Duurzaamheid is voor een bedrijf vandaag de dag een belangrijk thema. Een van de meest voor de hand liggende manieren om relaties en klanten te laten weten dat dit onderwerp je aan het hart gaat, is de elektrificering van je wagenpark. Van bedrijfswagen tot leaseauto: als er een stekker aan zit, laat je zien dat je bewust bezig bent met verduurzaming. „En elektrisch rijden mag vooral ook leuk zijn", zegt Rob Loer, Business Manager Fleet Sales MINI. Hij doelt daarmee natuurlijk op nieuwe line-up van zijn merk. „De Cooper, Countryman en Aceman zijn drie sterke troeven die aansluiten op de zakelijke markt", zegt Loer.
MINI: ouderwets go-kart gevoel
Daarbij spelen een paar onderwerpen die misschien niet meteen op het netvlies van de zakelijke rijder staan. MINI is al sinds 1959 bekend als een rebelse auto die, door de lagere carrosserie, rijdt als een go-kart. Loer: „Dit geeft een heerlijk rijgevoel. Sportief, met een hoge 'funfactor'. Elke rijder krijgt meteen een glimlach op zijn gezicht." En niet alleen de rijder. Ook klanten en relaties hebben vaak een positief gevoel bij MINI. „Omdat iemand er zelf ooit een heeft gehad, of via de ouders. Zelfs de jonge generatie waardeert MINI hierdoor. Ken je hem van vroeger, dan is het ronde scherm, nu een OLED-touchscreen, een krachtige verwijzing naar vroegere modellen waar dit de snelheidsmeter was," weet de Business Manager Fleet Sales.
Premium product
Dit 'rebels rijkarakter met een glimlach' is een belangrijk aspect van het MINI rijden. Maar dat is nog lang niet alles. Het is een bijkomend voordeel. „Een MINI is vooral een premium product. Hoge kwaliteit staat naast die go-kartachtige rijkwaliteiten. Daarnaast is een MINI echt niet meer mini: het zijn auto's die verrassend groot zijn. Neem bijvoorbeeld de Countryman. Die wordt vaak niet meer ingezet als tweede auto. Dat is een volwaardige, ruime gezinsauto."
Ook de Aceman en Cooper hebben veel ruimte aan boord en pakken, net zoals de Countryman, uit met veel comfort voor rijder en passagiers. Dat comfort zit hem ook in de actieradiussen. Halen de Cooper SE en Aceman SE tot wel 400 kilometer op een lading, de Countryman E doet daar nog eens honderd kilometer bovenop.
MINI overtuigt als klantenauto
„Dat het merk echt elke rijder blij maakt, maken we ook op via partners van ons. Veel schade- en ruitherstelbedrijven zetten een MINI in als klantenauto. Van bijvoorbeeld Autotaalglas krijgen we vaak te horen dat hun klanten heel enthousiast zijn over de leen-MINI. Daarbij maakt het niet uit of die klant zelf in een luxere of grotere auto rijdt. Iedereen vindt een MINI leuk."
Lage kosten, transparantie prijzen
De modellen zijn bovendien fiscaal zeer aantrekkelijk voor zakelijke rijders. ,,We zijn onlangs overgestapt van dealerstructuur naar agentuurmodel. Dit maakt dat we volledig transparant zijn in onze prijzen. Die we dankzij die omschakeling konden verlagen. Nu ligt de vanafprijs voor een MINI Cooper Electric op € 31.490, zo'n € 2.500 minder dan eerder. En omdat het elektrische auto's zijn, zijn de kosten voor onderhoud, service en rijden lager. Zeker wanneer je als bedrijf gebruik maakt van eigen zonnestroom, is rijden echt een stuk goedkoper dan op benzine of diesel", is de ervaring van Loer.
Extra lage bijtelling tot eind 2025
Die lagere prijzen zorgen ook voor lagere leasetarieven. En dat is weer gunstig voor de bijtelling. ,,Waarbij het belangrijk is om te weten dat je nog dit jaar geniet van 17 procent bijtellingspercentage (over de eerste € 30.000, daar boven 22%) voor elektrische auto's. Volgend jaar gaat dit tarief naar 18 procent. Tot eind van het jaar rijd je daarom al vanaf 155 euro bijtelling per maand een MINI Cooper Electric. Reden om eens een proefrit te maken. Maar let wel, je bent zo verkocht", zegt Loer lachend tot slot.
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: