'Het komt goed' is het mantra van Aleid de Boer (53). Het is een les die ze van haar moeder meekreeg. Eén van de vele lessen, want haar moeder was in veel opzichten een voorbeeld voor De Boer. Niet alleen op zakelijk vlak, maar ook op persoonlijk vlak. Ze liet haar dochters zien dat je, ook als het leven anders loopt dan je hoopt, succesvol kunt zijn door kalm te blijven en door te zetten en goed te luisteren naar de lessen die het leven je leert. De Boer: ,,Juist op pijnlijke momenten in het leven zie je vaak scherp welke kant je op moet. Als je naar dat gevoel luistert, beweeg je in de goede richting."
Niet haar richting
Soms heb je iets langer de tijd nodig om moed te verzamelen voor een ingrijpend besluit. De Boer maakte carrière als marketeer in consumer goods maar wist, diep in haar hart, dat dit niet de richting was waar ze in wilde blijven werken. Ze ontdekte dat het ontwikkelen van mensen en organisaties beter bij haar passen. De lessen die ze leerde van haar toenmalige leidinggevende waren van onschatbare waarde voor hoe ze nu haar functie uitoefent.
De Boer: ,,Hij had Geschiedenis gestudeerd maar was de beste marketeer die ik ooit heb ontmoet. Hij leerde mij dat perfectionisme niet altijd nodig is en dat je vaak op betere ideeën komt als je je doel wat meer loslaat. Hij klapte letterlijk mijn laptop dicht als hij vond dat ik vastliep of te lang aan iets bleef werken. Hij moedigde me aan om andere dingen te proberen als ik vastliep, en me niet vast te bijten in bestaande structuren. Dat probeer ik mijn team ook mee te geven: ga op onderzoek uit en probeer iets waar jij in gelooft, ook al is het onconventioneel."
Mensen beter maken
De Boer maakt mensen graag beter. Op een andere manier dan ze oorspronkelijk voor ogen had: als kind wilde ze arts worden. Inmiddels weet ze dat ze daar helemaal niet geschikt voor is: ,,Ik zou mijn werk veel teveel mee naar huis nemen. Een arts die té empathisch is, is geen goede arts. Je moet ook technisch heel goed zijn. Toch heb ik in executive search een manier gevonden om organisaties en mensen beter te maken. Ik word betrokken bij belangrijke beslissingen in het leven van beiden. Persoonlijke drijfveren en capaciteiten verbinden met purpose en doelstelingen van organisaties is heel mooi werk. Die puzzel maken verveelt nooit. Als het lukt om iemand te plaatsen op een plek waar diegene helemaal tot zijn of haar recht komt ben ik echt heel blij."
Leidinggeven vs leiding nemen
Om zelf de juiste leider te zijn op de juiste plek heeft de Boer een lange weg afgelegd: ,,Ik wilde heel graag leiding geven en partner worden, maar het duurde even voor ik wist op welke plek ik het best tot mijn recht zou komen. Bij de grote multinationals waar ik zat, speelde politiek een grote rol en dat past mij niet. Ik wilde graag meewerkend voorman zijn."
Ik liep soms weg van moeilijke beslissingen of lastige gesprekken
Van die insteek is ze teruggekomen. ,,Omdat ik graag zo empathisch en menselijk mogelijk leiding wilde geven, liep ik soms weg van moeilijke beslissingen of lastige gesprekken. Ik ben geen voorstander van een hiërarchische relatie, maar ik ontdekte dat je soms niet anders kunt dan daar gebruik van maken. Je moet duidelijkheid scheppen. De belangrijkste les die ik heb geleerd is om steviger beslissingen te nemen en ook duidelijker te adresseren wat ik verwacht of wat ik zie. Dat leek te botsen met wie ik ben: een persoon die streeft naar harmonie, maar ik heb geleerd dat het tegendeel waar is. Door je uit te spreken, weten mensen wat ze aan je hebben."
Nooit uitgeleerd
Ook als partner is De Boer nooit uitgeleerd. ,,Je moet leren hoe je autoriteit kunt verwerven. Dat thema is op elke werkplek hetzelfde. Het stemmetje in je achterhoofd, dat steeds de vraag stelt: wat zullen ze van me denken? Dat blijft bestaan. Of je nu net begint in je carrière, of als je partner bent. En wat ook niet verandert: dat je voelt wat klopt. En dat je dus ook weet waar je de confrontatie moet aangaan en waar niet. Als je dat gevoel volgt, klopt het wat mijn moeder zei: 'Het komt goed'. Met zelfreflectie kom je echt heel ver in je carrière."
Aleid de Boer is partner Consumer Markets/Healthcare & Life Sciences bij Heidrick & Struggles. Ze werkte al ruim 20 jaar in executive search en had daarvoor een carrière in consumer goods.