Wouter Dorville is samen met Otto Verhage oprichter van TestGorilla. Hun elevatorpitch: werving op basis van skills werkt beter dan werving op basis van cv's en motivatiebrieven. Het TestGorilla-platform speelt daarop in met honderden pre-employment tests, waarmee organisaties hun kandidatenzoektocht kunnen versnellen en objectiveren. Op de Websummit in Lissabon spraken we met Dorville over TestGorilla en over de toepassingen van AI binnen werving en selectie.
Kandidaten vergelijken is steeds lastiger
Dorville: „De laatste jaren zien we dat de oude manieren van recruitment tekort schieten. Veel recruiters werken nog vanuit CV's en motivatiebrieven. Maar de wereld wordt steeds internationaler en mensen werken zeer divers. Het is lastig om inzicht te hebben in de ranking van alle universiteiten, van de verschillende studierichtingen en werkervaringen die je aantreft. Het wordt steeds moeilijker om kandidaten te vergelijken."
„Bij mijn vorige startup liep ik zelf snel tegen deze uitdaging aan. We troffen kandidaten vanuit de hele wereld en ik had echt geen idee van hun niveau of geschiktheid. Ik ben toen zelf online gaan zoeken naar testen om een objectieve, maar ook efficiënte eerste selectie te maken. Door het gemak waarmee AI cv's en brieven produceert, zie je ook dat het voor werkgevers bijna onbegonnen werk is om de klassieke 'experienced based hiring' vast te houden. Dat vergroot de roep om 'skill based hiring' en daar zijn we met TestGorilla op ingesprongen."
Lees ook: Na dé maand om vacatures in te vullen blijkt: 'Managers doen bij een sollicitatiegesprek maar wat'
Hoe AI elk vakgebied revolutionair verandert
„Toen we begonnen was de productontwikkeling nog erg basaal. Ik kijk er nu op terug alsof ik naar de prehistorie kijk: ik maakte netjes wireframes, klassieke ontwerpen met knoppen, beeld, kleur en onderliggende flow. Nu geef ik mijn vage ideeën aan mijn AI-ontwikkelaars en die komen terug met volledig werkende systemen, inclusief passende vormgeving en logische structuur. Het is een voorbeeld hoe AI eigenlijk elk vakgebied revolutionair verandert. Ook bijvoorbeeld binnen marketing zijn er AI-systemen die beeld maken, copy schrijven of effectieve mediaplannen ontwerpen. TestGorilla helpt organisaties om mensen te vinden die deze vaardigheden beheersen, los van opleiding of CV."
„We zien in onze eigen onderzoeken dat we met onze manier van werken iedereen een eerlijke kans geven. Kandidaten met veel kennis en talent komen in onze assessment sneller bovendrijven dan wanneer er geselecteerd wordt op CV of op wie je kent. Ik geloof stellig dat we met TestGorilla werken aan een eerlijker en inclusiever personeelsbeleid. Tech for Good dus."
De ruime vrijheid stond innovatie in de weg
„Toen wij op zoek waren naar risicokapitaal, kregen we veel aanbiedingen van diverse durfkapitalisten. Uiteindelijk hadden we dan ook veel kapitaal opgehaald, veel goed personeel aangenomen, maar stonden we tegelijk eigenlijk stil qua innovatie. Dat was best een beangstigend moment. Ik kreeg ook veel tegengas vanuit het managementteam over de vrijheid die we ons eigen personeel geven. We gaan inderdaad volwassen met elkaar om en vertrouwen volledig op de eigen verantwoordelijkheid. Ik geloof in die autonomie. Maar we hadden niet de juiste manier van aansturing gevonden. We gaven onze mensen alle ruimte maar daardoor was de focus verdwenen, de kracht was weg. De innovatie kwam niet bottom-up."
Executie-autonomie
„Veel teams werkten in zelfstandigheid aan incrementele stappen en zagen het grote plaatje niet. Pas toen ik doorhad dat ikzelf de strategie moest ontwikkelen en vastleggen, kreeg de organisatie vleugels. De koers geven we nu als leiderschapsteam aan. Van daaruit ontstaan prioriteiten en vervolgens projecten en die kunnen de teams dan weer met ruime autonomie ontwikkelen. Binnen TestGorilla geloven we nu in executie-autonomie, maar dus niet in strategie-autonomie. Dat is eigenlijk mijn grootste les van de afgelopen jaren. Pas toen ik zelf de productontwikkeling rond AI in het selectieproces centraal heb gezet, kregen we de zaken voor elkaar. En nog supersnel ook."
Lees ook: Wordt IT de nieuwe HR-afdeling, zoals Jensen Huang (NVIDIA) beweert?
Selectie-interviews met een avatar
„Zo konden we dit jaar Conversational AI verder ontwikkelen waardoor we kandidaten een (virtueel) interview kunnen aanbieden met onze avatar. Onze specialisten hebben de structuur van het gesprek ontwikkeld en daardoor kun je heel snel en to-the-point een eerste selectie maken. Je nodigt alle kandidaten tegelijk uit voor een eerste interview en hebt in no time alle resultaten per vakgebied. AI is hierbij cruciaal, niet alleen bij het verzamelen van de gegevens maar ook bij de interpretatie van de gesprekken en de ranking van kandidaten."
De bedrijfscultuur
„Ik ben de eerste die ziet dat de beste selecties natuurlijk niet alleen gaan om vaardigheden, maar ook om de bedrijfscultuur waarin iemand moet passen. Binnen TestGorilla zijn we daar zelf ook nog zoekende in. Zoals veel bedrijven hadden we een keurige set waarden; daar keken we ook naar bij onze eigen recruitment. Maar ik kreeg daar zelf steeds meer moeite mee. Met zoveel verschillende achtergronden, culturen en waardepatronen is het opleggen van bepaalde waarden best complex. We zijn geswitcht naar gedragskenmerken, zoals verantwoordelijkheid dragen, zaken ambitieus aanpakken, hoe je omgaat met details en een drang naar perfectie. Tegelijk zie ik ook dat onze eigen testen daar nog onvoldoende toereikend zijn. Dat is de menselijke factor die onmisbaar blijft. En dat is misschien maar goed ook."
Lees ook: AI als wegwijzer voor de perfecte match: 'We bouwen een Google Maps-systeem voor de arbeidsmarkt'
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: