Mijn oma had vroeger een kruidenierswinkel schuin tegenover de kerk. Ook daarom las ik deze week met ontzag het bericht van Geert-Jan Bruinsma op LinkedIn. Zijn nieuwe biologische groentewinkel Venkel aan de Vecht is geopend. Geen AI-startup in de cloud maar een winkel in de Dorpsstraat met eerlijke kaas, groenten en vlees. Een man die ooit de digitale hotelmarkt veroverde, verkoopt nu boerenkool. Bewonderenswaardiger kan het haast niet.
Luister de nieuwe podcast met Wibe Wagemans, Even bellen met Silicon Valley, waarin de carrièreswitch van Geert-Jan Bruinsma ook besproken wordt.
Want Bruinsma is niet zomaar een ondernemer. Hij is de man die in 1996 Booking.com oprichtte, toen nog Bookings.nl. Hij stuurde zijn businessplan naar 50 mensen met een emailadres, achttien reageerden. Dat waren de eerste aandeelhouders. Hij hield zelf een derde van de aandelen. Een jaar later kwam de eerste boeking binnen. Binnen veertien maanden draaide het bedrijf break-even. In Silicon Valley-termen: een unicorn nog voor het woord bestond.
Lees ook: Deze zakelijke alternatieven vermijden Booking.com: 'Het bedrijf maakt misbruik van de markmacht'
Hij maakte echter één fundamentele fout, die we in ons boek beschreven als Les 16. Het is ook diezelfde pijnlijke analyse die ik deelde met Stijn Bronzwaer, die mij interviewde voor zijn boek over Booking.com. Bruinsma gaf te vroeg teveel aandelen weg. Twee derde van zijn bedrijf kwam in handen van mensen die niet meewerkten aan de groei. In Silicon Valley heet dat 'deadwood' oftewel kreupelhout. Aandelen in handen van mensen die niet bouwen, niet falen, niet leren. En teveel kreupelhout maakt een bedrijf oninvesteerbaar voor VC's.
De verkoop van Booking.com
Toen mede-investeerder Kees Koolen het bedrijf harder wilde laten groeien, ontstond ruzie. Bruinsma stapte eruit. In 2006 werd Booking verkocht aan Priceline voor 110 miljoen euro. Dat leek toen veel, maar is inmiddels peanuts. Vandaag is Booking en het moederbedrijf 170 miljard dollar waard. Koolen zei later spijt te hebben: „Booking had kunnen worden voor de Nederlandse economie wat Philips vroeger was."
Houd de verhoudingen zuiver
De kern van die les is even oud als de Valley zelf: houd de verhoudingen zuiver. Wie aan het begin te gul is, verliest later zeggenschap, motivatie en richting. In de Valley gebruiken we daarom standaardcontracten van Clerky of YC, zodat niemand discussie heeft over wie wat bezit. In Nederland vertrouwen we liever op goed fatsoen, maar goed fatsoen blijkt zelden juridisch waterdicht.
Het is verleidelijk om Bruinsma's verhaal te lezen als een gemiste kans. Maar misschien is het juist de mooiste exit van allemaal. Hij bouwde iets dat de wereld veranderde, stapte eruit en begon daarna opnieuw. Dit keer met biologische groenten. Van digitale filters naar paprika's.
Op 8 februari 1997 kwam de eerste hotelboeking binnen. De opwinding daarvan zei hij nooit te vergeten. 'Dat je systeem na maanden sleutelen werkt en er belangstelling voor is.' De eerste klant die een kilo aardappelen koopt geeft hem waarschijnlijk dezelfde voldoening. Dat staat mij in ieder geval nog bij van mijn oma.
Niemand zou de top van de Mount Everest bereiken zonder een Sherpa. In Silicon Valley, het hart van wereldwijde innovatie, wemelt het ook van de Sherpa's. Wibe Wagemans is ónze Silicon Sherpa. Op deze pagina lees en zie je alles terug.
Samen met journalist Eva Schram schreef Wibe het boek Het geheim van Silicon Valley, via onder meer deze link is het boek te bestellen.
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: