De taken van 175 fulltime banen op de afdeling klantenservice worden geautomatiseerd, meldt Tubantia. Ongeveer tweehonderd mensen komen per 1 november op straat te staan. Zij werken voor Thuisbezorgd en de Duitse tegenhanger Lieferando, beide onderdeel van Just Eat Takeaway.
Emotionele bijeenkomst
De medewerkers kregen woensdagmorgen het bericht van de directie. Zij kwamen later deze dag bij elkaar op kantoor in Enschede, de bakermat van Thuisbezorgd.
Het was een emotionele bijeenkomst, zegt woordvoerder Janna Oosthoek. Ze vertelt dat het een moeilijke boodschap was die de directie vanochtend bracht. Medewerkers reageerden verdrietig, maar er was volgens haar ook begrip voor de situatie.
Efficiënter werken
Het bedrijf wil efficiënter werken. „Door de reorganisatie kan het bedrijf een betere service bieden aan klanten en partners", zegt de woordvoerder. Een groot deel van de taken van de medewerkers wordt overgenomen door computers, AI en de restaurants die bij het bedrijf zijn aangesloten.
In hun werk was veel handmatig, legt Oosthoek uit. „Als een restaurant een menu veranderde, belde de eigenaar dat door naar de klantenservice. Deze collega's wijzigden het op onze site. Dat gaan de mensen straks zelf doen."
Ondernemingsraad akkoord
De reorganisatie treft Nederland, Duitsland en België. In Nederland gaat het om de vestigingen in Amsterdam en Enschede. Tijdelijke contracten worden niet verlengd. Voor de medewerkers met een vast contract is een sociaal plan opgesteld. De Ondernemingsraad is daarmee akkoord. In België lopen de onderhandelingen nog.
Just Eat Takeaway werd onlangs overgenomen door investeringsmaatschappij Prosus voor 4,1 miljard euro. Vorige maand keurde de Europese Commissie de overname goed.
Prosus beloofde te investeren in technologie, logistiek en betere relaties met klanten en bezorgers. „Onze ambitie is helder: we willen een Europese techkampioen bouwen", zei directeur Fabricio Bloisi.
Net verhuisd
Het moederbedrijf Just Eat Takeaway verhuisde vorig jaar binnen Enschede naar een kantoorpand aan De Ruyterlaan. Na de reorganisatie blijven daar nog 450 voltijdbanen over.
Zij werken op de klantenservice voor Nederland en Duitsland en bij het internationale Product & Tech Team. De sales-afdeling is al naar Amsterdam verhuisd.
Thuisbezorgd ontstond in 1999 op de Enschedese studentenkamer van Jitse Groen. Het groeide uit tot een wereldwijd bezorgimperium met meer dan 10.000 werknemers in 17 landen. Groen verdiende naar schatting 311 miljoen euro aan de verkoop aan Prosus. Hij is nog steeds directeur binnen het bedrijf.
Lees ook: Aragorn Meulendijks: 'Binnen zeven jaar 40 procent werkloosheid door AI en robotica'
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: