Nico van der Leur is Head of Customer Data Solutions bij ABN Amro. „Ik ben verantwoordelijk voor alle klantdata van de bank, maar ook voor alle processen waar jij doorheen gaat als klant: van het onboarden tot aan het nabestaandenproces als een klant overlijdt.''
Zijn carrière staat in het teken van persoonlijke groei, vertelt hij openhartig in de podcast Move on Up aan Gerben van Driel. Hij groeide op in Uithoorn, „in een doodnormaal gezin, met twee oudere zussen, een vader die bij KPN werkte als accountmanager en een moeder die bibliothecaris was. We hadden het niet heel breed, maar mijn ouders zorgden dat we leuke dingen konden door zuinig te leven.''
Beluister het gesprek als podcast:
De leiders van morgen hoor je nú, in Move on Up. Gerben van Driel gaat in gesprek met talenten uit het bedrijfsleven, met vernieuwers en durvers die het nu al anders doen. Ze delen hun visie op leiderschap, innovatie en persoonlijke groei en benoemen de uitdagingen van vandaag. Hoe maken zij het verschil voor een succesvolle toekomst?
Move on Up is elke dinsdag live te horen tussen 13.00 en 14.00 uur op New Business Radio, live te zien op BusinessWise.nl en daarna op je favoriete podcastkanaal te vinden.
Ontworsteling
Desondanks beschrijft hij zijn jeugd als een ontworsteling „uit een omgeving waar ik misschien wel wat minder op mijn plek voelde". Van der Leur: „Ik denk dat het ook met mijn geaardheid te maken heeft. Ik ben gay, ik heb een vriend en ik denk dat ik dat van jongs af aan wel voelde, maar nooit echt goed kon plaatsen. Pas in mijn studententijd drong het echt tot me door, maar ik denk dat ik me daardoor mijn hele jeugd al wel anders heb gevoeld.'' Omdat gevoel te compenseren werd hij de „de gangmaker in de klas". „Daarnaast was ik ook heel erg gedreven om goede resultaten te boeken. Dus ik werkte hard, haalde hoge cijfers.''
„Toen ik bij de bank begon, ben ik eigenlijk onbewust weer met één been terug de kast ingegaan. Ik dacht ja, dit is mijn werk. Ik moet gewoon professioneel zijn hier. Privé doet er niet toe.''
Die houding veranderde na twee ingrijpende gebeurtenissen: een ziekenhuisopname en het overlijden van de partner van een goede vriendin. Hij besloot een sabbatical te nemen om drie maanden door Zuid-Amerika te reizen. ,,Dat is een soort reset voor me geweest. Ik dacht: ja, het leven kan kort zijn. Ik ga dingen loslaten. Ik ga wat minder bekommeren wat anderen van me vinden. Ik ga gewoon de echte Nico laten zien, ook op mijn werk.''
Het voelde als ,,een bevrijding". Hij merkte ook dat collega's een diepere connectie met hem kregen. ,,Het spelen van een rol kost energie en het team voelt het als je niet echt bent. Door de echte versie van jezelf te laten zien, nodig je anderen uit om ook zichzelf te zijn.''
Sollicitatie-ervaring
Zijn carrière bij ABN Amro begon wat ongebruikelijk. Hij wilde ergens solliciteren om ervaring op te doen en koos voor een plek waar hij „niet per se direct wilde werken". Tot zijn eigen verrassing werd hij tijdens de gesprekken bij ABN Amro toch enthousiast.
In de vijfde (en laatste) ronde van de sollicitatieprocedure sprak hij met een managing director (,,een klassieke bankier'') die zei: ,,Ik vind jou een geschikte kandidaat, maar ik mis nog de motivatie om bij een bank te gaan werken.''
Ik voelde me een beetje betrapt, maar ik besloot de vraag terug te stellen
Nico van der Leur Head of Customer Data Solutions bij ABN AMRO
„Ik voelde me een beetje betrapt, maar ik besloot de vraag terug te stellen: 'Waarom ben jij bij een bank gaan werken ooit?' Dat vond hij wel grappig. Hij zei: 'Ik ben bij een bank gaan werken vanwege de maatschappelijke impact die je maakt. Omdat wij als bank eigenlijk een essentieel onderdeel zijn van de van de maatschappij. Daarbij is het ook nog eens een heel complex product, dus je raakt nooit uitgeleerd.' Dat antwoord sprak me aan."
Vooral het nooit uitgeleerd raken, resoneerde bij Van der Leur: ,,Ik heb een heel brede interesse. Ik leer graag. Ik lees graag. Ik verdiep me graag in dingen en heb continu nieuwe prikkels nodig.''
Een uniek carrièrepad
Na zijn traineeship („een waanzinnige tijd") begon Van der Leur met zijn 'poten in de klei' als accountmanager voor het midden- en kleinbedrijf (MKB). Voor veel jonge talenten is de weg naar het hoofdkantoor vaak het doel, maar hij koos bewust voor de klantenkant. „Je bent dan een soort uithangbord voor de bank. Je gaat echt het land in en komt letterlijk bij bedrijven op bezoek - in de bakkerij, in de fabriek of bij de fietsenmaker. In korte tijd leer je zo heel veel bedrijven kennen."
Hoewel het werk uitdagend was, met dagelijkse problemen en directe klantfeedback, zag hij hierin juist kansen. „Als ik iets tegenkwam wat niet soepel liep, dan ging ik me er in verdiepen en ging met die afdelingen in gesprek. Op die manier kwam ook het hoofdkantoor steeds meer in beeld als een plek waar misschien wel mijn volgende stap lag. Want ik zag gewoon heel veel mogelijkheden om dingen beter te maken voor de klant."
Na vier jaar aan de klantenkant maakte Van der Leur de overstap naar het hoofdkantoor, waar hij als business manager de rechterhand werd van een lid van de Raad van Bestuur. Het was een grote sprong, van de frontlinie naar bijna de top. „Je krijgt een veel beter begrip van hoe dingen werken, van de belangen van de toezichthouder, de aandeelhouder en de maatschappij. Maar ook hoe complex het soms is om al die belangen samen te brengen en keuzes te maken."
Rob Jetten als mentor
Een belangrijke stap in zijn leiderschapsreis was ook het mentoringprogramma van de Geo Foundation, een stichting die zich inzet voor meer LGBTQIA+ representatie aan de top van het Nederlandse bedrijfsleven en de overheid. „Ik moest een persoonlijkheidstest doen en op basis daarvan werd ik gelinkt dan aan een leider. In mij geval was dat Rob Jetten, destijds nog minister van van Klimaat en vicepremier. We hebben ongeveer dezelfde leeftijd, hetzelfde profiel, maar we acteren in totaal andere werelden. Hij staat op een veel groter podium dan ik sta, maar er zijn ook parallellen."
Met Rob Jetten sprak hij veel over jezelf zijn: „Ik denk dat we allemaal hebben gezien, ook bij Rob, dat hij naarmate hij meer zichzelf werd, ook succesvoller werd. Daar hebben we ook hele leuke gesprekken over gehad met elkaar. Maar ook: hoe ga je om met grote persoonlijkheden?"
Nico van der Leurs eigen missie
Naast zijn werk zet Van der Leur zich in voor meer LHBTQIA+ representatie aan de top van het bedrijfsleven. Hij maakt zich zorgen over de trend in de samenleving. „Ik heb ook echt gedacht: ik moet me meer gaan uitspreken, want ik heb hier ook een rol in te pakken. Want er staan heel veel dingen op het spel. Dingen waar we hard voor hebben gestreden als maatschappij zijn langzaamaan weer aan het afbrokkelen."
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: