Expertblogs

Rupert Parker Brady: 'Unilever acteert als een kip zonder kop'

Unilever en Schumacher (inzet Rupert Parker Brady) Businesswise
Businesswise
Leestijd 3 minuten
Over de Expert:

Rupert Parker Brady is gespecialiseerd in strategie, identiteit, concept en storytelling. Vaak neemt hij als tweede natuur de rol aan van aanjager, luisteraar en verbinder. Zijn opdrachtgevers zijn meestal afkomstig uit de werelden van retail, steden en merken. Daarnaast initieert Parker Brady als het even kan ook zelf beweging of reactie: een column, een event, een boek, een trendrapport of een ander zichtbare activiteit die beklijft.

Ooit was Unilever een bedrijf waar je respect voor had. In mijn vorige leven als hoofdredacteur van MarketingTribune gaf het Nederlandse co-ownership een oranje glans aan het wereldconcern met 1.600 merken. Marketeer Antony Burgmans, die luis in de pels Ben & Jerry's kocht, kreeg 25 jaar geleden de opdracht om na de overname van Bestfoods radicaal 1.200 merken te saneren. Met slechts 400 power brands de harten wereldwijd veroveren.

Lees ook: Hein Schumacher weg als topman Unilever: 'Trots op wat we in een korte tijd hebben bereikt'

Duurzaamheidsgoeroe Paul Polman

Paul Polman constateerde jaren later fijntjes dat de kosten onder zijn illustere voorganger wel waren teruggelopen, maar de omzet ook. ,,Dan zijn dat lege eieren. We zien dat we groeien waar we meer keuze bieden." Polman bekeerde zich tot duurzaamheidsgoeroe, wimpelde een overnamebod van Kraft Heinz koeltjes af, en voegde missiemerken De Vegetarische Slager en Pukka Tea toe. Insider Alan Jope zette vanaf 2019 in op meer 'sustainable living brands' en hees de vlag voor diversiteit en inclusiviteit.

Unilever kleurde 100 procent Brits en de consumentenprijzen stegen fors

Maar tijden veranderen, en shareholders geloven niet in feel good-kapitalisme als het niet rendeert. De iconische theedivisie werd verkocht, Unilever kleurde 100 procent Brits en de consumentenprijzen stegen fors. Outsider Hein Schumacher erfde de smet van 'graaiflatie' en de toorn van ontevreden aandeelhouders.

Rul gehackt en kipstuckjes staan in de etalage

Het door vriend en vijand geroemde duurzaamheidsbeleid ging op waakstand, en alle ballen op de 30 topmerken met de grootste groeipotentie. Unox en Conimex zijn verkocht, rul gehackt en kipstuckjes staan in de etalage, en de iconische ijsdivisie wordt afgesplitst met een Nederlandse beursnotering. Na 20 maanden mag ijzeren Hein subiet zijn biezen pakken. Vanaf 1 maart zal - godbetert - een rekenmeester de groeistrategie verder brengen. Met de opdracht extra waarde te creëren voor de aandeelhouders. Al 25 jaar hetzelfde liedje.

Unilever was ooit heel wat. Maar nu kan het beter zichzelf herdopen, of verkopen aan de hoogste bieder

Unilever als bank met kluis vol zielloze goudstaven

Unilever acteert als een kip zonder kop, aandeelhouders plukken driftig de laatste veren uit het arme beest. De afgelopen 25 jaar is voeding als kernactiviteit opgesoupeerd. Hellman's en Knorr mogen nog even. Miljarden marketingeuro's worden nu gepompt in de meer renderende beauty en wellness-markten.

Het trotse marketingbedrijf is verworden tot een bank met een kluis vol zielloze goudstaven. En groeidiamantjes in de vorm van navulbare deo. Leuk, maar het smaakt nergens naar. Unilever was ooit heel wat. Maar nu kan het beter zichzelf herdopen, of verkopen aan de hoogste bieder.

BusinessWise Weekly: abonneer je nu gratis!

Ontvang elke donderdag het beste van BusinessWise in je mailbox. Abonneer je nu gratis op onze nieuwsbrief: