Fabienne de Vries zit aan tafel met Stefanie van Rootselaar, Head of Marketing & Communication van online bank Brand New Day, Margriet de Kroon, CMO van dating app Inner Circle en Susanne Damen, Global Director Marketing, Sponsoring & Digital Commerce van fietskledingmerk AGU.
In de podcast vertelt Stefanie van Rootselaar vertelt dat haar team AI veel gebruikt voor efficiëntere werkprocessen, zoals het schrijven van kopij en productomschrijvingen. Een belangrijke vraag voor haar is wel hoe je je merkidentiteit en messaging goed bewaakt. Margriet de Kroon benadrukt dat AI kansen biedt, maar ook weerstand oproept bij creatieve teams. ,,Ik vind dat er nog wel stappen gezet moeten worden om het echt goed te laten werken," zegt ze. De technologie wordt door jongere teamleden sneller geadopteerd, terwijl creatievelingen soms vrezen voor hun baanzekerheid.
Betaalde accounts
Ook de toekomst van AI en de ethische en praktische overwegingen die ermee gemoeid zijn, wordenn besproken in de podcast. Susanne Damen benadrukt het belang van een strategisch beleid voor AI-gebruik binnen organisaties, inclusief veiligheid van data: ,,We willen betaalde accounts voor iedereen regelen om data veilig te houden."
De technologie roept ook vragen op over de menselijke interactie in sectoren zoals dating. ,,Inner Circle blijft geloven in de connectie tussen echte mensen," vertelt Margriet de Kroon, hoewel er ook wordt gekeken naar AI als hulpmiddel om betere matches te maken. ,,Dan heb ik het bijvoorbeeld over praten met een AI-bot om uit te leggen wat je precies zoekt. Daar zijn we nog niet, hoor. Maar het zou kunnen. Hetzelfde geldt voor virtual reality. Misschien zou je iemand, ook omwille van de veiligheid, wel eerst als een soort van een avatar willen ontmoeten. Er zijn natuurlijk heel veel van die bijna-doorkijkjes naar de toekomst die ik hier doe, die het datinglandschap compleet zouden kunnen gaan veranderen."
Risico's
Ook behandelen de gasetn de uitdagingen en risico's van AI. De techniek evolueert sneller dan regelgeving kan bijbenen, wat ethische zorgen oproept. Damen gelooft in het klein beginnen en stap-voor-stap integreren van nieuwe technologieën. Toch waarschuwt ze: ,,Mensen gaan steeds meer prikkels krijgen, waardoor het moeilijker wordt om hun aandacht te trekken."
De noodzaak om gefocust te blijven in een snel veranderende omgeving, wordt ook door de drie 'mevrouwen de baas' benadruktt. ,,Blijf gefocust en probeer niet alles tegelijk te doen."
Meer weten over AI?
In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week, ook over AI. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!