Wat zou wat jou betreft de belangrijkste impact van AI-technologie op HR moeten zijn?
„Mijn heilige overtuiging is dat AI hier is om ons gelukkiger te maken in het werk. Uit onderzoek door Gallup blijkt dat wereldwijd slechts 15 procent van de medewerkers echt betrokken is bij hun werk. De meeste mensen werken niet omdat ze het willen, maar omdat ze het moeten. AI biedt een kans om dit fundamenteel te veranderen.''
„Eerste stap is mensen bevrijden van robotachtig werk: repetitieve taken die niet genoeg voldoening geven. Denk aan het uitschrijven van vergaderingen, het opzoeken van informatie, of het telkens opnieuw produceren van standaardantwoorden. Als we die taken aan AI overlaten, kunnen mensen zich richten op waar ze écht goed in zijn: creatief denken, menselijk contact, strategische beslissingen.''
Ik adviseer bedrijven dan ook om niet te denken in kostenbesparingen en andere korte termijn strategieën
Daan van Rossum FlexOS
„Volgende stap is om mensen te helpen om de werkplek te vinden waar ze zichzelf echt in kwijt kunnen. Ik adviseer bedrijven dan ook om niet te denken in kostenbesparingen en andere korte termijn strategieën. De échte vraag is: hoe ziet jouw bedrijf er over vijf jaar uit, als AI volledig geïntegreerd is? De organisaties die AI gebruiken om mensen te ondersteunen in plaats van te vervangen, zullen uiteindelijk het meest succesvol zijn.''
Lees ook: Robots voor een prikkie: Hugging Face CEO maakt AI-aangestuurde robots open source
Wat doet FlexOS, en hoe kwam je op het idee om dit bedrijf op te zetten?
„Ik was eerder Chief Experience Officer bij een co-working startup in Azie. Daar realiseerde ik me al snel dat een mooi pand met goede wifi en koffie slechts de basis was. De echte magie zat in het verbinden van mensen. We verzamelden daarom data over de interesses van gebruikers, en organiseerden events om mensen met dezelfde interesses met elkaar in contact te brengen.''
„Dat je data en technologie creatief kunt inzetten om mensen te verbinden was een belangrijke les die ik heb meegenomen. Die combinatie van mensgerichte waarden met slimme technologie vormt nog steeds de basis van wat we bij FlexOS doen. Kortgezegd bieden wij een informatie- en inspiratieplatform over de toekomst van werk.''
„Wij kijken naar de informatiebehoefte bij onze klanten, en ontwikkelen content waarmee we hun vragen beantwoorden. In onze community beantwoorden leden ook elkaars vragen. Dat zijn inmiddels duizend professionals van grote bedrijven als Apple en Microsoft, maar bijvoorbeeld ook de Franse facilitymanager Sodexo.''
Wanneer zagen jullie een duidelijke toename van het aantal vragen over AI?
„Dat was vanaf begin 2023: 'Ik hoor veel over AI, maar hoe pas ik het concreet toe in mijn dagelijkse werk?' En natuurlijk willen mensen ook doorlopend informatie over de nieuwste AI-tools. Daar hebben we vorig jaar een rapport over gepubliceerd, met een top 40 van de populairste AI-tools op HR-gebied.''
„De meest gebruikte tools richten zich vooral op recruitment, oftewel het vinden en vastleggen van nieuw talent. Veel gebruikte functies zijn bijvoorbeeld het verbeteren van vacatureteksten, het zoeken naar kandidaten en het screenen van cv's. Dit zijn zaken waar HR-professionals heel goed weten dat ze daar veel tijd aan verspillen.''
Al tools die realtime, gepersonaliseerde ondersteuning bieden, zijn veel effectiever dan klassikale trainingen of e-learning modules
Daan van Rossum
„Recruiters zoeken nu zelf vaak nog handmatig op platformen als LinkedIn naar geschikte kandidaten De nieuwe generatie AI recruitment tools kan dat soms maanden durende proces tot minuten terugbrengen. De echt innovatieve tools, zoals Eightfold, gaan echter veel verder. Naast cv's en assessments analyseren ze veel meer data om zo goed mogelijk te begrijpen wie potentiële kandidaten zijn, en wat hen motiveert.''
„Een ander veelbelovend toepassingsgebied is Learning & Development. Bedrijven geven enorm veel geld uit aan trainingen die vaak weinig effect hebben. Verschillende populaire AI-oplossingen voor HR spelen daar effectief op in. Zo zijn er bijvoorbeeld Al tools die realtime, gepersonaliseerde ondersteuning bieden terwijl iemand werkt. Dat is veel effectiever dan klassikale trainingen of e-learning modules.''
Lees ook: Joris Krijger (ASN Bank): 'Verantwoorde AI betekent verder kijken dan alleen financiële waarde'
Toch zijn HR-professionals redelijk terughoudend in de adoptie van AI. Waarom is dat?
„Wij zien dat inderdaad duidelijk terug in ons onderzoek. Tijdens de pandemie kreeg HR een prominente plek aan de bestuurstafel, omdat ze moesten zorgen dat medewerkers zich verbonden voelden tijdens thuiswerken. Nu is er opnieuw zo'n kans, maar die lijken veel HR-professionals te missen.''
„Helaas identificeren die zichzelf vaak als 'niet-technisch', en laten ze AI te vaak over aan IT. Wij werken daarom steeds meer met CEO's en andere top executives die het belang van AI wél inzien, ook al zou HR eigenlijk de aangewezen partij zijn om deze transformatie te leiden.''
Met al die nieuwe ‘digitale collega’s’ is het alsof je organisatie plotseling groeit van 10 naar 100 mensen
Daan van Rossum
„Een bedrijf is in essentie immers niets anders dan een groep mensen die samenwerkt naar een bepaald doel en AI verandert fundamenteel hoe dat werk wordt gedaan. Met al die nieuwe 'digitale collega's' is het alsof je organisatie plotseling groeit van 10 naar 100 mensen, of van 1.000 naar 10.000. Dat is toch een geweldige uitdaging om op te pakken als ambitieuze HR-professional?''
Lees ook: Oracle investeert 1 miljard dollar in AI en cloudinfrastructuur in Nederland
Wat adviseer je HR-professionals die nú aan de slag willen met AI?
„In periodes van grote verandering is het vaak zinvoller om te kijken naar wat hetzelfde blijft. De lijst met mogelijke veranderingen is bijna eindeloos, maar je krijgt meer houvast als je kijkt naar wat mensen altijd nodig zullen hebben. Dit vraagt om een soort soul searching voor leiders, even terug naar de basis. Wat doen wij eigenlijk precies voor onze klanten of onze medewerkers, dat ze niet op een andere manier kunnen regelen?''
„AI zal HR niet helemaal gaan vervangen, maar wel volledig transformeren. Deze nieuwe technologie stelt HR-professionals in staat om zich te concentreren op hun onderscheidende menselijke meerwaarde: het bouwen van relaties, het creëren van een positieve cultuur en het ondersteunen van mensen in hun ontwikkeling. De bedrijven die dit het beste begrijpen - die AI zien als aanvulling op menselijk talent, niet als vervanging - zullen in de toekomst het meest succesvol zijn.''
Daan van Rossum
Founder en CEO van FlexOS
FlexOS is een informatie- en inspiratieplatform over de toekomst van werk. De startup biedt een platform voor bekende denkers zoals Antony Slumbers, Phil Kirschner, en Sophie Wade, die opiniestukken, expertinterviews en cursussen schrijven voor managers die slagvaardig willen reageren op grote veranderingen op de werkvloer, zoals remote werken en de komst van AI. Internationale media als de New York Times, Harvard Business Review, The Economist en CNBC schreven over FlexOS, en Van Rossum is door LinkedIn uitgeroepen tot Top Voice op het gebied van AI, hybride werken en productiviteit.
Lees ook: Personeelsbeleid op de schop? 'Nieuwe menselijke skills bloeien op dankzij AI-ondersteuning'
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: