Volgens Grootenboer heeft Google het sollicitatiegesprek „15 jaar geleden al uitgespeeld", zo vertelt hij is BusinessWise Weekly. Zij keken toen al op een datagedreven manier naar het hele proces. Hij legt uit: „Welke variabelen hebben de meest voorspellende waarde voor toekomstige prestaties? Dat is wat je tijdens een sollicitatieproces probeert uit te vinden. En zij hebben dat geperfectioneerd." Google kwam al snel uit op work samples. „De beste voorspellende waarde binnen ieder sollicitatiegesprek is het werk zelf. Laat mensen het werk zelf doen. Oftewel: iemand die vuilnis op gaat halen, hoef je niet een sollicitatiebrief te laten schrijven. Dat is namelijk niet relevant."
Google had en heet overigens geen moeite met het aantrekken van nieuw talent. Grootenboer: „Google heeft geen last van schaarste omdat ze het best betalen. Dat is ook hun strategie. Het is een sexy merk en de employer brand is on point. Bovendien is het interessant werk. Er komen een heleboel variabelen samen, waardoor het toptalent daar heel graag wil werken. En dat geldt ook voor een heleboel andere bedrijven."
Lees ook: Hoe selecteer je anno 2025 de juiste kandidaat voor een functie?
Geen post and pray, maar sourcing
Een bedrijf dat meer moeite heeft met het aantrekken van nieuw talent, moet volgens Grootenboer focussen op sourcing. Daarbij ga je zelf actief op zoek naar de perfecte kandidaat. „Ze zeggen wel eens: post and pray is dead. Daarmee bedoelen ze: een vacature online gooien en wachten tot de ideale kandidaat door de voordeur wandelt. Die kans is gewoon heel klein, want goede mensen hebben al een baan."
Grootenboer pakt dat anders aan. „Als ik mijn recruitment team zit en we openen een nieuwe vacature, zeg ik wel eens: 'Er zijn 25, misschien 50, mensen die op dit moment geschikt zijn voor deze rol. Dat betekent dat ze in de buurt wonen, dit salaris betaald willen krijgen. Vind die mensen. Stuur ze allemaal een berichtje en ik wil ze allemaal op gesprek.'"
Goede mensen zijn altijd schaars
Roland Grootenboer
Krapte op de arbeidsmarkt
Sourcing is belangrijk, want : „Goede mensen zijn altijd schaars", zo stelt Grootenboer. Hij zet wel een kanttekening bij de berichten dat er krapte is op de arbeidsmarkt. „Als je nu kijkt naar de krapte van de arbeidsmarkt, moeten we wel even inzoomen op de cijfers. En het gaat wel over specifieke factoren. We hebben een schreeuwend tekort in de zorg. We hebben een tekort in de bouw. Maar als jij marketingcommunicatie hebt gestudeerd, dan moet je inderdaad zorgen maken over de opmars van AI. En als jij een bullshitbaan hebt en alleen maar e-mails en meetings afwerkt op dit moment, daar is geen schaarste of krapte. Daar hebben we er meer dan genoeg van. Die gelaagdheid mist wel een beetje in dat gesprek over de krapte van die arbeidsmarkt."
Ga zelf op zoek naar de mensen die jij heel graag wil aannemen
Tips om de juiste kandidaat te vinden
De HR-expert deelt nog een paar praktische tips voor het selecteren van kandidaten.
Als je moeite hebt met mensen vinden, kijk dan naar sourcing. „Ga zelf op zoek naar de mensen die jij heel graag wil aannemen. Drink bakjes koffie met ze, veel en vaak. Nodig ze uit en leg contact. Gewoon van mens tot mens. Dat is denk ik echt een onbenut potentieel."
Als je wat verder bent in het proces, kijk dan naar work samples. „Begin met mensen het werk zelf te laten doen. Doe dat voor iedere kandidaat hetzelfde, zodat je kandidaten ook daadwerkelijk goed kunt vergelijken."
En ook belangrijk tijdens het sollicitatiegesprek: voer gestructureerde gesprekken. „Sollicitatiegesprekken vanuit de onderbuik zijn een ontzettend slechte voorspeller en een voedingsbodem voor bias en vooroordelen. Stop daarmee. Zorg dat je gestructureerde interviews met altijd dezelfde vragen en dezelfde voorbeelden, dezelfde casussen aan dezelfde kandidaten stelt."
Een andere manier om niet met je onderbuik een keuze te maken: hire by committee. „Dat zorgt ervoor dat je met een groep beslist. Zorg ervoor dat die groep divers is, zodat je keuzes maakt die beter zijn."
Het hele gesprek met Roland Grootenboer beluister je in de podcast BusinessWise Weekly, hierin is ook Marco Leijenhorst (Manager Recruitment bij VodafoneZiggo te gast).
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: