HR-specialist en auteur Roland Grootenboer (Google, Blendle) en Marco Leijenhorst, manager Recruitment (VodafoneZiggo) maken in deze podcast heel duidelijk hoe en dat bedrijven de plank nog vaak wordt misslaan. Maar ook: hoe werk het anno nu wél?
Marco Leijenhorst vertelt over hoe het de telecomprovider is gelukt om de juiste mensen voor de juiste functie te vinden én te behouden. Want een betere match zorgt ook voor minder verloop.
Laten we heel eerlijk zijn, de meeste mensen doen maar wat in een interview
Marco Leijenhorst Vodafone Ziggo
Leijenhorst ziet game-based assessments niet als vervanging van het traditionele sollicitatiegesprek, maar als aanvulling. „Met assessments verzamelen we data over kandidaten, maar we hebben ook een heel groot deel van onze eigen medewerkers gevraagd om diezelfde assessments te doen. Dan kun je kijken hoe deze mensen in het werk zelf presteren en welke gedragskenmerken en competenties we zien bij deze mensen." Het sollicitatiegesprek an sich is niet voldoende. „Laten we heel eerlijk zijn, de meeste mensen doen maar wat in een interview."
Grootenboer vertelt dat zijn voormalige werkgever Google het selectieproces al 15 jaar geleden heeft uitgespeeld. Zij focussen op data en laten kandidaten work samples doen. „De beste voorspellende waarde binnen ieder sollicitatiegesprek is het werk zelf. Laat mensen het werk zelf doen."
BusinessWise Weekly is een wekelijkse podcast waarin presentator Olivier de Neve je bijpraat over de actualiteit die ertoe doet op de werkvloer, bij het koffieapparaat en in de strategie-presentatie van volgende week. Samen met scherpe denkers uit het bedrijfsleven vertaalt hij het zakelijke nieuws naar concrete inzichten, duiding die verder gaat dan het persbericht en die ene LinkedIn-post. Elke vrijdag een nieuwe aflevering.
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: