Zelf noemt ze zich directeur van dik 45.000 mensen die elke dag zorg dragen voor het bezorgen van post en pakketten in Nederland en België. Met daarnaast verkooporganisaties in andere Europese landen, maar ook landen als China, Azië en Canada. Het is een omvangrijk bedrijf met een aanzienlijke logistieke keten waarin bijna voortdurend innovatie plaatsvindt. De directeur van PostNL praat over haar taken en verantwoordelijkheden, de uitdagingen die het bedrijf tegenkomt en wat haar motiveert in haar rol. Hoe gaat ze om met leiderschap en strategische besluitvorming?
Door mee te lopen met postbodes en pakketbezorgers krijg ik een beter inzicht in wat er speelt binnen het bedrijf
Om te beginnen, wat doe jij nou precies als directeur van PostNL?
,,Als directeur besteed ik veel tijd aan gesprekken. Die gaan vaak over strategie, de richting waarin we willen gaan en de manier waarop we onze doelen kunnen realiseren. Daarnaast bespreken we ook de financiële gezondheid van het bedrijf en andere belangrijke doelstellingen. Naast de interne rol heb ik ook een belangrijke externe rol richting stakeholders zoals aandeelhouders, vakbonden, de politiek en ministeries."
Wat motiveert jou als directeur?
,,Het werken met mensen en het luisteren naar hun verhalen en ervaringen. Door mee te lopen met postbodes en pakketbezorgers krijg ik een beter inzicht in wat er speelt binnen het bedrijf. Dit maakt mijn werk leuk en verrijkend. Daarnaast is het belangrijk om als leider een strategie en ambitie uit te dragen en samen met een team die doelen te behalen. Het gaat erom dat je mensen om je heen hebt die dezelfde doelen nastreven en die je uitdagen om beter te worden."
Wat zijn belangrijke elementen van leiderschap volgens jou?
,,Leiderschap draait wat mij betreft om een aantal kernpunten. Het eerste is strategie en ambitie. Waar wil je naartoe met het bedrijf? Wat zijn je doelen voor de komende jaren? Het tweede punt is de mensen om je heen. Je hebt een team nodig dat de strategie ondersteunt en uitdraagt. Deze mensen moeten samen met jou geloven in de doelen die je hebt gesteld. Het derde element is lef. Je moet moeilijke beslissingen durven nemen, bijvoorbeeld investeren in iets waarvan je niet zeker weet of het succesvol zal zijn, of keuzes maken over met welke mensen je wilt werken. Lef is cruciaal voor goed leiderschap."
PostNL maakte verlies en we moesten investeren in e-commerce en pakketbezorging, omdat we geloofden dat dat de toekomst was, en is
Wat is de laatste keer dat je lef hebt moeten tonen?
,,Dat gebeurt minstens één keer per week, vaak in kleine dingen. Maar een groot voorbeeld is toen ik net begon als directeur. PostNL maakte verlies en we moesten investeren in e-commerce en pakketbezorging, omdat we geloofden dat dat de toekomst was, en is. Dit betekende dat we, ondanks het verlies, moesten investeren om vooruit te komen. Dat zijn momenten waarop je als leider lef moet tonen."
Wanneer trek je aan de noodrem?
,,Als directeur heb je veel controles ingebouwd om te kijken of je nog op het juiste pad zit. Als je merkt dat dingen te langzaam gaan of niet goed verlopen, overleg je met de verantwoordelijke mensen. Over het algemeen zijn dit goede mensen die zelf ook opties hebben bedacht om zaken te verbeteren. Als hoogste baas hoef je niet vaak aan de noodrem te trekken, maar als dat nodig is, betekent het dat er iets serieus mis is."
Wat is op dit moment één van de grootste uitdaging voor PostNL?
,,Het op een goede manier blijven bezorgen van post, zolang er post is. Tien jaar geleden had iedereen nog dagelijks meerdere brieven in de brievenbus, nu zijn dat vaak nog maar enkele brieven per week. We hebben echter nog steeds dezelfde routes die we moeten lopen en 16.000 mensen die dat doen. We hebben in februari een plan gepresenteerd hoe dit efficiënter kan, passend bij het volume post van nu, namelijk dat post binnen twee of drie dagen bezorgd wordt in plaats van binnen één dag."
Over drie jaar bezorgen we nog steeds post en pakketten, maar de manier waarop wordt steeds digitaler en persoonlijker
En hoe zit het met de e-commerce en pakketten? Blijft dat groeien?
,,Ja, de e-commerce blijft groeien en dat zal niet meer veranderen. We blijven inspelen op de veranderende wensen van consumenten, in service en gemak én in zaken als duurzaamheid. We werken bijvoorbeeld samen met klanten, de bedrijven die de pakketten naar consumenten versturen, om duurzamer te worden, zoals herbruikbare verpakkingen en zo klein mogelijke verpakkingen."
Duurzaamheid lijkt me belangrijk voor PostNL?
,,Enorm belangrijk! We proberen continu maatregelen te nemen om onze impact te verminderen, zowel binnen ons eigen bedrijf als in samenwerking met klanten. We investeren bijvoorbeeld in elektrische voertuigen en zonnepanelen op onze sorteercentra. Het is een thema dat steeds belangrijker wordt, niet alleen voor onszelf maar ook voor onze klanten en consumenten."
Waar zie je jezelf en PostNL over drie jaar?
,,Over drie jaar bezorgen we nog steeds post en pakketten, maar de manier waarop wordt steeds digitaler en persoonlijker. Consumenten zullen nog meer de controle krijgen over hoe en wanneer zij hun pakketten willen ontvangen. Duurzaamheid blijft een enorm belangrijk thema voor ons, we zullen nog verder gevorderd zijn met onze emissievrije last-mile en een groot deel van ons bedrijf zal nog efficiënter en digitaler zijn. Ik geloof dat we een bedrijf kunnen zijn dat niet alleen fysiek sterk staat, maar ook digitaal vooruitstrevend is."
En ook dan met jou als directeur.
,,Als dat mag, heel graag!"
Beluister onder de speciale 'Hoe word ik?' met daarin Herna Verhagen als gast:
In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!