Strategie

Een op de vijf jongeren maakt zich zorgen over het DEI-beleid van hun werkgever

Jongeren vinden diversiteit belangrijker dan ooit, terwijl bedrijven hun DEI-beleid terugschroeven. Beeld: Shutterstock Jongeren vinden diversiteit belangrijker dan ooit, terwijl bedrijven hun DEI-beleid terugschroeven. Beeld: Shutterstock
Jongeren vinden diversiteit belangrijker dan ooit, terwijl bedrijven hun DEI-beleid terugschroeven. Beeld: Shutterstock
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

Het draagvlak voor diversiteit en inclusie op de werkvloer groeit: vrijwel één op de drie (procent) van de jongvolwassen werkenden in Nederland (25 tot 34 jaar) vindt dit thema belangrijker dan ooit. Toch ervaren zij iets anders op de werkvloer. Zij zien hun werkgever terughoudender communiceren over inclusie (28 procent), minder investeren in DEI-trainingen (23 procent) en vaker afzien van positieve discriminatie (25 procent).

Minder uitgesproken

Uit het onderzoek blijkt ook dat jongvolwassenen het ongemakkelijk vinden om zich op de werkvloer uit te spreken over thema's die het DEI-beleid aangaan. Zo geeft 29 procent van de respondenten aan het moeilijk te vinden om zich te uiten ten opzichte van gender- en seksuele diversiteit. Een kwart (26 procent) voelt zich ongemakkelijk om zich uit te spreken over man-vrouwverhoudingen, feminisme en emancipatie.

Lees ook: Diversiteit & inclusiviteit in het Nederlandse bedrijfsleven: 'Waar je voorheen pink washing zag, zien we nu pink hiding'

Lees verder onder de advertentie

Zorgen om diversiteitsbeleid

Waar DEI-beleid traditioneel vooral werd gestuurd door wet- en regelgeving (20 procent) of interne kernwaarden (22 procent), denkt inmiddels 25 procent van de jongvolwassenen dat de mondiale maatschappelijke ontwikkelingen de belangrijkste beïnvloeder zijn. Ruim één op de vijf (21 procent) van de respondenten maakt zich dan ook zorgen over het diversiteitsbeleid binnen hun organisatie door recente maatschappelijke ontwikkelingen.

Deze opvallende verschuiving valt samen met wereldwijde druk op DEI-beleid – zoals zichtbaar in de VS – en roept vragen op over de weerbaarheid van Nederlandse organisaties.

In onze podcast BusinessWise Weekly bespreken we het DEI-beleid van grote bedrijven. Er wordt in de Verenigde Staten steeds minder ingezet op 'Diversity, Equity, and Inclusion', is die trend in Nederland ook te zien. Presentator Olivier de Neve bespreekt het met Jan-Willem Vosmeer, Global Manager Sustainable Development bij Heineken, en Danny Sanders van The Inclusion Studio.

Lees verder onder de advertentie

Leiderschap zonder polarisatie

Iris Vrolijks, Programmamanager Maatschappelijk Leiderschap bij de Baak: „De maatschappelijke tegenstellingen worden steeds zichtbaarder – en die laten ook de werkvloer niet onberoerd." Volgens Vrolijks vraagt dat om leiders die richting geven zonder te polariseren.

In organisaties waar ruimte is voor verschil en spanningen niet worden gemeden, ontstaat juist de mogelijkheid om tot betere beslissingen en innovatie te komen

Iris Vrolijks Programmamanager Maatschappelijk Leiderschap bij de Baak

„Tegelijkertijd biedt deze ontwikkeling ook kansen: in organisaties waar ruimte is voor verschil en spanningen niet worden gemeden, ontstaat juist de mogelijkheid om tot betere beslissingen en innovatie te komen. De nieuwe generatie werknemers verlangt naar leidinggevenden die met integriteit én empathie het gesprek durven aangaan en de kracht van diversiteit echt benutten."

Lees ook: Zo stel je een sterk DEI-beleid op: 7 tips van experts om diversiteit en inclusie te verbeteren

Lees verder onder de advertentie

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: