Leiderschap

Cato Kral en Thierry van Soldt: 'Mensen goede kant op krijgen moeilijker dan zonneauto bouwen'

Thierry van Soldt.
Thierry van Soldt.
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Thierry van Soldt: ,,Cato vraagt echt alles en stelt zich kwetsbaar op. Ze voelt geen enkele weerstand om situaties te bespreken waar ze moeite mee heeft. Die houding levert je altijd wat op, zowel hulp of een nieuw inzicht. Ik bewonder dat en ben me ervan bewust dat ik dat zelf ook wel wat vaker mag doen."

Glunderen van materiaal

Kral is de teamleider van het Brunel Solar Team en moet, zonder managementervaring, binnen een jaar een team studenten klaarstomen voor de prestigieuze solar race. Met een zelfgebouwde zon-aangedreven raceauto hopen ze de eerste prijs binnen te slepen. Kral schat de kansen gunstig in: ,,We zijn nu 7 maanden bezig met de bouw van de auto, en dus over de helft, en ik heb de meest gave innovaties voorbij zien komen. We maken werkweken van 80 uur en dat wordt eerder meer dan minder, maar als ik op kantoor naar de groep kijk, denk ik: we beginnen echt een team te worden en we vertrouwen elkaar door en door. Dat moet ook om de race vlekkeloos te kunnen rijden. Als we zo doorgaan denk ik dat we kans maken op winst."

We zijn uiteindelijk natuurlijk gewoon een team van studenten van ongeveer dezelfde leeftijd, die samen een auto proberen te bouwen

Eens in de 3 weken komen Kral en van Soldt bij elkaar om te bespreken hoe het gaat. Kral: ,,Brunel levert voor de solar race altijd een coach met wie je kunt sparren over managementvragen. We zijn uiteindelijk natuurlijk gewoon een team van studenten van ongeveer dezelfde leeftijd, die samen een auto proberen te bouwen. Dat is heel gaaf, maar je loopt tegen veel dingen aan.''

Lees verder onder de advertentie
Cato Kral.
Cato Kral.

Ultieme deepdive

Van Soldt: ,,Het leuke is dat Cato vanuit het niks een team moet leiden: het is de ultieme deepdive. In een jaar tijd krijgt ze alle uitdagingen en problemen voor haar kiezen die horen bij een managementrol. Ze zit in een enorme pressure cooker en ik heb er heel veel respect voor hoe ze hier mee omgaat. Veel situaties zijn voor mij ook herkenbaar. We zijn allebei bezig met de vraag hoe we ervoor zorgen dat we mensen dingen kunnen laten doen waarvoor ze opgesteld staan. Bij alle vragen die Cato stelt, denk ik: dat zijn vragen waar ik ook mee bezig ben geweest of nog steeds mee bezig ben."

Kral vult aan: ,,Het is fijn om met iemand te praten die dit al eens heeft meegemaakt. Als ik sommige vragen met vrienden bespreek, kijken ze me alleen maar aan en zeggen ze: in mijn 10 weken durende projectgroep is dit niet aan bod gekomen, ha ha ha. Thierry heeft mij bijvoorbeeld geleerd dat het belangrijk is om successen te vieren, en drukt mij dat steeds weer op het hart. We zijn een team dat ontzettend competitief is en hard werkt, maar we vergeten vaak om onderweg even stil te staan met wat we hebben bereikt." Van Soldt: ,,Het is straks ineens voorbij en dan kijk je terug op een bijzonder jaar, maar heb je misschien niet voldoende stilgestaan bij mooie momenten. Het is belangrijk om het werkplezier en de ontwikkeling van de mensen in je team centraal te stellen. Dat heb ik zelf ook moeten leren."

Lees verder onder de advertentie

Ik heb echt moeten leren om mensen aan te spreken als er iets speelt

Auto bouwen vs. team bouwen

Voor Kral is een auto bouwen makkelijker dan een team opbouwen: ,,Ik heb echt moeten leren om mensen aan te spreken als er iets speelt. En toen we net begonnen, heb ik de fout gemaakt om, samen met de technisch manager, te veel onze eigen koers uit te zetten en geen tijd in te ruimen voor teamoverleg. Nu weet ik wat de meerwaarde van managementmeetings is. Het is niet slim om weg te schuiven waar mensen heen willen en hoe het gaat. Andere taken zijn misschien urgenter, maar niet per se belangrijker. Ik denk dat dat een van de grootste fouten is die ik heb gemaakt. We hebber daar toen halverwege het jaar open gesprekken over gehad en dat gaat nu veel beter. Mensen de goede kant op krijgen is moeilijker dan een auto bouwen. Als je een auto bouwt, is alles heel logisch. Als het niet werkt weet je dat er een reden is dat het niet werkt en kun je het snel oplossen. Het probleem is makkelijker te herleiden.''

Van Soldt heeft juist veel respect voor de technische kennis van Cato: ,,Voor mij is het juist andersom. Wat Cato doet is voor mij veel meer abracadabra. Ik ben ook gaan kijken op de werkplaats en wat daar gebeurt. Daar heb ik echt geen kaas van gegeten."