Strategie

IJsgigant Magnum is los van Unilever en kiest voor Nederland, want: 'Innovatie is onze groeimotor'

Topman Peter ter Kulve van The Magnum Icecream Company. Topman Peter ter Kulve van The Magnum Icecream Company. Foto: Jasmijn Hoogmolen/AD.
Topman Peter ter Kulve van The Magnum Icecream Company. Foto: Jasmijn Hoogmolen/AD.
Leestijd 6 minuten

Het was een flinke strijd, maar het grootste ijsjesbedrijf ter wereld blijft dus behouden voor Nederland. Deze zaterdag staat The Magnum Icecream Company voor het eerst op eigen benen, losgemaakt van Unilever, schrijft onder meer Het Parool. „Weet je, wat er ook gebeurt in je leven, er is altijd wel ruimte voor een ijsje", zegt Peter ter Kulve halverwege het gesprek in zijn hagelnieuwe kantoor van The Magnum Icecream Company. „Ook al heb je enorme ruzie met elkaar of zijn de kinderen hysterisch, als je dan een ijsje gaat eten, komt het vast weer goed."

Het draait deze weken allemaal om grote cijfers en kleine lettertjes bij Magnum, het grootste ijsbedrijf ter wereld. Vrijdag zijn de laatste banden met moeder Unilever doorgeknipt, zaterdag is de verzelfstandiging een feit en staan ijsjesmerken als Ola, Magnum, Ben & Jerry's, Cornetto, Hertog en Carte d'Or op eigen benen. Topman Ter Kulve, al dertig jaar in het Unilever-ijs, gaat komende week nog op reis om achtereenvolgens in Amsterdam, New York en Londen op de beursgong te slaan dan wel met de beursbel te rinkelen. „Daarna is het ook klaar."

Dit móet je horen

Als General Manager Benelux én Global Vice President Digital Commerce van The Magnum Ice Cream Company leidde Pieter Olierook (39) een organisatie in transitie. In de podcast Move On Up vertelt hij openhartig over zijn carrière, leiderschapsstijl en de overgang van de Unilevertak naar een eigen bedrijf. Beluister hieronder de podcast. Presentator: Gerben van Driel.

Opstaan met ijs

De keuze voor Nederland als hoofdkantoor was een flink gevecht tussen Amsterdam, Londen en New York, dat tot het hoogste regeringsniveau reikte. Afspraken na het omstreden vertrek van Unilever uit Nederland en ook fiscale voordelen speelden een hoofdrol in de uiteindelijke keuze voor Nederland. Maar ook de aantrekkingskracht van Amsterdam op internationaal talent is volgens Ter Kulve van belang.

„Het allerbelangrijkst is dat we als zelfstandig bedrijf gewoon meer focus hebben. Unilever heeft een waanzinnig mooi, maar heel breed portfolio. De Unilever-verkoper moest van Dove naar Robijn naar Ola. Wij hebben nu 19.000 mensen die opstaan en naar bed gaan met ijs."

Dat blijkt. Terwijl wordt afgeteld naar zelfstandigheid, draaien in de kloeke ijskeuken van het hoofdkantoor drie ijsmeesters een nieuwe smaak in elkaar. Ter Kulve: „Ik vind het belangrijk dat we midden in het kantoor de mogelijkheid hebben om nieuwe dingen te proberen. Zodat iedereen geobsedeerd raakt door ijs." Zijn Engelstalige motto is immers 'scoops over spreadsheets': ijs is belangrijker dan cijfertjes. „Onze prioriteit moet zijn: hoe maken we het allerbeste ijs van de wereld?"

De ijsjeskeuken in het nieuwe hoofdkantoor van Magnum in Amsterdam. De ijsjeskeuken in het nieuwe hoofdkantoor van Magnum in Amsterdam. Foto: Jasmijn Hoogmolen/AD.
De ijsjeskeuken in het nieuwe hoofdkantoor van Magnum in Amsterdam. Foto: Jasmijn Hoogmolen/AD.

Proteïne-ijs

Dat zal, benadrukt Ter Kulve, de komende jaren tot veel meer nieuwigheden leiden dan toen het bedrijf deel uitmaakte van Unilever. „Proteïne is helemaal in. Dus werken we aan proteïne-ijs. En aan ijs dat je energieniveau een boost geeft. We hebben net Hydro:Ice in Nederland gelanceerd, ijs dat je hydrateert. We ontwikkelen ijs met minder calorieën. We zijn druk bezig met suikerverlaging."

„Maar we gaan ook dingen toevoegen: vezels, mineralen of vitaminen. Laatst kwamen de ontwikkelaars met 'cocktails-on-a-stick'. Fantastisch lekkere gin-tonic en spicy margarita. Dát maakt de ijsindustrie zo ontzettend leuk. Vergeleken bij andere categorieën in de voeding is er nog zo ontzettend veel mogelijk." Ter Kulve somt op: „In China verkopen we rode-bonenijs. Daar maak je de gemiddelde Nederlander niet zo blij mee. In Mexico Chili Magnumijs met hete pepers. In de VS hebben we net Ben & Jerry's met knapperige pretzels met een beetje zout er overheen geproefd. Ver-schrik-ke-lijk lekker."

Smaken veranderen razendsnel, net als de momenten waarop ijs wordt gegeten. Daar moeten we veel sneller op inspelen

Peter te Kulve The Magnum Icecream Company

Fruitijsmens

„Ik ben eigenlijk meer een fruitijsmens dan een chocoladeijsmens. En ik vind dat ons fruit- en waterijs zich de laatste tien jaar niet zo goed heeft ontwikkeld als de variaties met chocola. We hebben – net nieuw – Fruuji, een smoothie op een stokje. Maar we kunnen nog veel meer doen. Want fruit is lekker, fris en gezond."

„Smaken veranderen razendsnel, net als de momenten waarop ijs wordt gegeten. Daar moeten we veel sneller op inspelen. Natuurlijk; waterijs eet je eerder op het strand dan in de sneeuw. Maar op de bank schijnt de zon altijd. We zullen ons veel meer richten op snackmomenten. Met koude snacks en kleinere porties een alternatief bieden voor traditionele versnaperingen, zoals met Magnum Bonbons die vorig jaar zijn gelanceerd."

Zulke innovaties leiden ook tot groei. Magnum voorspelt dat de omzet van de mondiale ijsmarkt van jaarlijks 75 miljard euro nu, over vier jaar zal naar 90 miljard zal groeien. Magnum is goed voor een vijfde van die wereldmarkt en domineert een derde van de Europese ijsmarkt.

Dat prijs bij die groei een rol speelt, zal hij niet ontkennen. Zeker nu grondstoffen, cacao voorop, fors duurder zijn. „In onze industrie kiezen mensen met hun portemonnee. Dus moeten we altijd zorgen dat we niet te duur worden."

Raketijsje

Ter Kulve wil er ook voor zorgen dat de klassiekers, ondanks alle nieuwigheden, niet uit het oog worden verloren. Als hij moet kiezen uit de tientallen ijsmerken uit de stal van Magnum Icecream Company, gaat hij toch voor de aloude Ola Raket.

„Als ik thuis in Deldenerbroek (Overijssel) het gras maaide – en we hadden een grote lap gras, dus dat was een flinke klus – kreeg ik, als het klaar was, een raketje. Ik kan hier echt elk ijsje eten dat ik wil. Maar geef mij maar een raket. Het smaakt hartstikke lekker en er zitten niet al te veel calorieën in."

Jerry en Ben waren beter in het maken van ijs dan in het runnen van een bedrijf. Wij hebben het zes keer laten groeien

Peter ter Kulve The Magnum Icecream Company

De verzelfstandiging van The Magnum Icecream Company gaat niet helemaal zonder ophef. Al maanden strijdt Ben Cohen, de Ben van Ben & Jerry's, voor afsplitsing van het ijsmerk dat hij in 1978 met Jerry Greenfield oprichtte. Volgens Cohen komt het ijsbedrijf afspraken over de maatschappelijke koers niet na.

Ter Kulve: „Jerry en Ben zijn fantastische kerels. Alleen, ze waren beter in het maken van ijs dan in het runnen van een bedrijf. Wij hebben het zes keer laten groeien. We hebben 500 miljoen geïnvesteerd in de sociale missie. Het succes van Ben & Jerry's is echt gebaseerd op het succes van Magnum Ice Cream Company."

Lees ook

„Unilever is natuurlijk een prachtig mooi bedrijf, waar je vol trots op een verjaardag over vertelde." Na de aankondiging 'van de verkoop van de ijstak werd het werk bij de ijsmaker 'een beetje in tweeën geknipt'. „Want naast het transformatietraject moesten we ook gewoon blijven presteren." Pieter Olierook, General Manager Benelux van The Magnum Ice Cream Company, vertelt.