ,,Een setting waarin je een bepaalde openheid creëert en waar iedereen zich veilig voelt om dit soort zaken in vertrouwen te delen. Stap twee is het aanreiken van concrete hulpmiddelen. Die hoef je niet zelf in huis te hebben, maar zorg er in ieder geval voor dat mensen weten waar ze moeten zijn. Dan kan het gaan om een rekentool, een budgetcoach of een organisatie als het Nibud. Stap drie: train je leidinggevenden. Train ze om signalen te herkennen en om op de juiste manier een gesprek te voeren.''

  • Volgens het Nibud moet 1 op de 3 huishoudens in Nederland de eindjes aan elkaar knopen. Juist deze groep is afhankelijk van toeslagen, maar weet niet goed waar men terechtkan voor hulp.

  • Financiële zorgen hebben impact op het ziekteverzuim en de productiviteit. Helaas voelt een deel zich niet veilig genoeg om hun financiële situatie met hun werkgever te bespreken, blijkt uit onderzoek van ABN AMRO.

  • Financiële problemen worden vaak pas zichtbaar bij werkgevers door loonbeslagen. Werkgevers moeten eerder in gesprek gaan en hulp bieden. Maak dit al bespreekbaar voordat het zo ver is. Bij CSU heeft deze aanpak vruchten afgeworpen: in tien jaar tijd daalde het aantal loonbeslagen van 10 procent naar 2,7 procent.

Ontvang elke donderdag het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier gratis in: