Leiderschap

Risico schijnzelfstandigheid: deze CEO werkt daarom nog nauwelijks met zzp'ers

CEO Won Yip in gesprek met Thomas Hendriks. Foto: De Ondernemer.
CEO Won Yip in gesprek met Thomas Hendriks. Foto: De Ondernemer.
Leestijd 3 minuten

CEO Won Yip heeft een hectische tijd achter de rug. Terwijl hij zijn zaken in Amsterdam en Scheveningen leidde, opende hij elders in Amsterdam (Rokin en Leidseplein) samen met mede-investeerders verschillende nieuwe zaken, waaronder een luxe hotel met restaurant en café. Bovendien werd eind 2024 bekend dat zijn bedrijf ook grandcafé Palladium op het Leidseplein had overgenomen. Daarover zegt hij: ,,Het is nu eenmaal zo gelopen. De kansen werden mij gegund en ik moest snel handelen." En: ,,We gaan dit jaar nog Sublimotion Las Vegas openen, een super high-end restaurant in het Arts District van Las Vegas".

Hoe kijk je naar het Nederlandse ondernemersklimaat vandaag de dag, met name in de horeca?

,,Horeca buiten de grachtengordel van Amsterdam vind ik uitdagend. De marges zijn door kostenstijgingen inmiddels flinterdun."

Maar toch, na Palladium nog een nieuwe pijler onder het bedrijf: een restaurant met Michelinsterchefs dat per avond slechts voor twaalf gasten kookt.

,,Klopt. Alles draait om een high-end, unieke eetbeleving. De keukenbrigade staat onder leiding van founder en chef Paco Roncero, een kok met twee Michelinsterren uit Madrid. We hebben een capaciteit voor twee shifts van zestien gasten. De gasten krijgen een transfer van en naar hun hotel. Vorige maand hebben wij een sponsordeal gesloten met high-end automerk Aston Martin, zij zullen de transfers verzorgen."

,,En wat te denken van onze Foodhall in Scheveningen, die doet het goed. Alle credits voor mijn partners ter plekke. Op termijn wordt het alleen nog maar beter, nu de ambitieuze plannen voor de Pier in Scheveningen vorm beginnen te krijgen."

Groei Won Yip in Las Vegas

En dan is er Sublimotion Las Vegas. Hoe anders is dat voor jou, iets nieuws opzetten in de VS?

,,Bij succes is het letterlijk the sky is the limit. Sowieso heb je veel betere marges door de berekening van 21 procent service charge op het bestede bedrag. Bij groot succes is dit een katalysator die echt het verschil maakt. De personeelskosten zijn dan per saldo een stuk lager."

Schijnzelfstandigheid en bedrijfsvoering

Terug naar Nederland. De arbeidsmarkt. Personeel.

,,Het is ook voor ons in horeca nog steeds een uitdaging. Wij zijn er dagelijks mee bezig, via alle mogelijke kanalen."

De verantwoording van schijnzelfstandigheid komt nu op het bordje van de werkgever en dat is toch weer vreemd

Won Yip CEO Corbion

Heeft de schijnzelfstandigheid voor jouw mensen consequenties?

,,Wij werken nauwelijks met zzp'ers. Ik wil geen risico lopen op schijnzelfstandigheid. De verantwoording van schijnzelfstandigheid komt nu op het bordje van de werkgever en dat is toch weer vreemd."

Hoe zou je nu als bedrijf met zzp'ers moeten omgaan? In dienst nemen of zie je een andere oplossing?

,,Eigenlijk is de vraag: hoe kun je als ondernemer met een ondernemer omgaan? Dit is toch raar? Een zzp'er is een zelfstandige ondernemer. Ik werk oplossingsgericht en veelal op basis van oorzaak en gevolg. Men kiest er zelf voor om zzp'er te zijn. En zzp'ers hebben dan net als andere ondernemers zelf de plicht om te voldoen aan hetgeen vereist is. Daar moeten zij zelf volledige verantwoording voor dragen, niet de opdrachtgever."

LEES OOK: Wet DBA: hoe gaat jouw bedrijf in 2025 om met zzp'ers en schijnzelfstandigheid?

LEES OOK: Cristel van de Ven (VZN): 'Het gaat niet goed met de aanpak van schijnzelfstandigheid. Het gaat zelfs heel erg slecht'