Strategie

Deze zakelijke alternatieven vermijden Booking: 'Het bedrijf maakt misbruik van de markmacht'

Hoe kun je Booking vermijden voor je zakenreis? Foto: Shutterstock Hoe kun je Booking vermijden voor je zakenreis? Foto: Shutterstock
Hoe kun je Booking vermijden voor je zakenreis? Foto: Shutterstock
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Een massaclaim tegen Booking: hotels eisen compensatie voor de jarenlange praktijk waardoor ze op hun eigen website geen goedkoper tarief mochten aanbieden. In Nederland bereidt de Consumentenbond ook een massaclaim voor tegen Booking. Een rondgang langs Nederlandse zakenreisbureaus leert dat ze niet of nauwelijks gebruik maken van Booking.com: ze hanteren andere systemen en/of hebben zelf direct contact met hotels.

Ik heb nog nooit met ze samengewerkt en ga dat ook niet doen

Manon Zakai Hotel Service Utrecht

Het is naar om te zien hoe Booking zich afgelopen jaren heeft geprofileerd, beaamt Manon Zakai van Hotel Service Utrecht. „Maar ik heb er gelukkig geen hinder van ondervonden. Ik heb nog nooit met ze samengewerkt. En ga dat ook niet doen.''

Hotel Service Utrecht (HSU) – bijna twintig jaar geleden opgericht - is een online hotelreserveringsdienst dat al het werk van een congres- en evenementenorganisator uit handen neemt. Jaarbeurs Utrecht maakt bijvoorbeeld gebruik van deze dienst: een kosteloze reserveringsmodule waarop (inter)nationale deelnemers van een congres of zakelijk evenement eenvoudig hun hotelkamer kunnen reserveren en betalen.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Gen Z kiest voor het reisbureau: waarom zij offline services omarmen

HSU is ontstaan vanuit een nauwe samenwerking tussen onder meer de Utrechtse hotels en het Utrecht Convention Bureau, met als doel zoveel mogelijk congressen en conferenties naar de Domstad te halen. Zakai heeft HSU in 2020 overgekocht. HSU – dat zich puur op de zakelijke markt richt - biedt deelnemers van congressen en zakelijke evenementen accommodatie tegen de best beschikbare prijzen, inclusief ontbijt en belastingen.

Een kamer boeken via HSU is per definitie goedkoper is dan het boeken van dezelfde kamer via Booking of via de website van het hotel. Zonder verborgen kosten voor deelnemers, zonder dat popups als 'de laatste kamer' op het scherm verschijnen. Zakai. „Ik blok ruim van te voren kamers bij verschillende Utrechtse hotels tegen een vaste, lage prijs. Daar hebben we met alle betrokken partijen goede afspraken over gemaakt. Sommige hotels zitten een euro onder de prijs die Booking voor een soortgelijke kamer vraagt, bij andere hotels gaat het om een paar tientjes. Maar via ons is het altijd goedkoper. Daarin zijn we ook heel transparant.''

Lees verder onder de advertentie

Zakelijke overnachtingen

27 Procent van alle hotelovernachtingen in 2024 in ons land betrof zakelijke overnachtingen, zegt woordvoerder Dorine de Gast van NBTC, Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen. „Het zijn voorlopige cijfers van CBS. In september worden de definitieve cijfers over 2024 bekend gemaakt.'' Het is niet bekend hoeveel zakelijke hotelovernachtingen via Booking zijn geboekt.

Meerdere zakenreisbureaus geven aan dat ze niet, of niet meer, gebruik maken van Booking. Sommige bureaus hebben de samenwerking twee jaar geleden stopgezet. „Een bedrijf of congresorganisator is altijd beter af om via een genormeerd IATA- en ANVR-agentschap te boeken'', zegt een woordvoerder van Schiphol Travel International, een bedrijf dat tot één van de grootste zakenreisorganisaties in Nederland en de wereld behoort. Het bedrijf is gespecialiseerd in professionele dienstverlening aan middelgrote en grote multinationals. Booking is niet aangesloten bij ANVR, zo staat te lezen op de website van de Nederlandse brancheorganisatie voor reisorganisaties en reisadviseurs. „Wij adviseren dit te allen tijde boven het rechtstreeks zakendoen met principalen", vervolgt de woordvoerder van Schiphol Travel International.

Lees ook: Van de werkgever (toch) niet op vakantie: wat zijn mijn rechten?

Lees verder onder de advertentie

Vuist tegen Booking

Ceo Mart Evers van Time to Momo ziet de berichtgeving rondom de verschillende massaclaims tegen Booking met lede ogen aan. Time to Momo is een populair platform voor stedenreizen in Europa. Het merk bestaat uit een hotelboekingswebsite, mobiele app en papieren reisgidsen. „Daar gáán we weer, Booking heeft afgelopen jaren niks geleerd. Het bedrijf maakt zo'n misbruik van de markmacht. Hoteleigenaren zijn de dupe, hotelgasten ook'', zegt hij.

Samen met Niels Meijssen maakte Evers in 2020 een stevige vuist tegen Booking. De twee hadden zo'n grote afkeer tegen Booking dat ze besloten om zelf een hotelboekingssite op te richten. Dat begon met een LinkedIn-post op 5 mei 2020: Meijssen snapte niet waarom Booking vanwege de coronapandemie overheidssteun had aangevraagd, terwijl de multinational een jaar eerder nog een paar miljard euro winst maakte. Bij duizend likes overwoog hij een crowdfunding te starten voor een alternatief boekingsplatform, zonder knipperende kermisknoppen op de site en met een eerlijk verdienmodel voor hotels.

Hotels krijgen te weinig, de reiziger betaalt te veel

Mart Evert Time to Momo

Het bericht werd door ruim 2.5 miljoen mensen bekeken. De crowdfundingsactie leverde twee miljoen euro op, boekingssysteem Beterboeken – later Moonback – was geboren. In 2023 ging Moonback fuseren met Time to Momo. Evers: „Booking heeft excuses aangeboden en de overheidssteun terugbetaald, dat siert ze. Maar qua bedrijfsvoering is er niks veranderd. Er wordt nog steeds heel veel geld afgeroomd, alle winst vloeit weer naar aandeelhouders. Hotels krijgen te weinig, de reiziger betaalt te veel.''

Lees verder onder de advertentie

Evers kan niet inschatten hoeveel zakelijke reizen via Booking worden geboekt. „Ik weet dat veel grote bedrijven vaak een eigen traveldesk hebben. Of gebruik maken van zakenreisbureaus. Die zullen niet veel met Booking te maken hebben. Kleine bedrijven maken er wel gebruik van, vermoed ik. Een werknemer van een klein bedrijf die op reis gaat, is sneller geneigd een kamer via Booking te boeken, omdat hij of zij dat privé waarschijnlijk ook doet. En dan declareren ze de kosten bij hun baas. Booking heeft nu eenmaal het grootste aanbod. En het werkt makkelijk. Het gedrag van de reiziger is heel moeilijk te draaien. Als de massa de beweging niet maakt, gebeurt er weinig. En zal Booking de bedrijfsvoering niet aanpassen.''

Lees ook: Leesvoer voor leiders: 7 boeken waarvan je deze zomer slimmer wordt aan het zwembad

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in:

Lees verder onder de advertentie