Sebastiaan Cové was al jong vastbesloten om, zoals hij het zelf zegt, de corporate ladder zo snel mogelijk te beklimmen. Toch koos hij in eerste instantie voor een trainingspak, in plaats van een maatpak. Hij volgde een mbo-opleiding aan het CIOS, een gespecialiseerde sport- en beweegopleiding. Om vervolgens tot de conclusie te komen dat er niks erger is dan acht uur per dag instructie te geven in een gymzaal. Inmiddels staat hij elke ochtend in een crossfit box, om te sporten. Maar na deze intensieve work-out verruilt hij zijn sportkleding voor werkkleding. Een pak is niet nodig bij Timetohire, waar hij Head of Marketing is. Dat was in zijn vorige functies wel anders: ,,Na het CIOS ben ik in de sales beland, en werkte ik, strak in het pak, bij werkgevers waar ik naar de Etos werd gestuurd voor een wegwerpscheermesje als ik mijn baard niet goed geschoren had.."
Ondernemen
Tijdens zijn sollicitatiegesprek bij Timetohire gaf Cové aan dat hij, als hij ooit iets anders zou gaan doen, hij zou gaan ondernemen. ,,Dat heb ik altijd gedaan, vooral in de e-commerce. Die activiteiten zitten elkaar niet in de weg. Sterker nog: wat ik leerde van zelf ondernemen kon ik vaak ook in mijn werk toepassen." Ook deed hij, op aandringen van zijn vorige werkgever, in de avonduren een HBO studie Commercieel Management.
Aan een diploma hecht hij niet bijzonder veel waarde: ,,Ik leer echt door dingen te doen en te ervaren. Als ik kijk naar waar ik nu ben en sta, dan heb ik vrijwel alles geleerd in de praktijk. Door zelf dingen te proberen, en op de juiste momenten begeleid te worden door mensen die iets in mij zagen. Ik werd altijd geprezen door mijn enthousiasme en gedrevenheid, en ik heb veel energie. Dat heeft mij ver gebracht, maar ik ben ook kritisch gaan nadenken of dat beeld wel klopt. En mijn conclusie is dat het een deel van mezelf is, maar dat alleen een hoge likeability niet genoeg is om aan de top te komen. Het gaat om meters maken."
Schwarzenegger
,,Mijn grote voorbeeld is Arnold Schwarzenegger. Die heeft niet één, maar verschillende carrières gehad: van bodybuilder tot gouverneur van Californië. Dat vraagt om doorzettingsvermogen en aanpassingsvermogen. Steeds weer wennen aan een andere wereld. Dat bewonder ik enorm. Hij is zoveel meer dan het beeld dat de meeste mensen van hem hebben."
Als ik twijfels heb, deel ik die met mijn businesscoach
Trots
Onlangs liet Cové's vader hem weten dat hij trots op hem was. Een boodschap die veel voor hem betekende omdat zijn vader voor hem hét voorbeeld is van iemand die een succesvolle carrière heeft opgebouwd. Hij vervult een directiefunctie bij de overheid. Zijn vader is niet de enige van wie hij steun ervaart: ,,Het is allesbehalve lonely at the top. Ik heb veel mensen om me heen bij wie ik terecht kan. Het meeste heb ik geleerd van Edwin de Jonge, de Managing Partner van Timetohire. Hij heeft mij, stap voor stap, voorbereid op deze functie. Door me mee te laten kijken, maar ook door mij fouten te laten maken, waar ik veel van heb geleerd. Ook nu nog, kan ik bij hem terecht. De belangrijkste les die ik van hem heb geleerd is dat je best kwetsbaar mag zijn als leidinggevende, en dat je mag aangeven dat je dingen niet weet of twijfelt. We zijn totaal andere personen, Edwin is de man met de 7 vinkjes en ik ben dat zeker niet, maar hij begrijpt heel goed wie ik ben en wat ik wil."
Mbo in de boardroom
Beeldvorming is een belangrijk thema voor Cové. Hij is niet voor niets ambassadeur van de stichting Guruz, een stichting die zich sterk maakt om de kwaliteiten van mbo'ers zichtbaarder te maken. Dat is ook een missie van Cové, die veel potentie en kwaliteit ziet bij mensen die van het mbo komen en zich er sterk voor maakt om hen naar de top te begeleiden. Ook heeft hij zitting genomen in de Raad van Bestuur van Recruiters United. Voor die organisatie zet hij zich in om recruitment een vaste plek in de boardroom te geven. Dat past ook bij de ambitie van Timetohire: over 10 jaar wil het bedrijf marktleider zijn op het gebied van Recruitment Process Outsourcing (RPO): ,,We willen bedrijven gedurende de complete carrière van een werknemer begeleiden bij het ondersteunen van het behoud van medewerkers." Om dat te kunnen doen, moet Timetohire zelf de beste mensen aantrekken. In de afgelopen vijf jaar groeide het bedrijf naar 150 medewerkers.
Niet zomaar een verzameling slimme mensen
Een groot deel van die medewerkers heeft een vergelijkbare achtergrond als Cové zelf: ze hebben vaak niet de klassieke route gevolgd op de corporate ladder, maar onderscheiden zich wel. Cové: ,,Er heerst een sfeer, waarin mensen zich gewaardeerd voelen om hun ideeën en inbreng, ongeacht hun achtergrond. Het is niet zomaar een verzameling slimme mensen bij elkaar, maar een verzameling ondernemende mensen, die elkaar aanmoedigen om steeds beter te worden. In die sfeer is het heel fijn om een team te leiden. Ik kan hier volledig mezelf zijn, en hoef geen rol aan te nemen. En als ik twijfels heb, deel ik die met mijn businesscoach. Die leerde me dat ik geen stoere manager hoef te zijn. Dat is een bevrijdend idee, want dat past bij mij. Inmiddels zijn we ook op het punt gekomen dat de oprichters niet overal meer bij betrokken zijn en ik zelf de lijnen uitzet. Dat geeft energie. Tegelijkertijd neem ik binnen het team een meer faciliterende rol in, en geef ik mensen met goede ideeën de ruimte, zoals ik ook die ruimte heb gekregen."
Geen ellebogenwerk
,,Als ik terugkijk op hoe ik uiteindelijk heb gevonden wat bij me past, verwonder ik me er over hoe snel het is gegaan, en hoe anders dan verwacht", zegt Cové. ,,Mijn vooroordeel over carrière maken is dat je altijd te maken krijgt met ellebogenwerk. Dat ben ik zo goed als niet tegengekomen. Er zijn altijd mensen met passie op mijn pad gekomen. Dat vind ik ook belangrijk in een team. Ik zoek mensen die willen blijven leren. Of het nu om piano leren spelen gaat of om sporten. Het gaat mij om gretigheid en nieuwsgierigheid. Als mensen dat vasthouden, is de kans groot dat ze groei doormaken. Dat moedig ik aan. Ik vind het ook leuk om te zien dat mijn potentiële opvolger al mogelijk in mijn team zit, en dat ik zelf stappen moet blijven maken om beter te worden, om links en rechts niet ingehaald te worden. Dat is denk ik toch die sportmentaliteit die dan weer boven komt."
Timetohire
Timetohire is gespecialiseerd in Recruitment Process Outsourcing (RPO). Het bedrijf is een gewilde sparringpartner van ondernemingen die zoeken naar de missende schakel tussen recruitment en de bedrijfsvoering.