Strategie

Is dit het nieuwe solliciteren?

Het nieuwe solliciteren? Foto: Shutterstock Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Leestijd 4 minuten

Latent werkzoekenden dus. Boudewijn Dekker van JobQ: ,,We hebben het onderzocht: dat is ongeveer 42 procent van de arbeidsmarkt. En die groep bereik je normaal gesproken niet."

Bijlesnetwerk

Dekker stapte na zijn studie Politicologie en Economie 'een beetje per ongeluk' in het ondernemerschap. Vanaf de keukentafel zette hij een bijles- en huiswerkorganisatie, Bijlesnetwerk, op. Het groeide uit tot een landelijke onderneming met 2.000 bijlesleraren en meerdere huiswerkinstituten door heel Nederland. Een jaar nadat hij Bijlesnetwerk had overgedragen, begon het toch weer te kriebelen en startte hij met twee bevriende broers JobQ, een platform dat werkzoekenden en werkgevers op een laagdrempelige en transparante manier met elkaar verbindt.

'Omgekeerd solliciteren'

Op JobQ.com kunnen kandidaten anoniem aangeven wat ze zoeken in een baan. ,,Omgekeerd solliciteren," noemt Dekker dat. Op basis van de aangegeven wensen, zoals salaris, uren, reistijd en functie, gaan werkgevers op zoek naar potentiële medewerkers. ,,De kandidaten kunnen vervolgens gewoon wachten tot werkgevers reageren en hun best doen om te laten zien waarom het interessant is voor hen om daar te werken." Dat vinden werkgevers nog lastig genoeg, zegt hij: ,,Ze kunnen heel goed uitleggen waarom iemand hun product moet kopen, maar waarom iemand bij ze moet werken, dat is moeilijker."

Als kandidaat word inschrijven bij JobQ je juist zo makkelijk mogelijk gemaakt. Het is gratis, snel en met behulp van AI genereert het platform zelfs al een persoonlijke profieltekst voor je, aan de hand van een paar vragen: ,,Niet iedereen is nu eenmaal even goed in het schrijven van een tekst over zichzelf."

Boudewijn Dekker Foto: Boudewijn Dekker
Foto: Boudewijn Dekker

Latente werkzoekenden

Anders dan platforms als Indeed of werk.nl richt JobQ zich juist niet op de actieve werkzoekende, maar op de 'latente'. Dekker: ,,Waarom iemand latent werkzoekend is? Dat merk je het best op een feestje. Als je vraagt: 'Hoe gaat het met je?' dan is het gemiddelde antwoord 'goed'. Maar als je vraagt: 'Hoe gaat het met je werk?' dan is het gemiddelde antwoord niet 'goed'. Sommige mensen zeggen misschien 'fantastisch', maar heel veel mensen beginnen dan toch een beetje sip te kijken. Want ze hebben het idee dat ze te weinig betaald krijgen, de reistijd valt ze toch een beetje tegen, of het is de terug naar kantoor-dynamiek: na corona mocht iedereen thuiswerken, maar nu trekken werkgevers de touwtjes toch weer aan. Al die factoren kunnen maken dat je werk nu als een zesje voelt. Wil je daar een acht of een negen van maken, schrijf je dan in bij JobQ, zeggen wij."

,,Ongeveer 70 procent van onze kandidaten is uniek en niet te vinden op platforms waar je actief solliciteert," zegt Dekker. ,,Maar onze kandidaten zijn niet heel dringend op zoek naar werk, dus na het maken van zo'n connectie moet je ze als werkgever wel een beetje verleiden. Laat zien wat je in huis hebt, geef ze een kop koffie, leer elkaar op een informele manier kennen. Zo ontstaat er een duurzame match."

Lees ook: Boudewijn Dekker: Gaan we echt allemaal terug naar kantoor? 'Thuiswerken is geen trend, maar een logische evolutie'

'Casino solliciteren'

In de huidige arbeidsmarkt zijn er veel partijen die het sollicitatieproces versnellen. ,,Snel solliciteren op LinkedIn bijvoorbeeld. Je hebt zelfs tools waarbij je er in 10 minuten honderden sollicitaties kunt doen. Je maakt gewoon een profiel aan van jezelf, drukt op een knop en de brieven worden afgeleverd. Dat noem ik: casino solliciteren. Ik zou het zelf alleen doen als ik een sollicitatieplicht had en als werkgever zou ik er ook niet enthousiast over zijn.

Het abonnementsmodel van JobQ

JobQ wordt niet betaald per plaatsing, maar werkt met een abonnementsmodel voor werkgevers: je koopt toegang tot een database vol potentiële kandidaten. Als er een match is, volgen er nog kwalificatievragen. Het hele proces tot aan het eerste mailtje of telefoontje wordt door JobQ-medewerkers begeleid.

Nog geen drie jaar na de oprichting telt JobQ nu tien medewerkers - en iets meer dan 50.000 kandidaten in de database: ,,We doen veel bouw, veel zorg, veel commerciële functies en verder eigenlijk alle functies die een beetje moeilijk in te vullen zijn. Op echte nichefuncties voor hoge salarissen richten we ons niet. Daarvoor werkt een headhuntersbureau of je eigen netwerk beter. Tot ongeveer twee keer modaal: dát is onze doelgroep."

Ontvang elke donderdag het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier gratis in: